Annons

Fotoutställning med porträtt. Modellernas rättigheter

Produkter
(logga in för att koppla)

Marksikt

Ny medlem
Hej,

Jag försöker ordna en fotoutställning med bilder från en nu avliden kompisfotograf. Det är för att hedra sitt minne och det är inte i Sverige utan utomlands i Rumänien. Jag frågar dock här för att få en uppfattning.
Kompisens foton är porträtt han gjort på vänner och bekanta som agerat frivilliga modeler utan någon överenskommelse. Personerna fick bilder som tack och det är inte nakenbilder.
Mycket sannolikt sponsras utställningen just av en del före detta modeller. De får ta hem efteråt varsin foto, men det är också tänkt att utställningen säljer porträtt till intresserade besökare.
En del personer i bilderna går inte heller att kontaktas.
Sannolikt att utställningen visas på nätet pe en hemsida dock inte som reklambilder.
Frågan är om det finns risk att personerna i bilden kommer med krav, anmäler mm. Vad är bäst att göra?
Tack!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag har ingen aning om hur rumänsk lagstiftning ser ut (och det är väl den som är intressantast i det här fallet).

Men enligt den svenska upphovsrättslagen så får en fotograf inte sälja, ställa ut eller publicera en beställd porträttbild utan beställarens tillstånd. Frågan är om dessa porträtt kan anses vara "beställda" i lagens mening, dvs är det den avbildade som tagit initiativet? Om det är fotografen som frågat "får jag ta bilder på dig" så äger, såvitt jag kan förstå, fotografen alla rättigheter.
 

Marksikt

Ny medlem
Jag har ingen aning om hur rumänsk lagstiftning ser ut (och det är väl den som är intressantast i det här fallet).

Men enligt den svenska upphovsrättslagen så får en fotograf inte sälja, ställa ut eller publicera en beställd porträttbild utan beställarens tillstånd. Frågan är om dessa porträtt kan anses vara "beställda" i lagens mening, dvs är det den avbildade som tagit initiativet? Om det är fotografen som frågat "får jag ta bilder på dig" så äger, såvitt jag kan förstå, fotografen alla rättigheter.
Stor tack!
Ja, det var fotografen som tog initiativet. Modellerna fick bilder utan betalt på initiativ av fotografen.
 
ANNONS