Annons

Fotoregler vid ballongflygning?

Produkter
(logga in för att koppla)

highutta

Medlem
Jag ska ut och flyga luftballong om en vecka och råkade läsa i deras papper:

"Det är tillåtet att fotografera och filma från ballongen. Ni får dock ej publicera bilderna/filmerna utan speciellt tillstånd."

Jag har inte ifrågasatt det eller frågat mer om det än, ville ha lite kött på benen först. Är det någon som kan hjälpa mig med att antingen verifiera att de kan bestämma detta eller om jag får göra som jag vill.

Vad räknas som publicering?

Tacksam för snabba svar,
Mvh Thomas

P.s. företaget är Ballong & Äventyr i Skåne

Kan tänka mig att det är en regel dom har, bara för att skilja på uppstigninar för allmänheten och andra, för tex flygfoton, som de då tar mer betalt för.

Liten fördjupning med aktuella länkar som inte finns med i föregående trådar.

I allmänhet är det tillåtet att flygfotografera, undantag är vissa så kallade restriktionsområden där man måste ha tillstånd för att i huvud taget få fotografera.

Förteckning över restriktionsområden:
http://aip.lfv.se/3AIP-ENR/ENR5/ES_ENR_5_1_en.pdf
(Sök på photographing så får du träffar på de 14 områden där tillstånd krävs.)

Eftersom det kanske inte är så lätt för alla att tyda koordinaterna i föregående publikation så kan ni kolla på dessa två kartor där restriktionsområden finns med. De är avgänsade med röda linjer och har ett ID, t,ex, "ES R11", som ni kan hitta i förteckningen.:
http://aip.lfv.se/3AIP-ENR/ENR6/ES_ENR_6_1-3_en.pdf
http://aip.lfv.se/3AIP-ENR/ENR6/ES_ENR_6_1-1_en.pdf

Förteckning, adresser och telefonnummer till våra fyra milostaber dit man skickar sina foton för gransking om man önskar publicera dem:
http://www.mil.se/article.php?id=10823

/Daniel

Lundh skrev:
I allmänhet är det tillåtet att flygfotografera, undantag är vissa så kallade restriktionsområden där man måste ha tillstånd för att i huvud taget få fotografera.
.
.
.
.
Förteckning, adresser och telefonnummer till våra fyra milostaber dit man skickar sina foton för gransking om man önskar publicera dem:
http://www.mil.se/article.php?id=10823

/Daniel
Om jag förstår saken rätt får man alltså flygfotografera nästan var som helst men om man vill publicera sina bilder måste de alltid godkännas av försvaret i vilket fall.

tack för de snabba svaren

Då ska jag fråga ballongföretaget om deras notering är en upplysning för vanligt folk mer än en av deras egna regler.
Med det speciella tillståndet kanske de menar ett tillstånd från försvarsmakten och inte ett tillstånd från dem själva.

Mvh Thomas

Re: tack för de snabba svaren

highutta skrev:
Då ska jag fråga ballongföretaget om deras notering är en upplysning för vanligt folk mer än en av deras egna regler.
Med det speciella tillståndet kanske de menar ett tillstånd från försvarsmakten och inte ett tillstånd från dem själva.

Mvh Thomas

Eftersom befälhavaren har ett ansvar vid flygningen så kan han säga att du ej får fotografera. För den samme kan råka illa ut om du fotar och sedan publicerar utan att det går rätt till med granskning.

/Daniel

tillstånd för spridning av flygfoto

Det är rätt att du får flygfotografera (med undantag av fast uppställda vapen, befästningsanläggningar, militära flyg- och flottbaser samt restriktionsområden s.k. R-områden).

Tillstånd krävs däremot om du "sprider" dessa flygbilder. Med spridning jämställs även försäljning av bilder.

Fotar du mycket från luften kan du dock ansöka om "Undantag från krav på spridningsgodkännande".
Då erhålelr man "självgranskningsrätt".
Då är det Du som granskar bilderna och "godkänner" de för publicering/spridning. En förteckning ska då föras över bilder som du sprider/publicerar.

mvh/Attila

Hej!

Det är Försvarsmaktens respektiva militärdisktrikt (Berode var du bor) som kan ge ett sådant tillstånd.

mvh/Attila

inte alls

vonD skrev:
Hej!

Det är Försvarsmaktens respektiva militärdisktrikt (Berode var du bor) som kan ge ett sådant tillstånd.

mvh/Attila

Hej, jag vet inte var ni får allt ifrån, men det krävs inget tillstånd för att publicera bilder som är fotade från luften om de inte handlar om förbjudna områden, typ militära.
Det är många år sedan den lagen togs bort.
Tidigare var det så att det var i princip förbjudet att fotografera utan tillstånd, men att vissa granskade (jag tex) fotografer fick generellt tillstånd och sk självgranskningstillstånd eftersom jag jobbade på TV- Det tillståndet kunde mansedan ” sälja” till företag och andra som behövde flygbilder.
Bumer är det tillåtet att både fota och publicera utan tillstånd.

Re: inte alls

hornavan skrev:
Hej, jag vet inte var ni får allt ifrån, men det krävs inget tillstånd för att publicera bilder som är fotade från luften om de inte handlar om förbjudna områden, typ militära.
Det är många år sedan den lagen togs bort.

Mitt tillstånd är daterad 12/9 2003 så lagen (§ 11 förordningen (1993:1745) levde för ett år sedan och kan gott antas att det gör fortfarande.
Tillståndet gällde medgivande för undantag från kravet för spridning av flygbilder. Jag måste föra förteckning över tagna bilder vilka jag godkände för spridning (publicerade, sålde vidare) och skall kunna redovisa för kontrollant från Försvarsmakten, allt enligt deras beslut.

Mitt tillstånd ger förstås inte rätt för att publicera bilder om fast uppställda vapen, befästninsanläggningar, baser samt restriktionsområden. Då gäller inte min förgranskningsrätt.

Undantaget kan inte överlåtas, "säljas" vidare, det skulle vara mycket oklokt, dessutom sådant medges inte heller i mitt tillstånd. Mitt undantagstillstånd har beteckning 10 830:62852, det går att kolla således.

Tillståndet är utfärdat av Mellersta militärdistriktet, således ett ganska påtagligt tillstånd som existerar.

mvh/Attila

Hej Attila, jag vet inte var du fotar, men det är flera år sedan jag fick ettbrev från ÖB:s kontor, vad det nu heter, där man meddelade att jag inte längre hade ett generellt flygfototillstånd ( som det hette) eftersom man numer inte bbehöver ett dyligt.
Jag vet också att militären ogärna släpper ifrån sig makten; så om nån fågar om tillståmg så vill dom gärna vara med och utfärda. Det är ju också en sorts makt.
Där jag bor och verkar i Arjeplogo i Norrbotten finns det massor med utlänningar som gärna vill fota sina isbanor där dom testar bilar och annat.
tidigare fick jag betalt för att följa dom med mitt tillstånd. Nu behövs det inte längre: eftersom det inte längre krävs något dyligt.
Du borde kanske kolla med någon annan om du behöver ditt tillstånd. Såvida du inte är i närheten av rikets heligheter.
bifogar en bild som tidigare skulle kollas av big brother men nu är fri....

Bilagor

• trw.jpg
    trw.jpg
    41 KB · Visningar: 1,040
Hej Johan!

Det är sant att tillstånd till att fygfotografera behövs inte (förutom de förbjudna områden där det är uttryckligen förbjudet). Mitt tillstånd gäller att själv kunna avgöra huruvida de råkar innehålla några av ovannämnda hemlisar och då publicera eller sälja vidare dessa bilder som "självgranskade och godgkända för spridning".

Huruvuda dess funktion är borta vet jag dessvärre ej.

mvh/Attila

I exempelfallet med luftballongföretaget kan det ju också vara så att man genom att köpa tjänsten luftballongresa av dem godkänner ett avtal om att inte publicera några bilder som man tar under flygturen. Syftet med ett sådant avtal skulle kunna vara att man vill kunna ordna särskilda fotoflygningar eller att man vill ha en del av kakan när bilderna säljs.

Ett liknande fall diskuterades tidigare angående en flyguppvisning. Arrangören erbjöd att släppa in fotografer och låta dem ta bilder men inte för kommersiellt bruk.

Om det är på det här sättet så faller det hela under avtalsrätt och har inte så mycket med lagar om flygoto eller upphovsrätt att göra. Om jag inte tänker snett. (vilket händer titt som tätt)

Hej igen, det finns många, både företag och myndigheter som gärna vill sätta egna regler om fotografering. Häruppe har vi massor av tyska och andra utländska företag som sätter upp skyltar med
fotoförbud överallt. De försöker också handgripligen förhindra att deras biar fotograferas på gatan. Jag brukar säga åt dem att de är de som gör fel, inte fotograferna.
I fallet med ballongflygaren så tror jag inte att han kan förbjuda fotografering eftersom det näppeligen har något med säkerheten ombord att göra.
Som fotograf känner jag ett starkt behov att bevaka våra rättigheter med näbb och klor.
Det finns alltför många som vill underminera och förhindra vår verksamhet.
Puckla på dom bara-

Visst är det viktigt att försvara rätten att fotografera. Det är också viktigt att skilja på olika. När det gäller att fotografera på allmän plats är saken glasklar. Ingen kan hindra mig. Men en luftballong är inte allmän plats. Ballongägaren har sin fulla rätt att bestämma omständigheterna kring min ballongfärd. Sen är det upp till mig att välja att följa emd eller inte.

Om vi tar ett annat exempel. Jag är ute och åker bil när jag ser en liftare. Jag stannar och han frågar om han får åka med. Visst säger jag. Sen tar han fram sin kamera och börjar ta bilder på mig när jag kör. Jag tycker att det är störande och säger till honom att om han vill åka med får han sluta fota. Vad som händer är att vi upprättar ett avtal som säger att han får åka med så länga han inte fotograferar mig. Det har inget med fotografens rätt att fotografera att göra utan är en fråga om en överenskommelse. Jag skulle lika gärna kunna komma överens med honom om att han får fotografera mig men att han inte får sälja bilderna.

Det är kanske ett ruttet avtal man gör i angående luftballongresan. Men det är ju frivilligt att ingå i det. Man kan alltid låta bli att åka med.

Den troligaste förklaringen till varför ballongbolaget säger som de söger är säkert att de inte är medvetna om att lagarna har lättats.

hornavan skrev:
I fallet med ballongflygaren så tror jag inte att han kan förbjuda fotografering eftersom det näppeligen har något med säkerheten ombord att göra.

Flygfotograferingen är fri - Helt riktigt, inga tillstånd behövs för "allmänna" områden. Däremot kan befälhavaren neka dig att ta med kamera pga just säkerhetsskäl, t ex att kameran kan utgöra ett löst flygande föremål vid en hårdlandning. Detta är befälhavarens rätt. Gäller även vid motor- och segelflyg.

ANNONS
Götaplatsens Foto