Annons

fotografera tomtebloss

Produkter
(logga in för att koppla)

kaleb

Aktiv medlem
På julaftonens kväll fick jag en sådan där härligt tokig idé.. ;-) Jag ville fotografera tomtebloss. Det hände sig när jag tände några stycken och bara iakttog alla gnistorna som slog ut ifrån blosset. Många fina och underliga former.

Tänkte ta bilder när det blivit mörkt, så att ramen runtomkring blir svart. Vilket ISO-värde och vilken slutartid tror ni skulle vara tillräckligt för att frysa tomteblossets ljusblixtar med 100mm macro-objektiv? Någon som har försökt? Är det möjligt?

/Kaleb

1/250 eller kortare

Låter som en kul idé. Jag skulle tippa på att 1/250 eller kortare slutartid blir bra för att frysa ögonblicket (1/250 är också ungefär vad som behövs för att få skarpa bilder om du fotar handhållet med 100 mm objektiv), och att du helt enkelt väljer bländare och filmkänslighet efter behov. Det svåraste blir väl att mäta ljuset medan tomteblosset brinner, man har ju inte så väldigt lång tid på sig och det är rätt smalt... fast å andra sidan, det borde väl gå att mäta på ett stearinljus eller något liknande?

Du vill nog också ha ganska stor bländare för att "gömma" bakgrunden, vilket som bekant ger kort slutartid.

Men jag är ingen fotograf, jag bara leker att jag är en!

Att hinna mäta är nog inga problem. Spotmät mitt i sökaren mitt på blosset bara!

Jag gissar:
ISO 200, f/2.8, 1/250 (jag köper den)

Det känns som ISO 100 inte skulle räcka, och jag tror din glugg har ljusstyrka 2.8.

Jag blev inspirerad, och kravet på ljus var mindre än jag trodde.

Nikon D100
70mm
ISO 200
f/4.5
1/180

Bilagor

• bloss.jpg
    bloss.jpg
    31.9 KB · Visningar: 1,836
Det är inte bara kort slutartid som ger snygga effekter. På kortet nedan har jag använt en sekunds slutartid och f/3.5.

Bilagor

• tomte1.jpg
    tomte1.jpg
    17.1 KB · Visningar: 1,695
På det här kortet har jag använt 1/25 och f/6.3. Till skillnad från förra bilden hålls tomteblosset stilla här.

Bilagor

• tomte2.jpg
    tomte2.jpg
    20.3 KB · Visningar: 2,464
Testade på natten utanför huset. Det var ganska mörkt, men det behövdes inte så mycket ljus som jag först trodde. Tog några bilder på 1/180 som mest tror jag, och några på 1/20 för att testa. Sedan tog tomteblossen slut...

Hade en portra 160vc, men tänkte köpa en mer ljuskänslig film så jag får snabbare slutartider.

Tack för tipsen

ANNONS
Götaplatsens Foto