Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografere fugle fra kanot

Produkter
(logga in för att koppla)

Loose Finger

Aktiv medlem
Har du fotograferet fugle fra kanot ?

I helgen var jeg i Småland med en kammerat hvor vi skulle fotografere fugle. Vi lejede en kanot og sejlede ud i det pragtfulde landskab.

Ideen var at fota fågel og i starten benyttede vi 300mm og 100-400mm - men med flyvende fugle så blev det for ustabilt, når vi begge vendte os rundt for at fotografere.

Istedet forsøgte jeg at sætte mit stativ i kanoen og placere min 300-800 på stativet. Det fungerede bedre - selvom indsatsen var størrere hvis man falder i vandet - så fik jeg også bedre billeder.

Men man

På lavt vand øvede vi hvordan det skulle foregå. Stativ skal placeres centralt i kanoen og evt. baggage kan bruges til at øge stabiliteten. Fotografen skal sidde så lavt som muligt.

Problemer observeret:
 
vågat

Hej,
Det där var vågat. Jag tycker jag tar stora risker när jag tar fram mitt 70-200 när jag fotar från kajaken.

Håller med om dina problem men vet inga direkta lösningar. Några kommentarer ifall du inte redan känner till detta:

a) Du kan testa ett drivankare (som en liten fallskärm du hänger efter kanoten)

b) Om ni är två i kanoten bör nog inte båda luta sig åt samma håll och fotografera. En bör kanske ansvara för att parera den andres rörelser (och styra)

c) Stora vattentäta säcker med rullslutning håller 98% tätt. Det finns genomskinliga så det blir lätt att hitta resp objektiv/kamera.
Problemet är att det tar lite tid att byta (öppna/stänga).
Det finns även vattentäta "påsar" (Ewa Marine) som man kan fotografera igenom men tror inte de finns för 300-800 objektivet :)

d)Som sagt, en bör nog paddla och en fota.

e)Jag har hade stora problem när jag fotade säl med ett 400mm pga av att sälarna ofta la sig 90-180grader om en. Att vrida runt 90gr i kajaken och titta i en liten sökare gjorde lätt att man tappade uppfattningen om balansen/horisonten.


Jag ska följa tråden och se om jag kan få lite tips också...

Ps. Visst får man härligt perspektiv ifrån denna låga vinkel!
 
Kan bara instämma i att kanot/kajak är utmärkt att fota ifrån. Nöjer mig dock med 300 mm för egen del, sedan blir det för tungt handhållet. Stativ i kajaken är inte att tänka på.

Avdriften löser jag genom att utnyttja vinden så att kajaken långsamt får lova upp i vind, då håller den sig ganska stationärt. En rätt lastad kanot ska vara lätt lovgirig.
Alternativt att ha en lämplig fart mot motivet och glida förbi utan att paddla. Kort slutartid och IS är en fördel då...

Jag har kameran i en vattentät påse i sittbrunnen, men låter den ligga lös i sittbrunnen i bra väder och med tätt mellan motiven. Vatten lär förr eller senare bli min kameras död, men är det från skridsko och kajak man gillar att fotografera så får man nog räkna med det.

En stativvariant för att fota från kanadensare borde ju vara ett stativ i stil med de kransstativ som används för lv-kulsprutor på fordon. Dvs stativet löper på en cirkulär räls monterad runt fotografen/skytten. Då ökar ju möjligheten att fotografera i alla riktningar. Blir ju en massa jobb att bygga, men jag tror det kan bli bra.
 
Sådär hade jag nog inte vågat paddla, med kameran uppriggad på det viset :) Jag hade nog haft den nerpackad i nåt vattentätt tills jag mejat mig in i nån vass edyl och "kört ner" paddeln i botten. Sen hade jag kunnat pyssla :) //mvh Glenn

Fast det är klart, en kanot är ju mer stabil jmf med en kajak...
 
Tack Christer, fattar inte varför det blev så med länken. Testade den innan men det var väl SBT :)
 
En eka är ju den uppenbara lösningen!
Snurrar på fläcken. Går nästan inte att stjälpa. Gott om trygg förvaring för grejer.
Stativ - no problem...
Ros tyst om man har packning i tullarna.
Så kan man ligga och sova i den när man blir trött också...
Mvh
/Gitte
 
Re: vågat

Hälsinger fra Grönland, hvor jeg er oppe og fotografere og nåe ja, arbejde... en måneds tid...

mlq skrev:
Det där var vågat. Jag tycker jag tar stora risker när jag tar fram mitt 70-200 när jag fotar från kajaken.

Enig - det var en stor risk. Men som man siger... ingen risk... ingen gevinst...

Det sikreste sted for fotoudstyr er jo derhjemme... men det får man ingen billeder af...

Naturligvis overvejede jeg meget hvordan det skulle foregå inden vi satte afsted i kano. Forsøgte forskellige setup's. Kom frem til at een person skal sidde og sejle kanoen (Tegning: A). Og een person kan fotografere (Tegning: B) og længst fremme i kanoen kan man benytte resten af ens gear til at stabilisere kanoen.

På fotografiet sejler jeg alene kanoen fra een ö til en anden.

c) Stora vattentäta säcker med rullslutning håller 98% tätt. Det finns genomskinliga så det blir lätt att hitta resp objektiv/kamera.
Problemet är att det tar lite tid att byta (öppna/stänga).
Det finns även vattentäta "påsar" (Ewa Marine) som man kan fotografera igenom men tror inte de finns för 300-800 objektivet :)

Enig - drybacks er en god ting når man er i nærheden af vand, støv eller sand. Alt udstyr var pakket ned i drybacks ved transport. Jeg kender godt Ewa Marine og har en påse til min 35-135... men du har ret :) de sælger nok ingen til 300-800 - men måske skulle jeg kontakte dem og spørge ;-)

e)Jag har hade stora problem när jag fotade säl med ett 400mm pga av att sälarna ofta la sig 90-180grader om en. Att vrida runt 90gr i kajaken och titta i en liten sökare gjorde lätt att man tappade uppfattningen om balansen/horisonten.

Ja, jeg har gjort samme observation - det bedste er nok at få kano-føreren til at vende båden, hvis det er muligt.

Ps. Visst får man härligt perspektiv ifrån denna låga vinkel!

Kano er klart den bedste og mest mobile løsning jeg har fundet...

Venligst

Henrik
 
ANNONS