Annons

Fotografering (med reprostativ) av akvarell-illustration i A3 format

Produkter
(logga in för att koppla)

Oddballs

Avslutat medlemskap
Hej! Min A3 scanner som jag använder för att digitalisera mina illustrationer har dött och marknaden för scanners är inte den samma som för 15 år sen.

Tänkte undersöka om det är bättre att börja fota de illustrationer jag skickar till tryckeriet.

Har fått tipset att ett reprostativ med systemkamera och några lampor kan ge bättre resultat jämfört med en scanner.

En proffs scanner med hög dpi och bra färgåtergivning ligger på 30000kr(!) idag. Vad skulle en repro-lösning kosta? Hur svårt är det att få bra resultat?
 
Senast ändrad:

Erik X

Aktiv medlem
Det är inte helt lätt att få jämn belysning har jag konstaterat efter några försök att fota dokument.. Jag hade tre scanners för ett år sen, nu har jag ingen som fungerar.
Man behöver ett objektiv som är någorlunda fritt från distorsion, zoomar brukar ha nån brännvidd i mitten där de varken har barrel eller pincushion. Sidor i en öppen bok vill inte ligga plant, man skulle behöva en glasskiva att lägga på dem men då blir det förstås risk för reflektioner i glaset..
 

Artis

Aktiv medlem
Jag brukar fotografera mina teckningar, akvareller och målningar ute på inglasad balkong en mulen dag (ej direkt solljus). Då har jag ljuset jämnt fördelat över hela bilden. Man måste prova sig fram. Använder ett staffli, till teckningar och akvareller en plywoodskiva som underlag och bilden fixerad så det ligger plant och ett vanlig kamerastativ.
 

m.holmgren

Ny medlem
ANNONS