Annons

Fotolektioner med sig själv

Produkter
(logga in för att koppla)

acrylamid

Aktiv medlem
Finns det några övningar man kan göra själv för att bli en bättre fotograf. Typ jonglera med fem liter mjölk i en timme om dagen så kommer du kunna handhålla kameran i 10min utan att skaka ett dyft.

Eller för att vara lite mer seriös så får ni läsa detta citat.

"Man måste alltså lära känna sin kamera. Christer Strömholm brukade rekommendera sina elever ren kameraexercis. I sin undervisning hade han bl a en övning där han lät sina adepter ladda en kamera med film och ställa in den på bländare 5,6 och 1/125 sekund - i mörker. Dessutom fick de lära sig att fokusera kameran på, säg, tre meter utan att ta den till ögat. Man skall ha lärt sig var man har oändligt på objektivet och var man har närgränsen. Att känna sin kamera så väl att man vet exakt åt vilket håll de olika inställningarna går, är en förutsättning för att man skall kunna ”fånga det befintliga ögonblicket”. Och kameran måste vara rätt inställd i varje ögonblick. Går man inomhus, så bländar man upp och/eller ändrar tiden, och när man går ut igen, så återställer man kameran till utgångsläget. Allt sådant skall gå helt automatiskt."

Den där kameraexersicen låter fasligt tråkig, och verkar mest vara ett bra sätt att förlora intresset för foto. Så som jag ser det är inte foto ett ingenjörsarbete utan en konstform (som visserligen kräver en viss teknisk kunskap).

Men det finns definitivt vissa knep som hjälper.

Om du vill bli stadigare på handen kan jag rekommendera att börja med pistolskytte. Då lär man sig slappna av och minska darr. Det har hjälpt mig något oerhört. I lite vidare vinklar kan jag utan problem ta bilder ner till 1/4 sekund utan att de blir oskarpa. Med mitt stora tele (400mm*1,5 crop factor) brukar bilderna oftast bli skarpa på 1/125, men jag har även lyckats på 1/60 vid ett flertal tillfällen.

Annars finns det mycket övningar man kan göra i vardagen som ökar ens bildseende. Var uppmärksam när du är ute och går, kör bil eller vad som helst, oavsett om du har kameran med dig eller inte. Försök att alltid tänka i bilder när du ser något intressant - hur skulle jag fånga denna på bästa sätt på bild?

Andra övningar kan vara att t.ex. bestämma sig innan man går ut för att t.ex. ta 5 bilder på 5 förutbestämda motiv. När man sedan går ut tillåter man sig själv att verkligen bara ta dessa 5 bilder, inget annat, inga omtagningar eller något. Då lär man sig att verkligen tänka till innan man tar bilden.

Sedan är ju fotosidan bra - titta på många bilder, fundera över varför du gillar en viss bild, och varför du inte gillar en annan. Formulera ner detta som en kommentar på bilden - att kommentera andras bilder kan vara oerhört lärorikt.

Jag är själv nybörjare (har fotat i lite över ett år) och ett stort intresse samt bl.a. ovanstående övningar har gjort att jag tycker att jag utvecklats kanonsnabbt, och kan idag ta bilder som jag inte kunde drömma om att kunna ta för ett år sedan (och om ett år tar jag förhoppningsvis bilder som jag idag inte ens kan drömma om att kunna ta).

Det finns nog massor av olika övningar, pistolskytte är t.ex mycket bra (jag trakterar själv luftpistolskytte ibland och använde det tidigare inte bara som träning för fotografering utan också som koncentrationsträning för orientering, där det gäller att vara focuserad i ett tunnelseende hela tiden och att inte göra minsta lilla misstag).Men Christer Strömholms övningar tillhör nog de bättre. Tvärtemot vad föregående talare menar så är dessa övningar precis avsedda att få fotografin bort från ingengörskonsten, att få tekniken att sitta i ryggmärgen så att man istället ska kunna koncentrera sig på det konstnärliga.

Min son på fem år, tyckte farbrorn skulle träna framför spegeln, några veckor, då blir han bra på fotografering av människor.
En bra början för en fotograf, motivet är med hela tiden, springer inte iväg!

Graal skrev:
Tvärtemot vad föregående talare menar så är dessa övningar precis avsedda att få fotografin bort från ingengörskonsten, att få tekniken att sitta i ryggmärgen så att man istället ska kunna koncentrera sig på det konstnärliga.

Jag tvivlar inte på övningarnas effektivitet och jag menar inte att deras syfte är att göra folk till fotoingenjörer.

Jag menar bara att det är lätt att tappa intresset om man börjar med en massa tekniska exercisövningar innan man hunnit odla ett riktigt intresse för fotografin.

Med dagens kamerors automatik och duktiga autoexponering etc så går det att direkt börja koncentrera sig på det konstnärliga helt från början och, allteftersom ytterligare behov uppstår, lära sig mer om kamerainställningar och annat när det intresset vaknar.

Att köra någon form av kameraexercis är säkert jättenyttigt, men för en nybörjare är det nog ofta kontraproduktivt. Jag tror att det är risk för att kreativiteten dödas innan man hunnit börja uppskatta fotograferingen som ett sätt att uttrycka sig.

Foto behöver inte vara knepigt, tekniskt och fullt av inställningar, men jag tror att det är risk för att man kan få den uppfattningen som nybörjare om man börjar med sådana övningar, men jag utgår ju bara från mig själv och hur jag fungerar, det är möjligt att Örjan fungerar annorlunda.

ANNONS
Götaplatsens Foto