Annons

Foveon död?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Vad har hänt med Foveons "fantastiska" CCD?
Senaste aktuellt på deras hemsida:

"SANTA CLARA, CA - (February 11, 2002)
Foveon Inc., a technology leader in high quality digital photography has announced the introduction and immediate availability of its new Foveon X3 image sensor. "

Det var ett tag sen nu. Var det hela en jätte-bluff? Jag gissar att Sigmakameran (3Mpix) den skulle sitta i kommer aldrig att se dagens ljus...

Hej

Ja, då kan man ju lägga fotosidan till den samlingen. Driftavbrottet i måndags har ju legat en vecka nu, minst.....

Förra stoppet ca en månad om jag minns rätt....

Men Canon Sverige är värre, de är sega, mycket sega....

roinek skrev:
Ja, då kan man ju lägga fotosidan till den samlingen. Driftavbrottet i måndags har ju legat en vecka nu, minst.....
Sidospår som inte hör till tråden men jag tyckte det var så gnälligt så jag kunde inte låta det stå oemotsagt. Fotosidan är ett community. Det är vi medlemmar som står för innehållet. Och det tycker jag vi gör rätt bra, det är ju forumet och bildkritiken som är kärnan. Och där rör det sig.

Saknar du artiklar, efterfråga dem i forumen så nappar säkert någon kunnig. Nyhetsnotiser tycker jag att vi betackar oss för, den dagen David & co börjar lägga energi på att försöka vara något slags foto-TT tycker jag det är missriktad energi. Det finns så många andra källor för sånt.

Hej

Den är ökänd, lägg en order för mer pengar än en D60 men få en kamera med Sigmafattning för objektiv! Ofattbart, tänk om de valt Nikon, Cannon eller Carl Z fattning.

kan ju bero på att den om det nu stämmer visar alla färgerna i alla pixlarna och inte som i dagens som bara visar korrekt på var 3:dje pixel.

det är det eom är det nya konceptet helt enkelt.

men fan om jag inte minns fel så skulle cmos tekniken som det hela bygger på vara billigare men det sket sig uppenbarligen.

roinek skrev:
lägg en order för mer pengar än en D60 men få en kamera med Sigmafattning för objektiv! Ofattbart, tänk om de valt Nikon, Cannon eller Carl Z fattning.
Sigmakameran finns faktiskt inte ännu (att köpa), och kommer knappast att finnas heller.
Sigma har inte skuggan av en chans mot Canon/Nikon/Fujis kamerahus med "riktig" fattning(om det inte blir otroligt billigt). Foveon får nog sälja patentet till Nikon/Canon etc. om de ska överleva...

Senast ändrad:
Linmajon skrev:
Foveon får nog sälja patentet till Nikon/Canon etc. om de ska överleva...
Gissningsvis försökte de med det, utan att de stora elefanterna nappade. Då vände se sig till Sigma. Det känns ju ganska självklart att de helst säljer till Nikon, Canon eller någon annan stor, etablerad tillverkare...

inte en chans...........

skulle snare säga som så att om dom är ensamma med tekinken och den kommer nångång så är det nog snare som så att dom kniper en massa marknadsandelar från dom andra....

ols skrev:
inte en chans...........

skulle snare säga som så att om dom är ensamma med tekinken och den kommer nångång så är det nog snare som så att dom kniper en massa marknadsandelar från dom andra....
Vadå, hur menar du? Foveon gör ju inga kameror, de tillverkar sensorn. Som de måste sälja till en kameratillverkare. Nikon tillverkar ju ingen sensor själv, D100:an har en Sony. Contax kör med Philips. Canon har sin egen CMOS.

Calle S skrev:
Vadå, hur menar du? Foveon gör ju inga kameror, de tillverkar sensorn. Som de måste sälja till en kameratillverkare. Nikon tillverkar ju ingen sensor själv, D100:an har en Sony. Contax kör med Philips. Canon har sin egen CMOS.

jag menade på det viset att om sigma som tillverkar diverse objektiv samt egna kameror får ensamrätt på foveons teknik och det slår vilket det borde göra om nu det stämmer som "faktan" säger så borde sigma knipa marknadsandelar från canon, nikon osv....

men det blir möjligen en flopp precis som det blev med den digitala filmen som var på tapeten för ett par år sen....tydligen så finns det företaget kvar och det sägs att dom nu skulle kunna börja leverera snart........
(hur man nu kan få för sig att man skall plocka in och ut en ccd ur kameran då ccd:n är känslig för precis alltin den kommer i närheten av)
(ingen som har haft problem med ett dammkorn som hamnat på ccd:n vid objektivbyte?? )

det är väl det som talar för foveons cmos att den inte är lika känslig samt att den enligt tidigare uppgift skulle vara billigare att framställa, samt att den visar alla färger i allla pixlar.

så om/när den kommer så tror i alla fall jag att den kniper marknadsandelar.

roinek skrev:
Hej

Den är ökänd, lägg en order för mer pengar än en D60 men få en kamera med Sigmafattning för objektiv! Ofattbart, tänk om de valt Nikon, Cannon eller Carl Z fattning.

Jaha..vad är det nu för fel på Sigma då??? ;) De har väl ett ganska komplett utbud av gluggar, båda bra och dåliga. Precis som canon och Nikon osv..

Jeppe skrev:
Jaha..vad är det nu för fel på Sigma då??? ;) De har väl ett ganska komplett utbud av gluggar, båda bra och dåliga. Precis som canon och Nikon osv..
...fast Canon o Nikon har ju ett ganska komplett utbud av kameror oxå. Skulle krävas mycket för mig att byta från Nikon till Sigma.
Men å andra sidan vore det bra om de lyckades, om SD9 blev en succé. Det behövs fler på marknaden. Pentax drog sig ur. Var är Minoltas digitala SLR...?

mmmm o varför tar inte olympus inte in sina systemkameror till sverige längre ???

minolta har nog tagit samma beslut som olympus angående digitala systemkameror att pga damm, skräp osv som kan sabba ccd blir det inga från dom.

ANNONS
Götaplatsens Foto