Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotopapper, vad ska jag göra med det..

Produkter
(logga in för att koppla)

PITCH

Aktiv medlem
För många år sedan när jag gick på en utbildning så hade jag som projekt "foto".

Jag införskaffade då de saker som man behövde (vätskor, papper m.m.)

Än idag, 10 år senare, så har jag fortfarande fotopapper kvar. De har allt sedan utbildningen förvarats i svart igentejpad plastficka i kylskåp.

Några förslag på om, hur och till vad jag kan använda detta papper till nu ?

Funderade själv på en hemma gjord lådkamera... men jag är inte säker... och än mindre så vet jag hur man bygger en lådkamera.

Med lådkamera så menar jag papplåda med ett litet hål i...

Nu ville jag inte veta så mycket om lådkameror
ville mest veta vad jag kan göra av pappret... OM jag kan använda det ?

Om det förvarats i kylskåp och i mörker, troligen är det i bra skick än. Och då kan du använda det, till alla de saker som fotopapper kan användas till. ;)
Inkl. lådkameror.

/Henri

PITCH skrev:
Nu ville jag inte veta så mycket om lådkameror
ville mest veta vad jag kan göra av pappret... OM jag kan använda det ?
Förlåt, jag missade det.

Det borde inte vara några problem att använda 10 år gamla papper. Speciellt inte om du förvarat dem väl.
Det som händer med papper som blir äldre är framförallt att det blir lite mjukare, lägre kontrast.

magnus67 skrev:
Förlåt, jag missade det.

Det borde inte vara några problem att använda 10 år gamla papper. Speciellt inte om du förvarat dem väl.
Det som händer med papper som blir äldre är framförallt att det blir lite mjukare, lägre kontrast.

Ok... då duger de gott och väl som/till att "leka" med..

Ja har förvarat dem längst ner i kylen.... borde vara "svalt"..

Varför ska man inte förvara dem kallt ? Borde väl hålla längre då... eller ?

det trodde jag också. Jag förvarar min 120-film i frysen. Några dagar innan jag ska använda den så flyttar jag över den till kylen, och dagen innan jag ska använda den så lägger jag fram den. Är detta dummt? Har för mig att jag har läst att man bör långtidsförvara film i frys.

Walle skrev:
det trodde jag också. Jag förvarar min 120-film i frysen. Några dagar innan jag ska använda den så flyttar jag över den till kylen, och dagen innan jag ska använda den så lägger jag fram den. Är detta dummt? Har för mig att jag har läst att man bör långtidsförvara film i frys.

Det går utmärkt.

Film fungerar mer än bra i kyl eller frys.
Tina upp filmen först innan den sätts i kameran.
Papper däremot kräver en del fuktighet i sig för att vara bra, i en kyl/frys torkas de ut.

ANNONS
Götaplatsens Foto