Annons

Fotoutbildningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Aleksander Savic

Aktiv medlem
Om du har grundläggande fotokunskaper ödsla inte tid på att gå utbildningar. Den bästa skolan är att göra saker själv, träna och träna och aldrig ge upp , fotografera. LYSSNA på erfarna fotografer och göra som de har sagt för att så småningom följa dina egna vägar. Jag , i början , kunde få ett uppdrag som jag ALDRIG har gjort men till kunden sa jag att jag tar uppdraget. Sedan satt jag flera timmar läste, tittade på You Tube filmer frågade andra kolleger, testade och testade och jag klarade uppdraget galant. Nu kan jag det bättre än någon annan. :)
Tänk på att alla världsberömda fotografer ALDRIG gick på några fotoskolor, utbildningar. Fundera nu på hur de gjorde för att bli så bra fotografer. Lycka till!

Du bör lära dig arbeta med Photoshop och Lightroom. Lära dig att marknadsföra dig själv och kom ihåg DU SKA KUNNA SÄGA ATT DU ÄR BÄST. Inga Jantelagar här inte.

www.moderskeppet.se har många bra grundläggande kurser. Rekommenderas!
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Olika personer har olika inlärningsstilar. För en del så passar TS metod bra, andra vill gå en utbildning, jobba som assistent eller läsa en bok. Någon kanske vill vara med i en fotoklubb osv.

Det som är rätt för Dej är rätt för Dej.

Jag tycker själv om att lära mig nya saker genom att testa o prova. Jag skulle gärna bli bättre på ljussättning men det skulle jag helst vilja lära mig direkt av ett proffs!

:)
 

Aleksander Savic

Aktiv medlem
Olika personer har olika inlärningsstilar. För en del så passar TS metod bra, andra vill gå en utbildning, jobba som assistent eller läsa en bok. Någon kanske vill vara med i en fotoklubb osv.

Det som är rätt för Dej är rätt för Dej.

Jag tycker själv om att lära mig nya saker genom att testa o prova. Jag skulle gärna bli bättre på ljussättning men det skulle jag helst vilja lära mig direkt av ett proffs!

:)
Håller med dig Ola. Var och en väljer sin väg till målet. Sorry. jag blir bara lite snabb i att döma när någon tror att han blir fotograf bara för att ha gått en utbildning. Teori och praktik hand i hand med en erfaren fotograf, erfaren och verksam idag, är det ultima.

Hur blev alla dessa fotografer just fotografer utan någon som helst utbildning?
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Fotosidan podradio har ett särskilt avsnitt som handlar om just denna frågan och vad jag minns, rätta mig nu Magnus, så tyckte väl de framgångsrika men icke skolade fotograferna att vissa saker hade gått snabbare för dem att lära sig om de hade gått en fotoutbildning. Går man en utbildning får man ju oftast lära sig att göra rätt från början. När man lär sig själv genom att testa sig fram så blir det ju en hel del "fel" man testar innan man kommer fram till vad som funkar. Inget fel i det men det är ju inte direkt tidseffektivt.
 

Aleksander Savic

Aktiv medlem
Fotosidan podradio har ett särskilt avsnitt som handlar om just denna frågan och vad jag minns, rätta mig nu Magnus, så tyckte väl de framgångsrika men icke skolade fotograferna att vissa saker hade gått snabbare för dem att lära sig om de hade gått en fotoutbildning. Går man en utbildning får man ju oftast lära sig att göra rätt från början. När man lär sig själv genom att testa sig fram så blir det ju en hel del "fel" man testar innan man kommer fram till vad som funkar. Inget fel i det men det är ju inte direkt tidseffektivt.
Ingenting är fel om det är rätt för dig eller någon annan. Man blir inte automatiskt en bra bilförare bara för att man har tagit körkort om du förstår vad jag menar.

Jag är både utbildad och har provat egna vägar. Det är först när man kommer ut i verkligheten som man lär sig att bli fotograf. Det som man lär sig i skolan motsvarar många gånger inte verkligheten. På vissa ställen har man blandad utrustning, gammal och nyare. En del kör enligt tidigare beprövade recept och det blir jättebra. De kan inte förklara varför men den och den kombinationen fungerar för dem.

Sedan kommer ny teknik nya program och ingenting av detta har man läst i skolan.
Jag vill bara att man inte ska ha någon övertro på fotoutbildningar.
Allting i slutändan beror på dig själv.
När jag ska anställa någon fotograf. Då är det inte intressant med arbetsprover eller skolutbildningar. Jag ger alla samma arbetsuppgifter som jag behöver i min studio så får de fotografera som de vill. Jag lägger jag mig inte i. Jag vill bara ha ett resultat som passar våra krav på kvalitet och att det ska ske smidigt. Det är också viktigt med socialkompetens så att fotografen i fråga kan representera studion på ett fint , tillmötesgående sätt.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Fotosidan podradio har ett särskilt avsnitt som handlar om just denna frågan och vad jag minns, rätta mig nu Magnus, så tyckte väl de framgångsrika men icke skolade fotograferna att vissa saker hade gått snabbare för dem att lära sig om de hade gått en fotoutbildning. Går man en utbildning får man ju oftast lära sig att göra rätt från början. När man lär sig själv genom att testa sig fram så blir det ju en hel del "fel" man testar innan man kommer fram till vad som funkar. Inget fel i det men det är ju inte direkt tidseffektivt.
Stämmer. Jag har inte gått någon fotoutbildning. Om jag hade gått en av de bättre utbildningarna hade nog karriären gått snabbare. Ens utveckling kan gå snabbare med bra lärare och skolan kan ha bra kontakter i branschen.

Jag är övertygad om att det är lätt att underskatta hur mycket det finns att lära. Tekniken är enklast att lära själv, men bara en liten del av vad man behöver kunna som proffs.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Lära dig att marknadsföra dig själv och kom ihåg DU SKA KUNNA SÄGA ATT DU ÄR BÄST. Inga Jantelagar här inte.
Jag tror en kombination av ödmjukhet och stark tro på sig själv och sin verksamhet är receptet till framgång. När det gäller foto finns det alltid nytt att lära sig och "bäst" kan vara väldigt subjektivt.

Men jag förstår givetvis hur du tänker. Ur ett affärsmässigt perspektiv skall man - oavsett bransch - vara säker på sin sak, kunna marknadsföra sig själv och säkra nöjda kunder, gång på gång. Om detta nås genom formell utbildning eller självlära i bagaget är - som redan påpekats i tråden - sannolikt högst individuellt.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag gick en kurs i samband med att jag köpte min D7100.
Där lärde jag mig väldigt mycket på kort tid.
Direkt efter kursen gick jag ned till fågelsjön och tog 80% skarpa och bra bilder
som jag aldrig lyckats med tidigare.

Utbildningar är en genväg till att bli en hyfsad fotograf anser jag.
Självlärda fotografer har kämpat länge för att förstå hur allt hänger ihop kan jag tro.
Personligen skall jag gå den avancerade kursen i samma regi. Värt varenda krona...kanske.
 
ANNONS