Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fototips Arlanda idag

Produkter
(logga in för att koppla)
Synd att det redan börjar skymma då, och jag har lite svårt att ta mig dit, annars hade det varit häftigt att se kolossen in action!
 
Jag behöver råd: var är den bästa platsen att stå för att ta bilder när den landar? Vad jag för står är det bana 1L som gäller för landning. Jag är tacsam för tips :)

/Jan

Hej det förutsätter att det blåser från norr. 01L är en bana som används relativt lite på Arlanda. Normaln blåser det västliga vindar på Arlanda och då landar trafiken 26 och starter sker på 19R utom under tidig morgon och kväll då 19R & 19L eller 01R & 01L används. Du menar att planet anländer vid 15 dvs off peak. Min bästa gissning är att trafiken kommer starta på 19R och landa på 26. Då kommer din stora fågel på 19R, alt så kommer trafiken starta på 08 och landa på 01L vilket då också kommer gälla big bird
 
Hej det förutsätter att det blåser från norr. 01L är en bana som används relativt lite på Arlanda. Normaln blåser det västliga vindar på Arlanda och då landar trafiken 26 och starter sker på 19R utom under tidig morgon och kväll då 19R & 19L eller 01R & 01L används. Du menar att planet anländer vid 15 dvs off peak. Min bästa gissning är att trafiken kommer starta på 19R och landa på 26. Då kommer din stora fågel på 19R, alt så kommer trafiken starta på 08 och landa på 01L vilket då också kommer gälla big bird

Oj, jag utgick bara från vad det står här: http://www.arlanda.se/sv/Information--tjanster-till/Resenar/Nyheter/Flygplansgigant-pa-Arlandabesok/
Inga tips till någon som aldrig varit där och fotat flygplan, alltså?
 
fototekniskt bländare f/5.6-f/8 slutartid inte längre än 1/250s- (1/800s) och lågt iso som möjligt typ max 400 enbart mitten fokus punkten aktiverad sen är bara panorera

Tack och vilken plats (geografiskt) är bäst att stå på för att ha möjlighet till att fånga det här flygplanet på bild när den landar?
 
Hej det förutsätter att det blåser från norr. 01L är en bana som används relativt lite på Arlanda. Normaln blåser det västliga vindar på Arlanda och då landar trafiken 26 och starter sker på 19R utom under tidig morgon och kväll då 19R & 19L eller 01R & 01L används. Du menar att planet anländer vid 15 dvs off peak. Min bästa gissning är att trafiken kommer starta på 19R och landa på 26. Då kommer din stora fågel på 19R, alt så kommer trafiken starta på 08 och landa på 01L vilket då också kommer gälla big bird

Det är inte säkert att de följer normalt bananvändningsmönster med tanke på planets storlek, vilket åtminstone antyds på Arlanda.se enligt tidigare given länk. Bana 1 är längre än de övriga...

Den generella gissningen om 26:an för landning är förvisso statistiskt korrekt, men det är ändå bara runt 40% chans (om man inte har koll på vädret och gör bättre gissning utifrån det). Bättre än övriga banor dock...

Statistik: http://www.arlanda.se/sv/Informatio...nd/Sa-har-valjs-bana/Statistik-bananvandning/
 
Om du läser vad jag skriver så ser du att jag menar att den kommer att landa på 01L eller 19R. Det är den prestanda det flygplanet har



Det är inte säkert att de följer normalt bananvändningsmönster med tanke på planets storlek, vilket åtminstone antyds på Arlanda.se enligt tidigare given länk. Bana 1 är längre än de övriga...

Den generella gissningen om 26:an för landning är förvisso statistiskt korrekt, men det är ändå bara runt 40% chans (om man inte har koll på vädret och gör bättre gissning utifrån det). Bättre än övriga banor dock...

Statistik: http://www.arlanda.se/sv/Informatio...nd/Sa-har-valjs-bana/Statistik-bananvandning/
 
TAF:en för ESSA säger nordliga vindar, så starten blir antingen på 01L eller 01R. Med tanke på att flygplanet står parkerat vid "Cargo City" är nog chansen störst att starten blir på 01L.

Vetetuan var man ska stå för att få bra bilder på starten. Norr om Arlanda finns det bara små grusvägar.
 
Arlanda hade lagt ut det på sin hemsida för planspotters skull antar jag :)

Förra gången la man inte ut något innan, kanske vis av erfarenheten från när A380 kom och hela personalen på Arlanda gjorde lunchutflykt. Man får skaffa någon initierad kontaktperson som har koll på vilka kärror som väntas in.
 
ANNONS