Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografering av lucia

Produkter
(logga in för att koppla)

Tjofs

Aktiv medlem
Vi kommer ha ett luciatåg på arbetsplatsen och jag hade tänkt fota dessa tjejer och tanken var att publicera en bild på Facebook.
Jag undrar hur noggrann man ska vara i detta läge ang att dessa tjejer inte är 18 än och det kan ju vara känsligt med bilder då.
MEN.. den lokala tidningen har publicerat bild redan då dom uppträdde på stan..
Kan man då bara anta att det är ok?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Vi kommer ha ett luciatåg på arbetsplatsen och jag hade tänkt fota dessa tjejer och tanken var att publicera en bild på Facebook.
Jag undrar hur noggrann man ska vara i detta läge ang att dessa tjejer inte är 18 än och det kan ju vara känsligt med bilder då.
MEN.. den lokala tidningen har publicerat bild redan då dom uppträdde på stan..
Kan man då bara anta att det är ok?
Vad är det som är känsligt med barn som lussar?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Tänkte mer på att det publiceras bild på internet som förälder inte godkänt.
Men eftersom tidningen publicerat måste det ju vara ok?
En tidning med ansvarig utgivare går under annan lagstiftning än vad du som privatperson gör.

Den nuvarande lagstiftningen för dig som privatperson är PuL. Nästa vår ersätts den med en strängare lag, men till dess finner du info här https://kameratrollet.se/2012/01/23/fototips-del-9-fotografens-lagtexter/
Läs speciellt delen från propositionen till "missbrukarregeln". Den ger en bra fingervisning.

edit: typiskt att sidan ligger nere just nu. Försöker hitta delen åt dig, men jag hade allt serverat i länken...
 

PeterWem

Aktiv medlem
Sammanfattat från propositionen med undantaget om att publicera personuppgifter (bilder)
http://data.riksdagen.se/dokument/GT03173


  • Behandla inte personuppgifter för otillbörliga syften, såsom förföljelse eller skandalisering
•Samla inte utan godtagbara skäl en stor mängd uppgifter om en person
• Rätta personuppgifter som visar sig vara felaktiga eller missvisande
• Förtala eller förolämpa inte någon annan
• Bryt inte mot tystnadsplikt

Om du känner att det är en punkt du inte följer ska du inte publicera.
 

Tjofs

Aktiv medlem
Sammanfattat från propositionen med undantaget om att publicera personuppgifter (bilder)
http://data.riksdagen.se/dokument/GT03173


  • Behandla inte personuppgifter för otillbörliga syften, såsom förföljelse eller skandalisering
•Samla inte utan godtagbara skäl en stor mängd uppgifter om en person
• Rätta personuppgifter som visar sig vara felaktiga eller missvisande
• Förtala eller förolämpa inte någon annan
• Bryt inte mot tystnadsplikt
Tack för info.. dock känner jag det är lite oklart om det skulle vara ok 😋 men om jag publicerar så är det via mitt företag som fotograf.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Tack för info.. dock känner jag det är lite oklart om det skulle vara ok 😋 men om jag publicerar så är det via mitt företag som fotograf.
Om du som näringsidkare använder det som reklam går det emot Lag om namn och bild i reklam. Följdfrågan blir förstås När räknas det som reklam?

Edit: Nu funkar sidan.
 

Tjofs

Aktiv medlem
Om du som näringsidkare använder det som reklam går det emot Lag om namn och bild i reklam. Följdfrågan blir förstås När räknas det som reklam?

Edit: Nu funkar sidan.
Verkar ju kört att kunna lägga upp en bild.. inte så att jag hade tänkt zooma in på en person men ändå..
 

PeterWem

Aktiv medlem
Verkar ju kört att kunna lägga upp en bild.. inte så att jag hade tänkt zooma in på en person men ändå..
I min värld är inte alla bilder hos ett företag reklam och jag lägger upp bilder på personer på min företagssida och i bland i facebookflödet. Någon annan får gärna komma med synpunkter.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det är ok så länge du inte skriver dit namn eller andra personuppgifter utan att personen godkänt det.
Du får dock inte använda det i reklamsyfte om det utan tvekan går att identifiera personerna.

/stefan
 

PeterWem

Aktiv medlem
Det är ok så länge du inte skriver dit namn eller andra personuppgifter utan att personen godkänt det.
Du får dock inte använda det i reklamsyfte om det utan tvekan går att identifiera personerna.

/stefan
Definitionen av personuppgifter i PuL är:

All slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet.

Om du menar att man inte får skriva dit namn (personuppgift) menar du samtidigt att man inte får ladda upp bild på igenkännbar person (personuppgift), vilket är tillåtet enligt missbrukarregeln (i några månader till)

Missbrukarregeln nedan:

Undantag för behandling av personuppgifter i ostrukturerat material
5 a § Bestämmelserna i 9, 10, 13-19, 21-26, 28, 33, 34 och 42 §§ behöver inte tillämpas på behandling av personuppgifter som inte ingår i eller är avsedda att ingå i en samling av personuppgifter som har strukturerats för att påtagligt underlätta sökning efter eller sammanställning av personuppgifter.
Sådan behandling som avses i första stycket får inte utföras, om den innebär en kränkning av den registrerades personliga integritet. Lag (2006:398).

 

Astroscapist

Aktiv medlem
Definitionen av personuppgifter i PuL är:

All slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet.

Om du menar att man inte får skriva dit namn (personuppgift) menar du samtidigt att man inte får ladda upp bild på igenkännbar person (personuppgift), vilket är tillåtet enligt missbrukarregeln (i några månader till)

Missbrukarregeln nedan:

Undantag för behandling av personuppgifter i ostrukturerat material
5 a § Bestämmelserna i 9, 10, 13-19, 21-26, 28, 33, 34 och 42 §§ behöver inte tillämpas på behandling av personuppgifter som inte ingår i eller är avsedda att ingå i en samling av personuppgifter som har strukturerats för att påtagligt underlätta sökning efter eller sammanställning av personuppgifter.
Sådan behandling som avses i första stycket får inte utföras, om den innebär en kränkning av den registrerades personliga integritet. Lag (2006:398).

Precis. Jag kan ta ett foto av dig och ladda upp på Facebook om jag vill. Däremot får jag inte nämna saker som kan hänvisa att någon av mina uppgifter kan identifiera vem du är.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Nej

Edit: uppdaterade mitt förra inlägg så det blev mer tydligt vad jag egentligen menade.

/Stefan
Vanliga exempel på personuppgifter är namn, personnummer, uppgifter om
födelsetid, bilder och röster som kan
identifieras
, postnummer till hemadressen, fastighetsbeteckningar, kontokortsuppgifter och registreringsnummer för
fordonsinnehav. Något förenklat kan sägas att en personuppgift är en upplysning som avser en identifierad eller identifierbar nu levande fysisk person.

https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/rattspromemorior/rattspm_2012_02_brott_mot_personuppgiftslagen.pdf
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Vanliga exempel på personuppgifter är namn, personnummer, uppgifter om
födelsetid, bilder och röster som kan
identifieras
, postnummer till hemadressen, fastighetsbeteckningar, kontokortsuppgifter och registreringsnummer för
fordonsinnehav. Något förenklat kan sägas att en personuppgift är en upplysning som avser en identifierad eller identifierbar nu levande fysisk person.

https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/rattspromemorior/rattspm_2012_02_brott_mot_personuppgiftslagen.pdf
Precis. Helt ok att posta bilder på människor. Men alltså inte att posta personuppgifter ihop med bilden.

,
 

RobinN

Aktiv medlem
Jag blir förvirrad av detta. Är det okej eller inte att ladda upp bilder på personer? Eller är det endast i säljande eller reklamsyfte det blir problem?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag blir förvirrad av detta. Är det okej eller inte att ladda upp bilder på personer? Eller är det endast i säljande eller reklamsyfte det blir problem?
Bara i säljande o reklam det blir problem ja. Sam du får inte skriva dit personuppgifter utan tillåtelse eller posta om bilden är kränkande.


https://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/personuppgiftslagen/min-kompis-har-lagt-ut-en-bild-pa-mig-pa-sin-facebooksida-far-han-gora-det-utan-att-fraga-mig/
 

148637

Avslutat medlemskap
Datainspektionen

Vi kommer ha ett luciatåg på arbetsplatsen och jag hade tänkt fota dessa tjejer och tanken var att publicera en bild på Facebook.
Jag undrar hur noggrann man ska vara i detta läge ang att dessa tjejer inte är 18 än och det kan ju vara känsligt med bilder då.
MEN.. den lokala tidningen har publicerat bild redan då dom uppträdde på stan..
Kan man då bara anta att det är ok?
Ställ frågan till Dataispektionen. Då får du ett svar som du vet är korrekt! Från jurister som jobbar med dessa frågor dagligen.
https://www.datainspektionen.se/om-oss/kontakta-oss/
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vanliga exempel på personuppgifter är namn, personnummer, uppgifter om
födelsetid, bilder och röster som kan
identifieras
, postnummer till hemadressen, fastighetsbeteckningar, kontokortsuppgifter och registreringsnummer för
fordonsinnehav. Något förenklat kan sägas att en personuppgift är en upplysning som avser en identifierad eller identifierbar nu levande fysisk person.

https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/rattspromemorior/rattspm_2012_02_brott_mot_personuppgiftslagen.pdf
Så man får alltså inte lägga upp bilder på personer som går att känna igen?
Man får inte heller (utan bild) skriva om en person med namn så att personen kan identifieras?
Här på FS har många ett alias, men också sitt riktiga namn. Får man nämna någon vid alias i en kommentar? (Aliaset är ju lätt att använda för att identifiera personen)
 
ANNONS