Annons

Fotopapper till laserskrivare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Funderar på att testa en bläckstråleskrivare, har sett denna: Canon IJ MFP PIXMA MG3650 BK EUR. Men jag vet inte om den passar Mac. Sen är den så pass billig att det kanske är en skrivare med mindre goda resultat.

Sen har jag funderat i flera år på en begagnad färgkopiator, kanske en Xerox. Jag skulle använda den för tryckning av bytidning i 320 exemplar 5 gånger per år. Det tar en vecka att få den tryckt och är det bråttom vore det ju bra att göra det själv och sen bara köra ut den. Men det kostar. Fick offert på en Xerox 7345 sensommaren 2012. Den skulle jag ha skuld på än om jag nappat. Och jag tror inte den varit kompatibel med vare sig El Capitan eller nuvarande Sierra. Den är för gammal. Vad hade då hänt om jag haft kvar skuld på maskinen och sen den inte gått att använda då systemet i datorn är för nytt?

Ja usch att allt ska kosta så in i helvete. En sån maskin lär väl vara dyrare i drift än en bil, eller i nivå med en riktigt dyr SUV. Och nån bil har jag heller inte. Inga pengar...
 
Jag insåg att stora utskrifter A3+ / A2 skulle snabbt fylla alla hemmets väggar i mitt och hos alla jag känner, så att lägga upp en 13 000 för en Epson A2 kändes litet maffigt.
Det går ju att skriva ut hos proffs. FS har ju en hel del inlägg om dessa leverantörer och det blir bra många M2 vägg innan 13 000:- är nyttjat.

Så jag tog i åt andra hållet, Canon iP7250.
Ligger runt en 700:- och är härligt plastsladdrig men gör jobbet utmärkt, så den kan jag rekommendera. Det visar sig att det i alla fall jag oftast skriver ut är 10*15 eller upp till A4 när jag vill överösa släkten med minnesbilder. Då duger denna gott, trots bara 3 färger och 2 svarta patroner. Även s/v blir bra.

Bläck, mja inte F blir det 300 st 10*15 på en originalpatron, snarare en dryg 100.. Det är en 7:- per 10*15...
Får se hur XL-patroner funkar, hittills har jag inte haft problem med utskrift trots veckor av inaktivitet och .

Enligt Canon är iP dedikerade för fotoutskrift

Vad gäller originalbläck, jag har tragglat mig igenom Canon webbshop och sett att deras priser, som är inkl leverans med UPS är hyfsat motsvarande svenska siters, men det finns alternativ om man scoutar (hittade idag 123ink.se) men oftast kommer då frakt till. Beställde i söndags och skall få det till dörr idag onsdag, hyfsat snabbt.
Även på maskiner ligger de bra till, men det är nog bättre att ta maskinen i Sverige.

-J!
 

Jag tror inte man skall lita alltför mycket på den typen av recensioner. Sannolikheten för att någon som köpt en skrivare för 800:- går in och skriver en positiv recension om de är nöjda är liten. Däremot, de som har haft problem med den är förstås mycket mer benägna att skriva något.

Jag har själv ingen erfarenhet av just den skrivaren men har haft flera olika Canon-skrivare i budgetsegmentet och alla har fungerat utmärkt. Resultatet är förvånansvärt bra. Det enda jag har kunnat klaga på är bläckåtgången, det går åt mycket bläck och kostnaderna blir högre än vad tillverkarna uppger.

Totalt sett tycker jag det är ganska billigt att skriva ut och kul. Att kunna köpa en skrivare för under tusenlappen som fungerar är rätt fantastiskt tycker jag.
 
Jag har haft min sedan sista veckan i september (2016).

En 120 st 10*15 och en 10 st 13*18 har skrivits ut, inte varje dag och med veckovis uppehåll. Jag har originalpatronerna kvar och de är inte tomma, men skrivaren larmar..
Installationen var bara att smacka in CD'n och trycka ja ja ja... Kör den via USB.

För en 650 + frakt får men en fungerande skrivare och dessutom bläck, nästan så att man kan köpa ny skrivare istället för bläck!
Jag har (någonstans) sett att piratpatroner skadar skrivarhuvudet, så säkert och dyrt är ju att köra Canon Original, det är ju skrivartillverkarnas affärsidé.

Recensionerna på Dustin stämmer inte in på min erfarenhet.
Och vad kan vi begära för en 700:-, vi får en skrivare med 2 matningsfack + att den kan skriva på en CD.

Enda @##£ är att mina 10*15 inte är helt centrerade.. men det går nog att justera om jag lägger manken till.

Jag tog detta budgetalternativ för att se hur mycket jag skriver ut, som en förstudie till t ex en Canon / Epson A3. Jag skall räkna på bläckpris/utskrift, det kan vara så att dessa A3 runt en 3 000:- blir över tid billigare. Men de tar plats!

Förresten, jag får en känsla att det som säljs idag borde vara nära ett generationsbyte, på nätet är de många recensioner från 2013 typ. 3 år sedan! En mansålder!

-J!
 
ANNONS