Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera reflexer med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Tompebompen

Ny medlem
Ny på forumet, så har inte hunnit kolla igenom allt än.
Så ha förtröstan.

Vid nattfotografering har jag ett retligt problem.
Mitt problem är att mina bilder blir alldeles mörka när jag fotograferar uniformer med reflexband på.
Typ polis eller brandmanna uniformer.

Kör med en gammal Canon D10 med 520 blixt.

Vilka inställningar kan man prova?

Det skulle kunna vara så att det starka ljuset från reflexerna lurar blixtljusmätningen att bilden är färdigexponerad, varvid den klipper blixten för tidigt.

Lösningen borde vara att antingen ställa upp blixtexponeringen manuellt, dvs. använda exponeringskompensation för blixt (lite meckigt samt att man måste komma ihåg att ställa tillbaka den) eller använda FEL (Flash Exposure Lock).

Vill rätta mig. Blixten är en Canon 550EX inte 520 som jag skrev tidigare. FEL har jag den funktionen på min blixt? Måste kolla. Kan det heta något annat?
Har testat ställa upp blixt kompenseringen, men det blir så där.

Problemet är att reflexerna studsar tillbaka ljuset i den riktning det kom från. Samtidigt som det är ett problem så är det en möjlighet: Belys bara indirekt så minskar problemet. Ju större vinkeln är mellan platsen ljuset kommer från mot motivet och objektivet mot motivet desto mindre problem.

Problemet om du exponerar uniformerna rätt är att reflexerna kommer att fullständigt fräta ut bilden för dej - om du direktbelyser med blixten i tillbehörsskon, alltså.

Problemet är att reflexerna studsar tillbaka ljuset i den riktning det kom från. Samtidigt som det är ett problem så är det en möjlighet: Belys bara indirekt så minskar problemet. Ju större vinkeln är mellan platsen ljuset kommer från mot motivet och objektivet mot motivet desto mindre problem.

Problemet om du exponerar uniformerna rätt är att reflexerna kommer att fullständigt fräta ut bilden för dej.

Tompebompen skrev:
FEL har jag den funktionen på min blixt? Måste kolla. Kan det heta något annat?
Ja 10D har FEL, eller FE lås som det kallas på Svenska. Det är en av flera möjliga användningsområden för knappen "*". Det är inte någon egenskap hos blixten.

Men jag är tveksam till att det skulle hjälpa i ditt fall, reflexerna lurar förblixten lika mycket ändå (om du inte låser FEL med uniformerna utanför bild). Det rätta sättet att lösa problemet torde vara manuell inställning av blixten, eller använda exponeringskompensation.

/Daniel

Det problemet slås jag med hela tiden den ända lösningen som jag hittat är som sägs i tråden fel mät med spot på huvudena komponera om och ta bilden.

Även andra kommentaren är rätt reflexen blir totalt utbränd och lyser som en sol så bästa är att hoppa blixten om det går men går det inte får man leva med kraftigt lysande reflexer och sänka högdagar så gott det går i bildprogram.

Bättre det än en bild med lagom ljus i reflexerna och resten kolsvart.

Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto