Annons

Fotografera för sin arbetsgivare

Produkter
(logga in för att koppla)

Frolicc

Aktiv medlem
Jag har blivit ombedd att fotografera åt min arbetsgivare på en plats där det normalt råder fotoförbud. Platsen är en industri där vi för närvarande jobbar med installation av maskinutrustning.

Bilderna skall användas för intern och extern marknadsföring.

Jag kommer få normal lön från min arbetsgivare men använder min personliga utrustning. Licenser för bildbehandling finns på jobbet.

Hur skall fototillståndet vara utformat? Har jag fortfarande fri publiceringsrätt till bilderna eller äger min arbetsgivare bilderna per automatik. Jag vill att både jag och min arbetsgivare skall ha fri publiceringsrätt för bilderna, att kunna sälja och använda dem oberoende av varandra. Byline skall anges som "Mitt namn / Min arbetsgivare". Lönen för besväret att jag släpar runt på min utrustning är att jag får använda bilderna som jag vill, tror miljön har enorm potential för att ge bra bilder.

Jag vill minimera risken för strul både mellan mig och min arbetsgivare men också mot den kunden där vi har montaget.

Vad behöver jag tänka på?

Den viktigaste frågan är ju om det är din arbetsgivare eller industrin där ni för närvarande är och monterar som utfärdat fotoförbudet ....

Den som utfärdat fotoförbudet bör ju även den som bör utforma ett tillstånd för just dig att fotografera och eftersom man har ett fotoförbud så antar jag att det innebär att man tror att saker som kan komma att bli fotograferade skulle kunna skada företaget på ett eller annat sätt om bilderna kom ut. Jag kan tänka mig att man därmed också vill ha kontroll över hur bilderna används dvs inte fri publiceringsrätt för dig.

Kanske att man komma överens om att bilder som godkänts av den som utfärdat tillståndet kan få fri publiceringsrätt ? På det sättet kan man ju gå igenom bilderna och se att ingenting "skadligt" kommit med.

Om jag skall vara ärlig vet jag inte om det råder fotoförbud men normalt brukar det vara fotoförbud på liknande platser. Fick förfrågan i fredags när jag var ledig men ställde frågan här för att få lite på fötterna inför måndagen då jag måste ringa runt lite och ta reda på saker och ting.

Den som eventuellt kan ha utfärdat fotoförbud är anläggningsägaren. Vi har inget intresse i ett sådant förbud. Jag kommer självklart inte fotografera närbilder på smarta tekniska lösningar inuti maskinutrustning utan snarare generella montagebilder.

Hur skall ett fototillstånd utformas där enbart vissa bilder är tillåtna? Vem bär ansvaret om något går snett, alltså att en bild publiceras som är olämplig. Är det jag som privatperson eller arbetsgivaren?

Får inte jag publiceringsrätt till bilderna känns det inte speciellt intressant att göra fotouppdraget. Jag har nog med stress med mina vanliga arbetsuppgifter utan att behöva åka iväg en heldag till en annan site...

På de flesta arbetsplatser råder det fotoförbud. Det är normalt sett den som ansvarar för verksamheten som utfärdar tillstånd för fotograferingen och i ett speciellt syfte t ex att ett företag man köpt utrustning av vill kunna ta bilder för att använda i olika sammanhang.

Så jag skulle tro att det handlar mer om vad som kommit överens om när fotograferingstillståndet utfärdats som spelar in här dvs har tillstånd för fotografering medgivits för att ta bilder till t ex kundtidning, informationsblad, publicering på firmans web etc så tror jag nog att tillståndsgivaren skulle kunna bli lite upprörd om bilderna hamnar på andra platser och andra sammanhang.

Jag har gjort ett liknande jobb i amerikanska kärnkraftverk och de bilderna har använts i säljmaterial och kundtidningar. Personligen skulle jag inte tänka mig att sälja eller publicera dessa bilder eftersom tillståndet för fotografering omfattade just dessa ändamål och inget annat.

Vi har haft en diskussion med anläggningsägaren och det verkar som att det inte skall vara några problem så länge som vi fotar på de platser där tillståndet anvisar.

Finns det någon färdig mall att få tag på för ett lämpligt fototillstånd? Alltså där vi vill ah fri publiceringsrätt för alla tagna bilder.

är i samma situation, steg 1: skaffa fototillstånd av ägaren till industrin, gör du inte det kan du bli fockad om det kommer ut, så det är inget bra alternativ.

Jag har blivit ombedd att fotografera åt min arbetsgivare på en plats där det normalt råder fotoförbud. Platsen är en industri där vi för närvarande jobbar med installation av maskinutrustning.

Jag kommer få normal lön från min arbetsgivare men använder min personliga utrustning. Licenser för bildbehandling finns på jobbet.

Hur skall fototillståndet vara utformat? Har jag fortfarande fri publiceringsrätt till bilderna eller äger min arbetsgivare bilderna per automatik. Jag vill att både jag och min arbetsgivare skall ha fri publiceringsrätt för bilderna, att kunna sälja och använda dem oberoende av varandra. Byline skall anges som "Mitt namn / Min arbetsgivare". Lönen för besväret att jag släpar runt på min utrustning är att jag får använda bilderna som jag vill, tror miljön har enorm potential för att ge bra bilder.

Jag vill minimera risken för strul både mellan mig och min arbetsgivare men också mot den kunden där vi har montaget.

Du skriver "fototillstånd" men vad är det du menar med det? Ett fototillstånd utfärdas av ansvarig för den plats där du fotar. Krävs ett tillstånd är det inte du utan platsansvarig som utfärdar det.

Eftersom du fotar på uppdrag av din arbetsgivare, och ersätts med vanlig lön, tillhör bilderna din arbetsgivare. Du måste själv komma överens med din arbetsgivare om du inte accepterar det utan vill ha rättighet till bilderna.

Två saker att lösa, med andra ord.

Mitt förslag när det gäller platsen du fotar på är att helt enkelt visa de bilder din arbetsgivare vill använda för platsansvarige. Då får ni veta vilka bilder som är okej att använda offentligt.

Som jag skrev så vill anläggningsägaren att vi utformar tillståndet så att det blir "rätt skrivet" för ändamålet. Den ansvarige för anläggningen signerar det sedan. Vi har fått ett muntligt okej så länge fotografierna tas inom montageplatsen och inte inom andra byggnader. Vi behöver bara utforma någon form av avtal så strul undviks. Finns det något förslag på färdiga sådana mallar? Industrin är liten och har inga erfarenheter av sådant, de tyckte det räckte med ett mail från ansvarig på anläggningen.

Att jag får den publiceringsrätt för bilderna som jag vill ha, alltså i min egen marknadsföring accepteras av min arbetsgivare.

Som jag skrev så vill anläggningsägaren att vi utformar tillståndet så att det blir "rätt skrivet" för ändamålet. Den ansvarige för anläggningen signerar det sedan. Vi har fått ett muntligt okej så länge fotografierna tas inom montageplatsen och inte inom andra byggnader. Vi behöver bara utforma någon form av avtal så strul undviks. Finns det något förslag på färdiga sådana mallar? Industrin är liten och har inga erfarenheter av sådant, de tyckte det räckte med ett mail från ansvarig på anläggningen.

Att jag får den publiceringsrätt för bilderna som jag vill ha, alltså i min egen marknadsföring accepteras av min arbetsgivare.

Jag såg inget om att du skrivit att ni ombetts att skriva tillståndet. För mig låter det väldigt underligt. Det är den platsansvarige som vet vad som får fotas. Därmed vore det betydligt enklare om ansvaret för att skriva tillståndet hamnar på den. I annat fall torde det bli en väldigt omständlig process.

Mitt förslag kvarstår:

1) Platsansvarige anvisar vad och var du får fota.

2) Platsansvarige får se bilderna och väljer sedan ut vilka bilder ni får använda.

Även jag anser att den som utfärdar tillståndet bör beskriva var/vad som får fotograferas och hur dessa bilder får användas. OM de behöver en mall för att de inte gjort det tidigare så kanske nån kan hjälpa till med en mall.

Sen vill jag kommentera det där med att bilder som man tar i jobbet på b etald arbetstid skulle tillfalla arbetsgivaren. SÅ är det inte i alla fall, det kan varaså om dina arbetsuppgifter/din tjänste beskrivning omfattar fotografering dvs att du är anställd som fotograf och ditt anställningskontrakt har en sådan klausul. Om du är anställd för andra arbets uppgifter t ex montage så är normalt bilderna dina och din arbetsgivare behöver förhandla med dig om att få publiceringsrätt till bilderna.

Exakt vad som gäller kan facket säkert hjälpa till med.

Även jag anser att den som utfärdar tillståndet bör beskriva var/vad som får fotograferas och hur dessa bilder får användas. OM de behöver en mall för att de inte gjort det tidigare så kanske nån kan hjälpa till med en mall.

Sen vill jag kommentera det där med att bilder som man tar i jobbet på b etald arbetstid skulle tillfalla arbetsgivaren. SÅ är det inte i alla fall, det kan varaså om dina arbetsuppgifter/din tjänste beskrivning omfattar fotografering dvs att du är anställd som fotograf och ditt anställningskontrakt har en sådan klausul. Om du är anställd för andra arbets uppgifter t ex montage så är normalt bilderna dina och din arbetsgivare behöver förhandla med dig om att få publiceringsrätt till bilderna.

Exakt vad som gäller kan facket säkert hjälpa till med.

Om man får ett uppdrag av sin arbetsgivare att utföra en fotografering (vilket det är i det här fallet) så utför man arbetet åt sin arbetsgivare. Det var min poäng. Fotar man ändå och arbetsgivaren visar intresse för bilderna är det givetvis en helt annan sak.

Jag brukar hanentera fotandet på jobbet med flextid; jag flexar ut typ 1/90 s eller så, och slipper därmed helt blanda in arbetsgivaren i det hela. ;)

- Gör klart vad som händer om de använder bilderna utanför överenskommelsen
- Gör klart vad som händer om de inte anger byline
-Gör klart att du äger upphovsrätten (om det är det du vill)

"Tex debitering enligt BLFs prislista om bilderna används utanför ovan överenskommelse och om byline utelämnas."

eller motsvarande i separat email om det känns konstigt att lägga in i avtalet.

Om man får ett uppdrag av sin arbetsgivare att utföra en fotografering (vilket det är i det här fallet) så utför man arbetet åt sin arbetsgivare. Det var min poäng. Fotar man ändå och arbetsgivaren visar intresse för bilderna är det givetvis en helt annan sak.

Och min poäng var att det inte spelar nån roll om en arbetsgivare ber en anställd att fotografera åt denne på betald arbetstid, bilderna är fotografens i alla fall. Om man inte är anställd som fotograf dvs ingår i ens normala uppgifter och anställningsavtalet innehåller en klausul om hur man ska hantera bilderna som tas på uppdrag av arbetsgivaren.

Men kolla exakt hur det är på din arbetsplats, det kan även vara så att det för vissa yrkesgrupper regleras i kollektivavtal.

Och min poäng var att det inte spelar nån roll om en arbetsgivare ber en anställd att fotografera åt denne på betald arbetstid, bilderna är fotografens i alla fall. Om man inte är anställd som fotograf dvs ingår i ens normala uppgifter och anställningsavtalet innehåller en klausul om hur man ska hantera bilderna som tas på uppdrag av arbetsgivaren.

Men kolla exakt hur det är på din arbetsplats, det kan även vara så att det för vissa yrkesgrupper regleras i kollektivavtal.

Pratar vi om upphovsrätten nu? Upphovsmannen kan givetvis aldrig bli någon annan än fotografen.

Men i det här fallet fotar man på direkt uppdrag (med lön) från arbetsgivaren. Om jag förstått trådskaparen rätt tas bilderna för att arbetsgivaren ska kunna använda dem. Då har jag svårt att se att det råder något tvivel om vem bilderna tillhör. Sedan kan/måste givetvis den anställde och arbetsgivaren komma överens om hur bilderna får användas, så att det inte uppstår problem.

I det här fallet utförs fotograferingen utanför ordinarie arbetstid, på uppdrag och med lön från arbetsgivaren. Du menar ändå att arbetsgivaren inte äger rätten till bilderna eftersom det inte står i arbetsbeskrivningen att den anställde är fotograf?

Pratar vi om upphovsrätten nu? Upphovsmannen kan givetvis aldrig bli någon annan än fotografen.

Men i det här fallet fotar man på direkt uppdrag (med lön) från arbetsgivaren. Om jag förstått trådskaparen rätt tas bilderna för att arbetsgivaren ska kunna använda dem. Då har jag svårt att se att det råder något tvivel om vem bilderna tillhör. Sedan kan/måste givetvis den anställde och arbetsgivaren komma överens om hur bilderna får användas, så att det inte uppstår problem.

I det här fallet utförs fotograferingen utanför ordinarie arbetstid, på uppdrag och med lön från arbetsgivaren. Du menar ändå att arbetsgivaren inte äger rätten till bilderna eftersom det inte står i arbetsbeskrivningen att den anställde är fotograf?

Det jag påstår är att arbetsgivaren inte automatiskt får fri publicringsrätt bara för att bilderna tas på förfrågan av arbetsgivaren under betald arbetstid utan att man behöver komma överens om vad som ska gälla. Så vida detta inte tidigare reglöerats i avtal (anställnings, kollektiv etc).
Samma sak gäller ju om du hyr in en fotograf, ni behöver komma överens om vad som gäller.

En fotoassistent får inte upphovrätten till bilderna bara för att denne trycker på avtryckaren åt fotografen.

Bör det inte vara samma sak när man fotar på uppdrag med lön? (om man inte avtalar annat vilket jag tycker man ska)

Det jag påstår är att arbetsgivaren inte automatiskt får fri publicringsrätt bara för att bilderna tas på förfrågan av arbetsgivaren under betald arbetstid utan att man behöver komma överens om vad som ska gälla. Så vida detta inte tidigare reglöerats i avtal (anställnings, kollektiv etc).
Samma sak gäller ju om du hyr in en fotograf, ni behöver komma överens om vad som gäller.

Jag håller helt med dig om att man ska komma överens med sin arbetsgivare. Just därför att man ska få rätt till bilderna själv, om man vill ha dem. Dock är min uppfattning att det är arbetsgivaren som äger bilderna om de tagits av en anställd på avlönad arbetstid. Att den anställdes normala arbetsuppgifter inte innefattar fotografering spelar ingen roll.

Det är en helt annan sak om personen fotar på fritiden och sedan erbjuder arbetsgivaren att ta del av bilderna. Nu fotar dock inte personen i egenskap av privatperson utan som anställd.

Jag håller helt med dig om att man ska komma överens med sin arbetsgivare. Just därför att man ska få rätt till bilderna själv, om man vill ha dem. Dock är min uppfattning att det är arbetsgivaren som äger bilderna om de tagits av en anställd på avlönad arbetstid. Att den anställdes normala arbetsuppgifter inte innefattar fotografering spelar ingen roll.

Det är en helt annan sak om personen fotar på fritiden och sedan erbjuder arbetsgivaren att ta del av bilderna. Nu fotar dock inte personen i egenskap av privatperson utan som anställd.

Och jag tror att du har fel!
Din arbetsgivare äger inte allt du gör på arbetstid automatiskt bara det du gör inom ramen för ditt anställningsavtal och din tjänstebeskrivning.
Det är däfrör en fotoassistent inte blir fotograf eftersom anställningen rör just fotoassistent där en av uppgifterna kan vara att rycka på knappen.
Är personen anställd som sekreterare där fotografering eller hjälp vid fotografering inte ingår i uppgifterna och denna blir ombedd att fotografera så sker det utanför anställningsavtalet och om/hur ersättning ges eller om det blir löneavdrag för tiden eller om den sker på arbetstid spelar ingen roll.

Och jag tror att du har fel!
Din arbetsgivare äger inte allt du gör på arbetstid automatiskt bara det du gör inom ramen för ditt anställningsavtal och din tjänstebeskrivning.
Det är däfrör en fotoassistent inte blir fotograf eftersom anställningen rör just fotoassistent där en av uppgifterna kan vara att rycka på knappen.
Är personen anställd som sekreterare där fotografering eller hjälp vid fotografering inte ingår i uppgifterna och denna blir ombedd att fotografera så sker det utanför anställningsavtalet och om/hur ersättning ges eller om det blir löneavdrag för tiden eller om den sker på arbetstid spelar ingen roll.

Men du har väl noterat vilka förutsättningar det uppdrag vi diskuterar här har?

Om jag viker ett pappersplan på arbetstid av ett papper jag tagit med mig hemifrån så äger givetvis inte arbetsgivaren det, men om min arbetsgivare ger mig uppdraget att på betald arbetstid ta bilder som ska användas av företaget så är det något helt annat. Och det är det vi diskuterar här. Jag tycker du blandar ihop saker i den här diskussionen.

ANNONS
Götaplatsens Foto