Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotopapper på rullar (~100 cm x 10 m)

Produkter
(logga in för att koppla)

Pappersplan

Avslutat medlemskap
Hej alla!

Jag behöver lite hjälp på traven med ett skolarbete jag kommer att arbeta med framöver.
Arbetet går ut på att jag ska bli mer bekant med det analoga mörkrummet och utveckla mina kunskaper i den röda lampans ljus.
Det 'slutgiltiga provet', jag hade tänkt göra, skulle vara att jobba med STORA bilder, i mörkrummet. Jag läste en fototidning som jag köpt på en loppis, om en kvinna som arbetade med detta och det inspirerade mig.

Så. Nu behöver jag er hjälp, för att hitta rätt och bäst (och helst billigast (student)) fotopapper på rulle!

I tidningen rekommenderar dom en papperstyp som säljs på Photax.se, som heter följande: "Foma FomaSpeed Variant, RC", och den fanns (!), men inte i rullar...

Jag har skrivit upp priser på rullar som jag hittat på:

"Kentmere VC, Select RC" 106,7 cm x 10 m. rulle - 1215:-
"Kentmere Fineprint VC, Fiber" 101,6 cm x 10 m. rulle - 1494:-

Tack!

Hej,

Jag har använt de papper du anger nedan och de är bra enligt mig. Är du nybörjare i mörkrummet, eller har du kopierat en del tidigare? Jag har aldrig gjort några större kopior, men kan ändå förutspå en del praktiska problem med att skapa stora/gigantiska kopior, exv:
* Montera det oexponerade pappret plant och parallelt med förstoringsapparaten
* Exponera pappret med tillräckerlig ljusstyrka för att inte få extremt långa exponeringstider
* Att rent praktiskt framkalla pappret.

Jag vet att boken "The Print" (Ansel Adams) på ett par sidor ger information om hur man gör stora kopior. Bra sökbegrepp på nätet är "mural prints" eller ev. "mural darkroom prints".

Mvh Henrik

Hej.

Har ingen erfarenhet av så stora kopior men har läst, eller om någon berättade, att det var enklare att använda RC då plasten var mer hållbara och därmed enklare än fiberpapper. Kentmeres Fineprint VC har jag prövat och tycker att det är ett utmärkt fiberpapper, snabbt och med en något kallare ton än motsvarande hos Fomapan eller Ilford.

/Niklas

edit: Fomapan pappret du nämnde finns hos Macodirekt i Tyskland för ca 122€

http://www.macodirect.de/fomaspeed-variant-rcbrwide-roll-108x10m-p-1928.html

Om du aldrig stått i ett mörkrum förstår jag inte varför du ska ge dig på jättekopior? Du är inte ett dugg bättre om du gör stora kopior än om du gör t.ex 30x40cm. Så varför inte ha det som mål istället, att få till en bra kopia i den storleken? Blir bara onödigt dyrt att misslyckas med stora bilder om du inte är van, och det tar en tid av träning att få in rutinerna och metodiken i mörkrummet. Personligen så började jag nog inte bli nöjd med det jag presterade förrän efter 7-8 år.

http://gelatin-silver.blogspot.com

http://fotogalleriet-i-skruv.blogspot.com

Kentmere är inga dåliga papper.
Men JAG gillar dem inte pga den gröna ton de har i pappersbasen.

Håller med Nils.
Förstår inte varför du vill göra så extremt stora kopior.
Det kommer mest att skapa problem.
Men visst det är dina pengar.

Kanske har Proffskopia i Jönköping kvar sin apparat på räls.
Du kanske kan få komma till dem o låna om du frågar.

Plastpapper hade jag undvikit i stora kopior.
De få lättare brytmärken och ytan är repkänsligare än fiber.
Sedan skall du kunna montera fiber också om det skall bli snyggt.

Lycka till

Det var dåligt formulerat av mig, att skriva "mer bekant med mörkrummet". Jag är inte direkt nybörjare i mörkrummet, jag har tillbringat många av mina lediga dagar i skolans labb, efter den kurs vi fick. Projektets grundtanke är ändå att jag ska utveckla mina kunskaper, och bli bättre. Därför vill jag prova på stora kopior, med lärarnas hjälp.

Henrik! Jag har också tänkt på dessa problem, och jag funderar mer och mer på hur det ska gå. Exponeringstiden kommer garanterat bli lång. I tidningen, står det dock en massa häftiga formler (nu vet jag dock inte om de fungerar, men det är något att gå efter åtminstone. T.ex. hur man räknar ut avståndet mellan kopieringsmaskinen och pappret, mm.
Det står också tips om hur man lättast framkallar så stora papper.

Tack så mycket, allihopa!

Den här bilden är en av de bilder jag kopierat upp på Kentmere 30x40. Bilden togs nyss med webbkameran, så den kanske inte syns så bra. Men den är min i alla fall, och Nils, jag tycker att det låter som en jättebra del av projektarbetet. Att arbeta fram bra 30x40 kopior till att börja med.
Att kopiera i så stora format som jag nämner i första inlägget, är bara en idé. Jag måste kolla upp väldigt mycket först. Som sagt; blir det fel, så är det väldigt mycket pengar som slängs i brännbart sorteringen.

Bilagor

• Bild 2012-08-30 kl. 09.33.jpg
    Bild 2012-08-30 kl. 09.33.jpg
    11.5 KB · Visningar: 661
Det är ju kul med stora kopior!
Visst det kostar lite pengar men vadfan. Är det det du vill göra så tycker jag att du ska göra det.
Läropengar är aldrig pengar i återvinningen.

Det kanske finns stipendier att söka i skolan.

Det måste ju inte bli perfekt. Även om många gamla analogister tycker det. Framförallt måste det inte bli perfekt om man lär sig något av det.

Utgå från tidningen du har läst och gör några test. När det dyker upp funderingar som du inte kan komma på en lösning på så frågar du om det specifika problemet istället för såhär allmänt. Då slipper du det värsta neggandet från gamla rävar.

min första hyfsat lyckade 120x80print hänger hemma hos morsan och farsan och jag gillar den tokmycket fortfarande,trots att jag nu 12 år senare kan göra mycket bättre storprintar så är den full av känsla, experimentlusta och tonår.
Inte fan hade jag blivit lika lycklig av att titta på en bunt 30x40-kopior som blev bättre och bättre. För det var inte det jag ville göra just då. Jag har den typen av buntar med men det är helt olika saker.

Jag blir fortfarande lika löjligt exalterad när jag får ut mina bilder riktigt stort.

Bilder är inte bättre för att de är stora. Men vill man ha stora bilder är det bara att köra på. Är man nybörjare är det dock mera ekonomiskt att först lära sig tekniken på mindre kopior för att sedan gå upp på större storlekar när den sitter lite bättre. Var bara det jag ville ge uttryck för. Hoppas att det inte ska missuppfattas, men det är ju typiskt att en del sätter taggarna utåt direkt när någon annan uppfattning än den egna kommer på pränt och ser både värsta neggandet och annat hemskt i det andra tycker och tänker.

Är det något annat du vill fråga om så ska jag svara så gott jag kan, har över 40 års erfarenhet i mörkrummet. Rullpapper är rätt ovanligt hos detaljhandlarna idag, men det finns ju vissa som har det. 50x60 20x24" är dock mera vanligt och det har jag själv gjort en del bilder på förr med hjälp av rundade kemikar som man drar bilden fram och tillbaka i (använde även en typ med rullvals i som bilden drogs under för att den skulle hållas nere i kemin), för att inte behöva använda så mycket kemi och för att det tar mindre plats än skålar där bilden ligger plant. Man kör samma teknik med rullpapper. Det finns även avlånga skålar för rullpapper att köpa samt skålar upp till 50x60 och 60x80cm för planframkallning om man har plats för det. Nya är de rätt dyra men det går att få tag på billigare på begmarknaden.

Ha det fint!

http://fotogalleriet-i-skruv.blogspot.com

Senast ändrad:
Det här med internet altså...

Jag försökte hålla en peppande och överslätande ton i mitt inlägg, inte några taggar utåt.

Jag tycker bara att om frågan är "hur hittar jag fotopapper på rulle billigast" så är kanske inte svaret hon vill ha -Varför ska du göra det, du är inte bättre för att du gör stora kopior.
Utan svaret kanske skulle vara -Dom här finns.

Och jo, jag tycker att vissa bilder mår bättre av ett större format, precis som att vissa mår bra av ett mindre format.

Om man inte vill klabba kemi överallt så är nog ett stort PVC-rör med 2 lock det smidigaste.
Rörets inre omkrets skall vara minst lika lång som bildens kortaste sida.
I med exponerat papper
stäng locket häll i kemi
stäng andra locket
rulla röret på golvet.

Fråga efter en rörbit av en byggfirma.

Det här med internet altså...

Jag försökte hålla en peppande och överslätande ton i mitt inlägg, inte några taggar utåt.

Jag tycker bara att om frågan är "hur hittar jag fotopapper på rulle billigast" så är kanske inte svaret hon vill ha -Varför ska du göra det, du är inte bättre för att du gör stora kopior.
Utan svaret kanske skulle vara -Dom här finns.

Och jo, jag tycker att vissa bilder mår bättre av ett större format, precis som att vissa mår bra av ett mindre format.

Av det första inlägget kunde man få uppfattningen att det var en ren nybörjare som frågade, varför jag svarade som jag gjorde att det inte är så klokt att göra stora bilder då. Trodde att det kanske var en släng av den ganska vanliga uppfattningen, att större är bättre? När du skrev ditt inlägg visste du att hon kunde lite mera och det är klart att med den kunskapen hade mitt svar inte blivit riktigt detsamma. Dock hade jag vidhållit att man inte behöver göra jätteförstoringar för att bilderna ska bli bra. Det duger gott med 20x25 - 40x50.

Det är ju kul med stora kopior!
Visst det kostar lite pengar men vadfan. Är det det du vill göra så tycker jag att du ska göra det.
(...)
Jag blir fortfarande lika löjligt exalterad när jag får ut mina bilder riktigt stort.

ÅH, vad kul att höra! Tack! Jo... Alltså. Till projektarbetet får vi 500 kronor av skolan, men det räcker ju inte väldigt långt i det här fallet. Att söka stipendium lät som en väldigt bra idé! Hur kommer det sig att du började med jättekopior? Hur lyckades du räkna ut allt, etc? Sjukt kul att höra!

Och jo, nej, jag förstår att det är en annan känsla att titta på en bunt med bilder i den storleken, jämtemot andra storlekar..! Wow!

Var bara det jag ville ge uttryck för. Hoppas att det inte ska missuppfattas

Jag tog inte illa upp, då jag bara insåg själv att jag uttryckt mig lite dåligt! Och eftersom jag själv inte klassificerar mig som nybörjare, så tog jag inte heller åt mig. Ingen skada skedd!

Tack så hemskt mycket för dina tips och ditt erbjudande om hjälp, jag kommer absolut höra av mig om jag kommer på några frågor!

Roligt projekt!
Jag gillar också stora bilder. (Och små och mellanstora i och för sig.) Större är ju inte svårare egentligen, bara dyrare, om man får kontroll på slabbet. Man borde väl kunna använda en svamp för att få på framkallaren? Sedan kanske rulla i tapettråg när det gäller stop och fix. Det kanske kan vara värt att beställa från Ilford för att få bra kvalitet och använda samma papper i litet format och vara säker på att man kan kalkylera skillnaden i exponeringstid.
/matti

Roligt projekt!
Jag gillar också stora bilder. (Och små och mellanstora i och för sig.) Större är ju inte svårare egentligen, bara dyrare, om man får kontroll på slabbet. Man borde väl kunna använda en svamp för att få på framkallaren? Sedan kanske rulla i tapettråg när det gäller stop och fix. Det kanske kan vara värt att beställa från Ilford för att få bra kvalitet och använda samma papper i litet format och vara säker på att man kan kalkylera skillnaden i exponeringstid.
/matti
Jo större är svårare.
I alla fall om det skall bli snyggt.
Sedan skall negativet hålla för det.

Småbild, njae det blir ingen höjdare om man nu inte vill skapa en extremt kornig bild o medvetet startar med det jobbet redan i exponeringen.

Problemet är inte svampen.
Problemet är VAR du skall vara o klabba.
Badkar funkar men klabbigt.

Hej alla!

Jag behöver lite hjälp på traven med ett skolarbete jag kommer att arbeta med framöver.
Arbetet går ut på att jag ska bli mer bekant med det analoga mörkrummet och utveckla mina kunskaper i den röda lampans ljus.
Det 'slutgiltiga provet', jag hade tänkt göra, skulle vara att jobba med STORA bilder, i mörkrummet. Jag läste en fototidning som jag köpt på en loppis, om en kvinna som arbetade med detta och det inspirerade mig.

Så. Nu behöver jag er hjälp, för att hitta rätt och bäst (och helst billigast (student)) fotopapper på rulle!

I tidningen rekommenderar dom en papperstyp som säljs på Photax.se, som heter följande: "Foma FomaSpeed Variant, RC", och den fanns (!), men inte i rullar...

Jag har skrivit upp priser på rullar som jag hittat på:

"Kentmere VC, Select RC" 106,7 cm x 10 m. rulle - 1215:-
"Kentmere Fineprint VC, Fiber" 101,6 cm x 10 m. rulle - 1494:-

Tack!

När jag läser att Du tänker ta fram stora analoga bilder så tänker jag tillbaka på när jag och ett par fotokompisar gjorde stora bilder på slutet av 1970-talet.

Vi tog fram bilder i storlekar från 120 X 150 cm upp till 2 X 4,5 m.
Sålde en del till banker och sjukhus, sjukhus-bilderna klarlackade vi på en möbelfabrik i närheten så att dom blev tvättbara.

Vi gick tillväga på följande sätt: Vi byggde om ett garage för ändamålet, satte upp en plan skiva 2,5 X 5 m på kortväggen samt gjorde garaget helt ljustätt.

Vi använde AGFAS papper 10 m X 1,2 m på rulle, har förresten en oöppnad sådan kvar som kan säljas billigt, vi snickrade i ordning 2 bakbordsliknande träskålar, inre bredd 125 cm, som passade i varandra och som kunde dras ut till 2,5 m. Dom klädde vi med plast och hade som skålar för framkallare och fix, vi struntade i avbrytningsbad,

Besökte förra året ett av sjukhusen vi levererat bilder till på 70-talet och såg att bilderna hade klarat sej helt OK.

Vi införskaffade en manuell Leitz projektor med halogenlampa som vi byggde om att passa ett Summicron 2/50, vi monterade också en negativhållare för 24 x 36 film, vi jobbade hela tiden med Leica negativ, har förresten kvar den projektorn och kan sälja den också, den ger mycket korta belysningstider.

Vi använde Kodak Panatomic X film till de största motiven, gjorde en 1/5 m bild som vi fotade av i sektioner med Kodak Tri-X för att utnyttja den filmens skarpa korn, till de mindre motiven använde vi Tri-X.

Vi justerade in bilden i rätt storlek på skivan på garageväggen, satte upp och exponerade och framkallade och fixerade en pappersbredd i taget, sköljde dom sedan noggrant, när dom torkat, blötte vi dom igen och monterade dom tillsamman på tunna spånskivor med Cascol-lim samt motlimmade baksidan med gråpapper.

Till bilder som var mindre än ca. 1,5 m använde vi en Focomat 1C som vi ställde på en hylla på väggen.

/Sten-Åke Sahlberg

När jag läser att Du tänker ta fram stora analoga bilder så tänker jag tillbaka på när jag och ett par fotokompisar gjorde stora bilder på slutet av 1970-talet.

Vi tog fram bilder i storlekar från 120 X 150 cm upp till 2 X 4,5 m.
Sålde en del till banker och sjukhus, sjukhus-bilderna klarlackade vi på en möbelfabrik i närheten så att dom blev tvättbara.

Vi gick tillväga på följande sätt: Vi byggde om ett garage för ändamålet, satte upp en plan skiva 2,5 X 5 m på kortväggen samt gjorde garaget helt ljustätt.

Vi använde AGFAS papper 10 m X 1,2 m på rulle, har förresten en oöppnad sådan kvar som kan säljas billigt, vi snickrade i ordning 2 bakbordsliknande träskålar, inre bredd 125 cm, som passade i varandra och som kunde dras ut till 2,5 m. Dom klädde vi med plast och hade som skålar för framkallare och fix, vi struntade i avbrytningsbad,

Besökte förra året ett av sjukhusen vi levererat bilder till på 70-talet och såg att bilderna hade klarat sej helt OK.

Vi införskaffade en manuell Leitz projektor med halogenlampa som vi byggde om att passa ett Summicron 2/50, vi monterade också en negativhållare för 24 x 36 film, vi jobbade hela tiden med Leica negativ, har förresten kvar den projektorn och kan sälja den också, den ger mycket korta belysningstider.

Vi använde Kodak Panatomic X film till de största motiven, gjorde en 1/5 m bild som vi fotade av i sektioner med Kodak Tri-X för att utnyttja den filmens skarpa korn, till de mindre motiven använde vi Tri-X.

Vi justerade in bilden i rätt storlek på skivan på garageväggen, satte upp och exponerade och framkallade och fixerade en pappersbredd i taget, sköljde dom sedan noggrant, när dom torkat, blötte vi dom igen och monterade dom tillsamman på tunna spånskivor med Cascol-lim samt motlimmade baksidan med gråpapper.

Till bilder som var mindre än ca. 1,5 m använde vi en Focomat 1C som vi ställde på en hylla på väggen.

/Sten-Åke Sahlberg

Oj, jösses vilken utförlig beskrivning!
Får man fråga på vilket sjukhus bilderna hänger (om man har vägarna förbi någon gång)?

Jag kan inte alla namn på ting du skriver, men det är ju så man lär sig! Google is my friend.

Vad kul att du erbjuder att sälja! Det låter otroligt intressant. Framför allt pappret.

Tack så väldigt mycket för ditt inlägg, det kommer förmodligen hjälpa mig väldigt mycket!

Det här visste jag inte. Hur menar du med att det ska hålla? (Jag antecknar allt jag är osäker på, och det är så fantastiskt att ni finns här till hjälp!)

Det beror väl på om man gillar att kornstrukturen kommer fram tydligare eller ej. Vilket det gör när negativet förstoras upp. Att förstora upp ett småbildsnegativ i jätteformat går alldels utmärkt, tvärtemot vad en del tror. Se bara den bild Jens S Jensen tog med Tri-X och småbildskamera i Hammarkullen, och som nu hänger som en stor vägg på Momma i New York (finns som nyhet på fotosidan). Såg även en bild fotad av Georg Oddner med småbild och Tri-X (av ett idustrilandskap) som han hängt upp på en byggnadsställning vid sin utställning i Skåne strax före han dog. Den var printad på duk i storlek sisådär 6x10m och det fungerade fint för det syftet , trots den grova strukturen. Man står ju inte heller direkt 1 m framför en sån bild och tittar, utan en bit bort. Ta en lågupplöst bild som du ser pixlarna som tydliga rutor på när du sitter framför dataskärmen. Gå sedan 3-4 m bort och titta på samma bild. Då ser den inte lika otydlig och grovupplöst ut.

ANNONS
Götaplatsens Foto