Annons

Fråga angående ljusmätning

Produkter
(logga in för att koppla)

johanfk

Aktiv medlem
Hej

Jag undrar hur jag ska gå till väga om jag ska göra två separata exponeringar med exakt samma “ljusinsläpp” till filmen, men med olika slutartider. Givet är att objektiv och ljus är detsamma för de två exponeringarna.

Alltså:

1:a exponeringen , f = 11, t= 1 sek
2:a exponeringen, f = ??, t= 10 sek
- För att få samma mängd ljus som träffar filmen.

Finns det någon form av tabeller att tillgå eller kan man räkna fram det, isf med vilken formel? Eller kanske rent av ngt ännu enklare vis...

Tack på förhand.

Mvh / Johan

Senast ändrad:
Nu ska vi se..det borde bli tre och ½ steg. Vilket skulle innebära halvsteget mellan 32 och 45 vilket inte är jättevanliga bländare på småbildskameror om det är det du använder.Eller så räknar jag helt fel..Man räknar ju iaf i steg både när det gäller iso, tid och bländare.

f=1 1.4 2 2.8 5.6 8 11 16 32 45 64
t= 1 1/2 1/4 1/8 1/15 1/30 1/60 1/125 1/250..
iso= 100 200 400 800 1600 3200

och ett steg äralltså ett steg oavsett vilken parameter du pillar med så att säga. Oj va rörigt det har blev.Hoppas nåt gick fram iaf.
//Erik Å

Kolla i bifogad tabell.
Leta reda på bländare och tid där dom möts.
I raden EV kan du sedan se vilka varianter som ger samma exponering.
1 sek vid f11 är EV7, vid f32 och 8 sekunder har du samma EV och alltså samma expoering.

Bilagor

• tabell.jpg
    tabell.jpg
    41.6 KB · Visningar: 834
Tackar det ödmjukaste

Tack Erik och Hasse för svaren, de var verkligen välkomna. Jag hoppas jag kan förvandla min nyvunna tillgång till en förståelig bild i sinom framtid ;-)

mvh / Johan

Om du fotograferar med film i kameran kan du dessutom behöva ta hänsyn till reciprocitetseffekten, och i så fall öppna upp bländaren ett steg alternativt kompensera med längre exponeringstid. Men vilket och hur mycket beror på filmen.

Gr.

green skrev:
Om du fotograferar med film i kameran kan du dessutom behöva ta hänsyn till reciprocitetseffekten, och i så fall öppna upp bländaren ett steg alternativt kompensera med längre exponeringstid. Men vilket och hur mycket beror på filmen.

Gr.

Ah tack så mycket för upplysningen om reciprocitetseffekten, jag fann en artikel om den här på fotosidan med bifogad tabell.

Mvh / Johan

ANNONS
Götaplatsens Foto