Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använda en ljusmätare utomhus med studioblixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Musicman SE

Aktiv medlem
Hej,

Jag har precis skaffat mig en Quantuumblixt som är batteridriven och som jag tänkte ha utomhus. Jag har sedan tidigare en Sekonic l-308s som jag nu försöker förstå och använda utomhus för att få en korrekt exponering på tex en modells ansikte. Jag får inte riktigt ihop alla sanningar om ljuset och blixtteknik ihop med ljusmätaren. Jag undrar följande:

Med blixt skall väl exponeringen på min modell egentligen inte påverkas av slutartiden om den tex är i inom intervaller 1/30 upp till 1/250 sekund om detta är min max synktid? Det som påverkas är ju exponeringen på bakgrunden vilket stämmer utmärkt när jag provfotat. Frågan som uppstår och som jag inte blir klok på är när jag skall ljusmäta med min Sekonic och vill ha en korrekt mätning på min modell dvs få ett korrekt bländarvärde givet ett visst iso. Då måste jag ju ange en slutartid på ljusmätaren för att den skall ge mig bländarvärdet när blixten avfyras. Skall jag då ställa in slutartiden på ljusmätaren på det som bakgrundens ljusmätning givit tidigare när jag gjort en sådan i kameran? Och jag har förstått att slutartiden då jag använder blixt inte skall påverka exponeringen på min modell, enbart tex blixtens styrka och bländare.

Exempelvis 1/30 sekund ger f/5,6 i kameran om jag mäter på bakgrunden. Om jag då önskar att ha f/5,6 på modellen och mörkare bakgrund bör jag ju öka slutartiden till 1/60s inte sant? Men om jag ställer in ljusmätaren på 1/60 sekund och mäter exponeringen på modellen med samma blixtstyrka och avstånd så ger det mig ett bländarvärde på f/8 tex. Varför då om inte slutartiden spelar någon roll? Det är detta jag inte får ihop :)

Jag inser att jag säkerligen gör flera tankevurpor här. Hjälp mig gärna :)

Med tack på förhand,

Johannes
 
Du har en situation där du blandar blixtljus och fast ljus. För blixt har du helt rätt i att slutartid är irrelevant men nu kan du inte avfyra blixten med solen släckt och måste därför ta hänsyn till hur mycket solljus som slipper in under slutartiden. Ljusmätaren har precis berättat för dig att bakgrunden kommer bli underexponerad två steg med blixtens aktuella styrka. Vill du ha bländare f/5,6 får du se till att blixtpulsen i det fallet lägger till lika många fotoner per kvadratmeter som solljuset gör på 1/30s.
 
Du har en situation där du blandar blixtljus och fast ljus. För blixt har du helt rätt i att slutartid är irrelevant men nu kan du inte avfyra blixten med solen släckt och måste därför ta hänsyn till hur mycket solljus som slipper in under slutartiden. Ljusmätaren har precis berättat för dig att bakgrunden kommer bli underexponerad två steg med blixtens aktuella styrka. Vill du ha bländare f/5,6 får du se till att blixtpulsen i det fallet lägger till lika många fotoner per kvadratmeter som solljuset gör på 1/30s.

Hej,

Stort tack för ditt svar.

Det jag är ute efter är ju att få min modell korrekt exponerad. Så om jag då får ett värde i ljusmätaren på låt säg 1/30 och f/5,6 på modellen och vill ha bakgrunden underexponerad då höjer jag väl slutartiden till låt säg 1/60 del? Om jag gör det - varför blir då inte modellen också under/felexponerad när min handhållna ljusmätare gett mig en exponering på 1/30 och f/5,6?

Tack igen,

Johannes
 
Det jag är ute efter är ju att få min modell korrekt exponerad. Så om jag då får ett värde i ljusmätaren på låt säg 1/30 och f/5,6 på modellen och vill ha bakgrunden underexponerad då höjer jag väl slutartiden till låt säg 1/60 del? Om jag gör det - varför blir då inte modellen också under/felexponerad när min handhållna ljusmätare gett mig en exponering på 1/30 och f/5,6?

För att du använder blixt. När du ändrar slutartiden påverkar du givetvis även ljuset på modellen men med siffrorna du redovisade tidigare hade du ungefär 25% av det totala ljuset på modellen från befintligt ljus. Om du halverar det (genom att halvera slutartiden) har du minskat med 12.5%, dvs ett fjärdedels exponeringssteg. Det är förmodligen för lite för att du ska se skillnad med mindre än en noggrann jämförelse före/efter.
 
För att allt ljus styrs av bländaren.
Om jag tolkar inläggen rätt så tänker du rätt men inte hela vägen.

Solen belyser scenen för en "korrekt exponering" 1/30 5,6.
Blixten belyser modellen för bländaren 5,6. Men belysningstiden är kanske 1/1000. Blixten levererar mer ljus än solen på en mycket kortare tid.

Kortar du ner tiden så minskar solens påverkan men blixten är oförändrad o belyser modellen rätt för 5,6.

Det resonemanget fungerar så länge du inte använder kortare tider än blixtsynktiden.
(Eller att dina tider för solen är längre än blixtljusets brinntid. Men då har du redan säkert överskridit blixtsynktidens gränser.)
 
Tack till er båda för att ni tog er tid att svara, jag tror att jag förstår bättre nu. Skall ut och praktisera i skogen nu :)

Allt gott,

Johannes
 
ANNONS