Annons

Fotosidan hittar ständigt på nya galenskaper

Produkter
(logga in för att koppla)

urbano

Aktiv medlem
Re: Re: Teknokrati

clindh skrev:
Nej inte alls. De forumen är skapad efter förslag från medlemmer, bla Janne Arleklint. Hur mycket teknokrat de är skall jag inte svara på.
Jag struntar fullkomligt i vems förslaget är.
Vad som behövs är inte strukturella förändringar
utan en revolution.
 

urbano

Aktiv medlem
clindh skrev:
Så, ge dem då den kritik de har begärt - på det sätt de har begärt den.
Ska jag skriva "kass bild" bara, för VEM tror du har orken att sitta och specialstudera VAD som är kasst med en bild?
Finns det sådana människor?
/Ulf
 

hansen2

Aktiv medlem
urbano skrev:
Jo så här är det.
Det finns ingen som helst poäng i att
dela upp fotosidans medlemmar i
nybörjare, mellanduktiga och jätteduktiga ....
Då förstår jag och håller med om jag använder ditt sätt att se på det. Men jag gör inte den kopplingen, dvs att man automagiskt är jätteduktig bara för att man använder sig av den nya poolen.

/Johan
 

evalisen

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Det funkar inte så..
Dels tror (observera tror) jag att de allra flesta vill ha en blandning av olika åsikter. Gott och ont.. Jag vill det iaf och önskar inte endast "hård kritik" men väl rättvis och uppriktig. Gärna några ord om vad som gillas/känns inte gillas/känns.

Hur många ggr jag frågat saker under bilder och fått mängder av kommentarer (eller ord) utan att någon tycker till om funderingen jag upplevt vet jag inte. Mer än en iaf. Och då snaclkar vi om många tittar och många "Fin bild-kommentarer"

Rsten är bättre att ta ed admin som ev. namnbyten och sånt. Jag har inget att säga eller säga emot om det och tappade ändå humöret av alla utrop(stecken.)
Men Lotta, om kommentarerna såg ut så till din bild. Så fanns de väl inga brister att snacka om.
Du får väl vara glad att nästan alla bara gillade din bild, du hade ju lyckats.
Ibland finns de ju inget att påpeka på. :eek:)
Kan ju också tänka mej att om de va den bilden som du lade upp häromdagen så är den ju felfri enligt mej. Så vad ska man gnälla på? ;o)
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
urbano skrev:
Ska jag skriva "kass bild" bara, för VEM tror du har orken att sitta och specialstudera VAD som är kasst med en bild?
Finns det sådana människor?
/Ulf
Nej du skall inte skriva "kass bild", det vet du säkert. Förhoppninsvis finns det medlemmar som är tillräckligt duktiga för att kunna förklara med ord varför en bild är "kass" och få även den "mycket erfane" fotografen att förstå varför andra inte ser det man själv ser som bra i en bild. Annars vet jag inte vad vi skall ha bildkritik till.
 

lottawe

Aktiv medlem
evalisen skrev:
Men Lotta, om kommentarerna såg ut så till din bild. Så fanns de väl inga brister att snacka om.
Du får väl vara glad att nästan alla bara gillade din bild, du hade ju lyckats.
Ibland finns de ju inget att påpeka på. :eek:)
Kan ju också tänka mej att om de va den bilden som du lade upp häromdagen så är den ju felfri enligt mej. Så vad ska man gnälla på? ;o)
Tack:) Men vi snackar inte en bild utan "mer än 1 iaf" (Sen har jag inga perfekta bilder.)

Poängen var att frågor och önskningar i bildbeskrivningen inte är tillräckliga för att fylla funktionen om sån kritik som tycks uppstå i nya poolen. Särskilt inte om man önskar både kommentarer om bra och dåligt/mindre bra. Jag hoppas att den mer utförliga kritiken tillsammans med längden på kommentarer mm ska bidra till ett förbättrat klimat vad gäller kommenterande. Även i andra pooler.
 

Malin B

Aktiv medlem
Hård kritik i nya poolen??

Fastnade i denna tråd och tänkte att hoppsan, den förändringen har jag inte sett. Vid en närmare titt på vad bilderna i "mycket erfarna"-poolen har fått för kritik så måste jag ändock konstatera att den inte skiljde sig nämnvärt från vad jag sett förut. Det var mest de vanliga ack och o:na på vissa bilder (chansen att få kommentarer ökar ju fler man fått...) och många bilder utan kommentar (som vanligt).
Jag förstår tanken men tror fortfarande att det enda sättet att öka antalet kommentarer, liksom kvaliteten på dylika, är att kommentera mera och våga ge kritik. Pooler för mer eller mindre "duktiga" fotografer gör varken till eller ifrån.

Intressepoolerna torde, eller borde i alla fall, göra mer för kommenterandet i ett längre perspektiv.
 

urbano

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Hård kritik i nya poolen??

clindh skrev:
De innebär ju ytterligare en uppdelning av bilder på typ och kategorier, trodde det var sånt du motsatte dig.
Men gör en totalrenovering!
Tänk i stora linjer.
Börja med att tänka bort ALLT.
Jag hade ett förslag en gång om några få huvudkategorier.
Men det försvann väl i det allmänna duttandet hit och dit.
Nej inte FLER kategorier såklart. Färre.
 

ThomasC

Aktiv medlem
Läs detta!

När mängden bilder ökar, krävs en förändring av sättet de visas. I annat fall kommer bilder som lades upp kl 18 vara historia kl 19.30. Nu har man valt att förlänga aktualiteten genom att skapa fler "fönster", och dessutom givit medlemmarna möjlighet att placera sina bilder så att kritiken, om möjligt, blir bättre anpassad till bildskaparen.

Vad vinner man på att minska antalet aktuella visningsfönster när de uppladdade bilder hela tiden ökar?

*just my 2p*
 

cwe

Aktiv medlem
...fast ju?

Alltså.

Själv gör jag så här, jag går in under "alla nya poolbilder" ...

och väljer ut de kategorier bilder "gatufotografering" mfl som intresserar mig...

och lämnar några kommentarer sådär spontant om jag vill...

innan jag lämnar en kommentar har jag nästan alltid tittat på hur erfaren fotografen är för att avgöra hur jag skriver kommentaren en aning...

Funkar bra tycker jag, för så kan man ändå få ett helhetsgrepp över bilderna tvärs över.

Jag håller nog inte med faktiskt, jag tror nog att det hjälper några att våga lägga upp mer. Det är ju ungefär som funktionen "In-depth comment Please" (ICP) på photopoints ju...

-Christian
 

Torleif

Aktiv medlem
Less is more

Håller med Mr Urbano.

Tänk om helt och hållet. Det som är gemensamt för alla på FS är att

1. Det handlar om bilder (bortsett då från forum etc som även handlar om teknik etc etc som är helt ok men inte hör till denna diskussion)

2. De som lägger upp sina bilder vill ha synpunkter = konstruktiv kritik på bilerna.

Personligen gjorde jag, efter att den i mitt tycke fina funktionen "Alla nya bilder" försvann en egen "alla nya bilder"-sökning som jag sparade som bokmärke på min startsida. Följden är att jag kommenterar ungefär lika många poolbilder (ober. av pool) som icke-poolbilder.

Mitt minimalistiska förslag är helt enkelt att slopa alla krångliga poolkategorier och undergrupper - fokusera på bilden (haha så fyndigt) och möjligtvis utveckla en funktion där man i samband med givande av kommentarer (eller helt oberende) kunde rösta in bilden i någon form av kategori (närmast med inrikting på fotografens kunnande/talang). Dessa kunde tex vara:

-Detta bör du öva mera på
-Nu börjar det ta sig
-Du är riktigt bra på detta område
-Detta kan du tjäna pengar på
-osv osv

Fördelen med detta tankesätt tror jag vore att vi kommer bort från alla tråkiga tankesätt som gör att man gärna nedvärderar sig själv - "Jag är inte tillräckligt bra fotograf för att lägga upp bilder i mycket erfaren poolen" - eller nedvärderar andra - "Denna bild hör inte in i mycket erfaren poolen".

Några morgontankar. Nu tar dagens alla möten vid. Det är hursomhellst alltid bättre att söka lösningar än att gnälla på det som är fel. Precis som vi FS-medlemmar vill ha konstruktiv kritik på våra bilder, vill säkert FS ha konstruktiv kritik på nyheterna.

mvh Torleif
 

jkene

Aktiv medlem
archangel skrev:
Kan inte annat än hålla med, senaste indelningen av poolerna fick verkligen mig att bestämma mig för att inga fler bilder kommer upp från mig.
Satsa på det med intresseavdelningar.
Jag har också slutat ladda upp nu (men det kanske var baktanken med denna förändring). Det var illa nog tidigare, men med rådande förvirring finns det inte längre en chans att nå fram med mina bilder till fotografer som kan ge mig erfarenhetsutbyte inom mina områden. Jag vet heller inte längre vem fotosidan är tänkt för.

I Mycket erfarenpoolen kan man inte lägga bilder för där får man antingen veta att bilden ligger i fel pool eller så får man veta att den är fantastisk. Den "hårda kritiken" (vad det nu är?), de "erfarenhetslärande" kommentarerna lyser med sin frånvaro. Som en manöver för att lyfta fram bättre bilder har den delvis lyckats, men kritiken är densamma om än hårdare polariserad.

Den stora massan tycks dock helt undvika denna pool, vilket betyder att om man väljer mellanpoolen drunknar fortfarande bilden bland ett stort antal andra.

Det tycks som det finns tre typer av fotografer på FS:

- Vardagsknäpparen som tar bilder och kastar upp på FS utan någon direkt baktanke. Dom här måste redax besluta sig för vad dom vill göra med. Ska dom få finnas här eller inte. Om ej, måste redax ha en fungerande metod för att plocka bort dem. Självutnämnda poliser som rensar fungerar inte, skapar irritation och framför allt är det ingen som i längden bryr sig om dem. Ovasett vad redax anser här måste man vara mer tydlig. Föreslår för övrigt att man skapar en "Start-pool" som är den enda pool man får lägga bilder i under den första tiden av sitt medlemskap.


- Fotografer under utveckling. Det här är den stora massan på FS. Vi behöver specialpooler för att nå andra fotografer inom samma inriktning. Idag handlar det enbart om tur om en landskapsbild får en kommentar från en annan landskapsfotograf. När jag började på FS var poolerna något nytt och redan då snackade redax högt och tydligt om att med poolerna ska vi nu minsann skapa intressegrupper så man kan nå andra inom samma områden. Det var flera år sedan - i princip ingenting har hänt (mer än att gatufotofolket och studiofotograferna av outgrundliga anledningar har fått egna pooler, men vi andra har fortfarande ingenting). Och jag stöder Jannes mfl idé om en anonym pool till 100%. Låt bilden tala - inte vem fotografen är.


- Väldigt duktiga fotografer. Jag kan inte svara på vad dessa vill ha ut av FS - det får dom själva göra, men jag misstänker att få av oss fotografer under utveckling kan ge dessa fotografer kommentarer som gör dem till bätttre fotografer. Däremot kan vi ge vår spontana reaktion på vackra bilder - vad vi ser och vad vi tänker. Och framför allt kan desa bilder vara en utmärkt inspirationskälla. Men att dumpa dessa bilder i en kritikpool känns alldeles bortkastat. Dom här bilderna borde lyftas fram på annat sätt.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Tycker mer och mer att det verkar som om folk känner sig stötta för att de vet att deras bilder inte passar i "mycket erfaren"-poolen.
Har själv inte lagt upp några bilder där, men inte vill jag ta bort den poolen för det.

Det enda som kan förbättra fotosidan är
MER SJÄLVKRITIK.

(detta kommer jag säkert få äta upp, som alltid annars när man säger vad man tycker på fotosidan)
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Som alltid är nya pooler och andra tillägg ett experiment. "Nybörjare" (som en del verkar tro är en ny pool) tycker vi har fungerat bra. Den har ju varit igång länge nu utan att uppröra någon, och man har förstått hur den skall användas.

"Avancerad kritik" var också ett sådant experiment, men av diskussionerna runt den bedömde vi att den var överflödig - de flesta förstod inte skillnaden i de två sätten att kritisera helt enkelt.

Nu har vi en ny pool med ett namn som utmanar en att utöva just rejäl självkritik. Uppenbart är dock att självkritik är svårt - man behöver andras hjälp för att se det man inte ser själv. Så ser jag den poolen, att verkligen kunna testa sina gränser och sin egen uppfattning om bilderna, att man har en egen hög uppfattning om dem. Men namnet på poolen är kanske inte klockrent allls - det verkar som man upplever det som att fotograferna delas in i fack, snarare är det ju bilderna och hur fotografen upplever sin bildkonst. Något slags mått på självförtroende tex.

Den som inte diggar uppdelningen i pooler gör ju enklast i att titta på och kommentera bilder utifrån "Alla nya"; där man får ett flöde oavsett hur de placerats.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag tror att det är själva namnen som upprör mest, inte att det har tillkommit en lite mer upptaggad pool.

Jag kan tänka mig att det skulle kunna vara både tydligare och mindre kontroversiellt om man istället använde de gamla namnen på de gamla poolerna och hittade på ett nytt till bara den nya.

Typ
Bildkritik nybörjare
Bildkritik
Bildkritik avancerad

Och i den sistnämnda skrev om reglerna så att de fokuserade mer på krav på stenhård självkritik innan uppladdning, snarare än fackindelning av fotograferna bakom. Och naturligtvis informerade om att man skall vara beredd på hårdare kritik och inte springa till forumet så fort man fått en bild sågad där.
 

jkene

Aktiv medlem
Poolens namngivning, beskrivning eller vara/icke vara löser inte mitt problem med att nå fotografer med samma inriktning. Jag tycker redax konstant duckar när intressepooler kommer på tal, precis som man duckar när frågan om en anonymitetspool kommer på tal.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Vi duckar inte runt anonymitet, men har bedömt det svårt att implementera - det krävs ett större genomtänk runt hur allt fungerar, man måste täta en hel del ställen där fotografens namn visas för att göra det riktigt anonymt. Visst kan man göra en halvmesyr, tex bara dölja namnet där bilden visas - inte i "Senaste kommentarer" etc - men vinner man något på det tro?

Runt intressepooler har vi sagt att - inga fler sådana, istället införde vi kategorifiltrering. Hittar du inte bildkritikbilder i din kategori mha dessa? Däremot kommer intresseavdelningar; en sammanställning av bilder, forum, artiklar inom vissa områden.
 
ANNONS