Annons

Fråga angående ljussättning

Produkter
(logga in för att koppla)

Fabrikör Stava

Ny medlem
Jag använder en Rollei 28555 ledpanel för att ljussätta när jag gör produktfotografering. Är bara lite osäker på vilken färgtemperatur jag bör använda, är det 5500 det bästa om jag fotograferar i ett rum med dagsljus? Jag använder också ibland en vanlig skrivbordslampa i kombination med denna för att minska skuggorna, är bara osäker vilken temperatur den har,ska jag bara helt enkelt vitbalansera i kameran för att kompensera skillnaderna mellan de två olika ljuskällorna? Bör jag också fotografera i ett rum utan dagsljus och bara ha ljus ifrån de två ljuskällorna?
Är ganska så grön på det här så jag inser att det är lite banala frågor.
 

Erik X

Aktiv medlem
Du behöver ha ljuskällor med ungefär samma färgtemperatur om du ska ha en chans att få till vettig vitbalansering.. annars får du leva med blå eller gula skuggor och andra konstigheter 🙃
 

Ventures

Aktiv medlem
För att vara säker på att produkterna visas i rätt färg kan en "colourchecker" användas. Annars har väl många redigeringsprogram möjlighet att efteråt ställa färgtemperatur efter något neutralt vitt eller grått i bilden, t.ex ett gråkort.
Löjligt dyra. Jag köpte min begagnad. ;)
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag använder en Rollei 28555 ledpanel för att ljussätta när jag gör produktfotografering. Är bara lite osäker på vilken färgtemperatur jag bör använda, är det 5500 det bästa om jag fotograferar i ett rum med dagsljus? Jag använder också ibland en vanlig skrivbordslampa i kombination med denna för att minska skuggorna, är bara osäker vilken temperatur den har,ska jag bara helt enkelt vitbalansera i kameran för att kompensera skillnaderna mellan de två olika ljuskällorna? Bör jag också fotografera i ett rum utan dagsljus och bara ha ljus ifrån de två ljuskällorna?
Är ganska så grön på det här så jag inser att det är lite banala frågor.
Din panel har ställbar färgtemperatur 3200 K / 4500K / 5500K
Så 3200K bör fungera hyfsat med vanliga glöd- eller standard LED-lampor. Även om de håller 2800K som är vanligt så blir avvikelsen i färg ganska måttlig mot 3200K.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Helt riktigt som J O säger med tillägget att ja, stäng ute dagsljuset också. Testa sen med att sätta vitbalansen runt 3000K eller i dom trakterna där du tycker det ser bäst ut. Fotar du Raw kan du ju fixa det i efterhand.
 
ANNONS