Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera via datorn med Canon 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

elektra1

Aktiv medlem
Hej.
Har börjat fotograferat lite modellbilder.
Och då skulle det underlätta att se bilderna på en gång i datorn.
Har kopplat in kameran via ubs kabeln som följde med vid köp av
kamera. Har installerat skivan som följde med också.
Där hittade jag ett program. Står inte vad det heter, men
hittade det under zoombrowser EX och aquire & camera settings.
Då kommer en grå ruta upp där man kan ställa in ISO, och lite annat.

Har valt mappar vart bilderna ska hamna. När jag sen tar kort så står det upptaget i kameran ett bra tag. Men var tar bilderna vägen?
Trodde de skulle komma upp på skärmen. Hittar dem inte i mapparna heller.
mvh camilla

Vet hur det fungerar i Lightroom 2 men tyvärr inte i det programmet du använder. Om du ska modellfota tycker jag att Lightroom 2 kan vara väl investerade pengar.

Hej.
Har börjat fotograferat lite modellbilder.
Och då skulle det underlätta att se bilderna på en gång i datorn.
Har kopplat in kameran via ubs kabeln som följde med vid köp av
kamera. Har installerat skivan som följde med också.
Där hittade jag ett program. Står inte vad det heter, men
hittade det under zoombrowser EX och aquire & camera settings.
Då kommer en grå ruta upp där man kan ställa in ISO, och lite annat.

Har valt mappar vart bilderna ska hamna. När jag sen tar kort så står det upptaget i kameran ett bra tag. Men var tar bilderna vägen?
Trodde de skulle komma upp på skärmen. Hittar dem inte i mapparna heller.
mvh camilla

Du kan använda EOS Utility, följer med 40D, för att styra kameran och fotografera och i de programmet ställa in vilket program som ska startas och visa bilderna, t.ex. Zoombrowser, Digital Photo Proffesional m.fl.

Eftersom du har en 40D kan du köra live till datorn, om du vill. Så att du ser bilderna innan de ens är tagna.

Men såvitt jag vet fungerar inte EOS Utility under Windows XP om du inte har minst Service Pack 2. Men jag vet ju inte vad du har för dator, så det är kanske inte relevant för dig.

Bilder hamnar i den mapp du har satt
Jag tittar på bilden via utforskaren efter tagen bild via mitt bildvisningsprogram Irfanview

Använde detta system för två veckor sedan o ska göra det imorrn igen, för det är lite svårt att se på kamerans lilla skärm
Vill ju se ordentligt på modellen o denne vill ju se också hur det blir om man kan använda kortet eller inte

ANNONS
Götaplatsens Foto