Annons

Fotografera glasbruk...

Produkter
(logga in för att koppla)

overtune

Aktiv medlem
Halloj!
Jag vill gärna ha lite tips! Jag har just börjat ett projekt på min högskoleutbildning. Där jag ska göra en bok om vissa konstformer. Först ut blir glaskonst. Boken kommer i första hand bli en bildbok med fotografier. Så nu till sommaren ska jag fotografera i glasbruk. Jag kommer både fota själva hantverket och arbetet med glas, men även miljön i och runt glasbruken. Kommer också fota lite allmänt om kulturen runt omkring (som t.ex. hyttsill och musik i glasriket).

Nu vill jag ha lite tips! Jag fotar med en systemkamera (Nikon F5) och kommer ta färgbilder. Allt fotas med ett 50 mm objektiv för att ge "ögonblickbilder". Men hur ska jag göra för att få så bra bilder som möjligt? Vilken film ska jag ha? Funderar på dia-film. Den ska ju ge bäst färg, och just färgerna är viktiga! Har testat dia för några år sen men har inte så stor erfarenhet av just det. Några tips?

Vill heller inte använda för mycket blixt, utan vill använda mig av det befintliga ljuset.

Har någon lite tips till mig?

Tack så mycket!
/Johan Runesson
 
Jag skulle valt Fuji Superia 800 eller 400.

Ett stort problem på glasbruk är att de ofta har lysrör i taket vilket ger grönstick. Fujis filmer klarar färgstick bättre än de flesta andra negativa filmer och otroligt mycket bättre än dia. Filmen ger också kraftiga färger om du inte underexponerar.

Fuji 400 är dessutom bra mycket billigare än ljuskänslig diafilm.
 
Tack så mycket för tipset!

Finns det andra saker att tänka på när det är lysrörbelysning? Några filter jag borde skaffa för att få bättre bilder där?
 
Tja... klart att du kan filtrera lysrören om du är ambitös och har gott om pengar - eller byta ut dem mot dagsljusrör...

Men mer realistiskt så tycker jag att du främst ska tänka på att variera bilderna så att du får en varierad och heltäckande bild av glasblåseriet. vara med på fikat med mera och inte bara när de blåser.

När de blåser så bör du spotmäta i ansiktet för att inte råka underexponera på grund av det starkt lysande glaset.
 
Okej... Ja, ska tänka på spotmätningen.
Men med filtrera menade jag väl mer om man ska ha filter på kameran eller så?
 
Om du har tur (vilket man oftast inte har, men ändå), så har bruket kanske x-antal större fönsterrutor... Har iaf fått för mig att det ser ut så på ett glasbruk... :)

Då kanske du kan höra om du kan släcka ner ljusrören medans du går runt och fotograferar, för att använda dig av det befintliga ljuset... Blir oftast snyggare oxå...

/m.
 
Vet inte var du tänker fotografera men idag är det inte så lätt att komma in i på hyttgolvet på industriglasbruken. Dessutom tar man betalt av turisterna som vill se glasblåsning numera. Man får heller inte gå hursomhelst utan är hänvisad till speciella ramper t.ex. Under industrisemestern blåses oftast glas endast i en decimerad turistverkstad som visas upp. Vill du ha bra bilder på glashantverket ska du nog kontakta bruken du vill besöka och höra om du får röra dig lite mera fritt, men det kanske du redan gjort? Besök utanför industrisemestern rekommenderas. De mindre studioglashyttorna är annars lättare att ha att göra med och där kan det också vara lättare att få röra sig mera fritt. Där får du också se det mera traditionella hantverket och de skickligaste mästarna. Transjö hytta har en fin omgivning liksom Studioglas Strömbergshyttan där det nedlagda Strömbergshyttans glasbruk (fd Lindefors) idag används som försäljningslokaler, bl.a av Kosta/Boda-Orrefors. Har du riktig tur kanske du kan komma in och fotografera på konstglasverkstaden på Kosta glasbruk när någon av de berömda formgivarna/designerna arbetar där med de skickliga mästarna som t.ex den unge Johan Nilsson.
 
Senast ändrad:
Förrut fanns ju även en glashytta i laxå men den är ju stängd numera. Jag har några av deras ljuslyktor som ter sig rätt speciella. Och det verkar som andra liknande är på samma väg.

Bra projekt då glashyttor och glasbruk blir allt sällsyntare i sverige till förmån för andra länder som gör det billigare.
 
overtune skrev:
Okej... Ja, ska tänka på spotmätningen.
Men med filtrera menade jag väl mer om man ska ha filter på kameran eller så?

Jo, jag förstod. Men filter på kameran behöver du inte eftersom du ändå inte kan filtrera för en sak utan att påverka allt. Då måste man filtrera vid själva ljuskällan, alltså sätta plast för fönstren eller byta lysrör och så är det bara industriproffs som håller på.

Med negativ film brukar det gå att få rena fäger efter lite filtrerande i Photoshop. Men tipset att be och få släcka lysrören är bra.

Annars är det bara att plåta på.
 
Jag skulle också vilja rekommendera dig att prova på att blåsa glas, fånga an på pipan och försöka hålla kvar glaset där utan att det rinner av. Först då brukar man inse att glashantverket är något som kanske ser väldigt lätt ut men som istället är ett otroligt svårt.

Den fantastiske mästaren Bengt Heintze på Kosta blev mästare vid 29 års ålder och tog då över en verkstad efter sin far. Nu jobbar Johan Nilsson som en av mästarna i konstglasverkstaden. Han är 33 år och jag tror faktiskt att han blev mästare något yngre än Heintze. Han tog också över efter sin far, den lika skicklige Jan Nilsson som numera är pensionerad. Men den som har rekordet tror jag faktiskt är min egen farfar, Knut Bergqvist, som blev mästare redan vid 21 års ålder på Kosta glasbruk. Han började arbeta i hyttan vid 7 år på fria stunder och vid 12 år tog han anställning. 1914 värvades han till Orrefors eftersom man där ville starta konstglastillverkning och man hört talas om hans otroliga skicklighet. Han fick där ägna flera timmar om dagen till fritt skapande och experimenterande utan att behöva tänka på vad det kostade. Detta resulterade bl.a i den berömda graaltekniken som är hans uppfinning och innovation. När sedan konstnärerna Simon Gate och Edward Hald, 1916 resp 1917, knöts till bruket startade en storhetsperiod som skulle ge det svenska glaset dess stora berömmelse. Gate och Hald förstod att utnyttja min farfars stora skicklighet och det är han som blåst i princip allt det unika konstglas som dessa båda storheter designade mellan 1916-28.

Detta sagt för att du ska förstå att bakom varje känd glaskonstnär står skickliga hantverkare som med egen förvärvad skicklighet och konstnärlighet utför det som konstnärena ritat. Ofta är det också så att mästarna får korrigera vissa saker som praktiskt inte går att utföra och därför har de också del i designen. Man kan där kanske tala om ett ömsesidigt givande och tagande. Glaskonsten är därför lite speciell. Man får inte glömma hantverkarna som gör konsten möjlig. De har en stor del i glaskonstverken.
 
Re: Kolla in Connys bilder

Bossebarrskog skrev:
En drivande kraft i EFS "Elaka Fotografers Sällskap" Har tagit ett par läckra bilder på Bergdala glasbruk.



Jörgen

Tyvärr lade man ned Bergdala Glasbruk förra året. Annars fanns där en fin miljö med trägolv bl.a. Eventuellt kommer Svenska Glasbruk (som numera bara består av Skrufs Glasbruk) att ha blåsning för turister där under denna sommar men jag vet inte säkert nu. Ska kolla vidare.
 
Unvik de stora glasbruken såsom Kosta Boda och framför allt Orrefors där i princip allt glas görs av robotar (Om det inte är detta du vill dokumentera ;-)).

Ett glasbruk jag kan rekomendera som har många verkstäder med fantastiskt duktiga mästare och där du kan röra dig väldigt fritt och komma aldeles intill är Åfors glasbruk. Det är på detta glasbruk som de inte alldeles okända formgivarna Ulrica och Bertil Vallien jobbar, borde tom vara möjligt att ringa och höra med bruket när Bertil tänker göra sandgjutningar nästa gång. Det är klart sevärt. Jag har själv sommarjobbat på bruket och sett ett flertal av dessa och det är verkligen något speciellt.

Se http://www.bertilvallien.nu/
 
Graal skrev:
Jag skulle också vilja rekommendera dig att prova på att blåsa glas, fånga an på pipan och försöka hålla kvar glaset där utan att det rinner av. Först då brukar man inse att glashantverket är något som kanske ser väldigt lätt ut men som istället är ett otroligt svårt.

Tack för alla tips som börjar strömma in! Jätte-bra!

Ja, jag vet vilken otrolig skicklighet som krävs av hela arbetsteamet vid glasblåsning. Jag har bott i Älghult, kronoberg, i nästan hela mitt liv. Både mor- och farföräldrar jobbade på glasbruk. Själv har jag sommarjobbat en del på Älghultsglasbruk medan det fortfarande fanns. Så jag har en hel del kontakter med folk där.
Just Joakim Nilsson jobbade ju på Älghult och honom är jag bekant med via släkt. Ska försöka få fota lite av hans verk.
Även just Bertil Wallien skulle vara mycket kul att få fotografera i "action".

Tanken är att även fotografera lite på hyttsill och musik i glasriket.

Fler tips eller förslag på sevärda ställen jag borde besöka?
 
"Jag har bott i Älghult, kronoberg, i nästan hela mitt liv."

Åh, trodde du var från Piteå eftersom det stod på din profil. Ja då är du ju lite insatt i trakterna här i glsriket. Är själv i princip uppväxt i hyttan på Strömbergshyttan som var både lekplats och en plats för fascination i barndomen. Blev dock inte glasblåsare (även om jag arbetat i hyttan en del i ungdomen) som min far och farfar men min kreativitét har fått utlopp ändå i mitt fotograferande. Min syster Ulla-Carin har dock på senare år börjat designa glas och hon är knuten till Studioglas Strömbergshyttan. Även min bror har glas i grunden eftersom han är glasgravör med mångårig erfarenhet men nu arbetar han som bildkonstnär i komb. med lärare i bild.

Ska se om jag kan tipsa om lite mera framöver.
Hälsn, Nils.
 
Jag igen!
Kom på en fråga till!

Tror ni att ett stativ är att föredra? Eller klarar man sig med handhållet?
 
Du kan klara dig med handhållet och 200 ISO om du har en tillräckligt ljusstark optik. Stativet är dock lite långsamt att arbeta med. Skulle själv föredra handhållet men ta med stativet i reserv. Du kan ju ställa undan det och röra dig lättare med handhållen kamera. Enbensstativ kanske funkar? Långa tider och stativ kan dock ge rörelseoskärpa. Har du en 50mm/1,7 kan du säkert ta bilder på 1/30- 1/60 och 400 ISO-film om inte belysningen är kass.
 
overtune skrev:
Har någon lite tips till mig?

Tack så mycket!
/Johan Runesson

Tycker dessutom du skall ta en serie, från sand till vas......

Själv skulle jag valt att plåta digitalt, delvis för att det är lättare att få rätt på ljuset, och delvis då det i längden blir billigare.
Fast det är ju en smaksak

// Anders
 
Re: Re: Fotografera glasbruk...

aceeo skrev:
Tycker dessutom du skall ta en serie, från sand till vas......

Själv skulle jag valt att plåta digitalt, delvis för att det är lättare att få rätt på ljuset, och delvis då det i längden blir billigare.
Fast det är ju en smaksak

// Anders

Ja, det där med från sand till vas var ingen dum ide alls! Det ska jag fundera lite på!
Jo, det hade kanske blivit smidigare med digitalt foto, men jag har ingen utrustning för det. Dessutom är jag ganska förtjust i min Nikon F5 som jag införskaffade för ett tag sen. Blir lite för dyrt om man ska hitta liknande digital kamera...
Men tack för tipsen! Mycket bra!
 
ANNONS