Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotopapper och kemi

Produkter
(logga in för att koppla)

Norling

Aktiv medlem
Hej,

Jag har precis köpt en Durst 605 förstoringsapparat & tänkte sätta upp ett mörkrumslab igen!
Får se hur mycket jag kommer att använda & hålla på men känner mig rejält taggad att börja ”labba” igen😁

Dock, vad kör ni med för fotopapper & kemi?
Förr körde jag mest med ”pappers-papper” & har en uppfattning om att göra det igen men vet inte om det är ”bäst/lämpligast” idag.
Multigradepapper känns onekligen smidigt.

Jag fotar mest med Hasselblad om någon anser det har betydelse.

mvh
Magnus
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ilfords Multigrade är aldrig fel.
Fiber är lite jobbigare o dyrare.
Man kan jobba in sig med tider o allt med plastpapper o sen bara köra slutbilden på fiber.
 

karlstrom69

Aktiv medlem
Några synpunkter om Fomaspeed papper? Är de likvärdiga med Ilford Multigrade?
Photax bl. a. säljer dem och de är bättre prissatta är Ilford.
Kräver dock rött eller brunt ljus iom. utökad känslighet. Ilfords 902-filter går ej att använda
 

Johan Carlström

Aktiv medlem
Grattis till mörkrummet! Skall bygga mitt när vi flyttar till hus ;)
Jag har kört ilford fiberpapper på rulle. Tycker det blev bra, men var svårt att få dom platta. Tror man kan behöva någon form av press eller tejpa på en glasskiva eller dyl. Provade även rc, men tycker inte det var lika fint.
 
ANNONS