Annons

Fråga ang eventuell bakfokus

Produkter
(logga in för att koppla)

lastrand

Avslutat medlemskap
Har rusat åstad och köpt en EF 24-70 2.8L till min 5D och genomfört ett litet fokustest genom att ställa upp en rad med batterier. Tycker mig se att skärpan sitter exakt där den ska på 35mm @ 2.8, 50mm @ 2.8 och 70mm @ 2.8. Däremot tycker jag mig skönja en svag antydan till bakfokus i 24mm-läget.

Hoppas att det inte låter alltför korkat, men frågan är rätt och slätt: kan bakfokus vara koncentrerat till bara den ena brännviddsänden? Om inte, skulle det händelsevis finnas någon annan förklaring till vad jag tycker mig se?

lastrand skrev:
kan bakfokus vara koncentrerat till bara den ena brännviddsänden? Om inte, skulle det händelsevis finnas någon annan förklaring till vad jag tycker mig se?

bakfokus är inget fel i sig, utan ett justeringselement som sitter längst bak, på de flesta linser utom användarens kontroll.

Om din bakfukus är fel inställd uppstår det problem du beskriver. Linsen behöver justeras av en verkstad.

Lider objektivet av backfokus bör det väl visa sig på alla brännvidder, eller är jag helt fel ute nu ?

Flyttade du kameran närmare så du fick ungefär samma bildsnitt på dom vidare brännvidderna ?

Har du jämfört med manuell fokusering ?

Du bör se till att du har riktigt på fötterna innan du klagar på att objektivet är felaktigt.

/kent.

Får väl erkänna att jag mer eller mindre utgick ifrån att backfokus var något som skulle yttra sig på alla brännvidder, alltså från 24 upp till 70, men det är alltså bara ett antagande från min sida eftersom jag inte tidigare råkat ut för detta.
Gjorde ett andra test där jag fotograferade en plan yta och vid sidan av den en tumstock. Samma resultat igen: okej från 70 ned till ca 35mm, men ned till 24 råder ingen tvekan om att skärpan inte ligger riktigt rätt.

Kameran stod på stativ och flyttades ej mellan de olika bilderna.

Update: fortsatte testerna i natt och inget tvivel om att 24-70:n fokuserar fel i vidvinkelläget. Heder åt Cyberphoto som inte tvivlade på mina tester utan byter ut gluggen mot ett nytt exemplar utan snack.

Och, ja, det ÄR tydligen så att bakfokus kan vara närvarande i ena änden av brännviddsomfånget och helt frånvarande i den andra.

Re: Re: Fråga ang eventuell bakfokus

josef_k skrev:
bakfokus är inget fel i sig, utan ett justeringselement som sitter längst bak, på de flesta linser utom användarens kontroll.

Om din bakfukus är fel inställd uppstår det problem du beskriver. Linsen behöver justeras av en verkstad.

Kan du förklara detdär lite mera ingående, om du känner till. Vad menar du med "ett justeringselement som sitter längst bak"?

Vad jag förstått justeras objektiven i mjukvara, inga linselement rörs. De mera avancerade objektiven har en tabell/matris över fokusavvikelse som funktion av fokusavstånd och brännvidd. På de tidigaste EF-objektiven fanns lödbryggor som kunde flytta fokus fram/bak binärt.

Finns det någon rimlig förklaring till att en del dyra, nya objektiv måste justeras för att fokusera riktigt?

Man börjar ju fundera om ett nytt objektiv fokuserar fel, skickas till service (garanti) och kommer tillbaks fungerande. Är det inte väldigt konstigt att kvalitetskontrollen uppenbarligen har brister?

Man kan förmoda att Canon (och även andra fabrikanter) är intresserade av att mörklägga problematiken.

Självklart ska handlaren reagera omgående om kunden märker att ett objektiv felfokuserar på en viss brännvidd. Man bör också tänka på att man har rätt att ångra köpet även utan motivation (inom två veckor om jag inte minns fel)

Intrycket jag fått efter att ha läst omdömen på olika forumsidor är att om det är något L-objektiv som tycks vara behäftat med sin beskärda del av fokusproblem så är det just 24-70:n. Jag måste ju tillstå att det faktiskt sådde ett litet frö av tveksamhet inför mitt köp. Bara ett beklaga att farhågorna besannades, men nu är det som det är.

Visst kan jag tycka att det känns dåligt att en ny 12000-kronorsglugg uppvisar problem av den här karaktären. Olyckor kan visserligen hända, men problemet är att det tycks vara tämligen frekvent i fallet med tillverkningen av 24-70:n. Borde det inte bli billigare för Canon att säkra kvalitetskontrollen vid tillverkningen istället för att "slarva" och sedan fixa det i efterhand? Jag föreställer mig att det i alla fall inte är någon god PR för Canon. Eller hamnar de felfokuserande gluggarna på en hylla i ett halvår för att sedan portioneras ut som nya till intet ont anande återförsäljare/kunder..? Man undrar.

Återigen dock heder till Cyberphoto som ansåg att nya objektiv inte skall behöva inleda sin "karriär" med ett verkstadsbesök medans kunden går och biter på naglarna. Hade de propsat på det, och ännu värre i kombination med att jag skulle ha tvingats skicka iväg kamerahuset också, hade jag sannerligen inte varit en nöjd kund.

Update 2: fick idag en ny 24-70 från Cyberphoto, och fan tro't: exemplar nr 2 uppför sig om något ÄNNU sämre än det första. Suddig till tusen på 24mm och dessutom med en kärvande zoomring.
Nu börjar det kännas riktigt motigt... :-(

ANNONS
Götaplatsens Foto