Annons

Fråga ang. FF-sensorer

Produkter
(logga in för att koppla)

Hermanssson

Aktiv medlem
Hej!

Jag har inte så stor koll på hur det fungerar vad gäller parametrar för skärpedjup, cropsensor o.s.v. än vad man bör veta för att kunna beräkna utsnitt etc.

Min fråga är; får man mycket kortare skärpedjup med kombinationen Canon EOS 5D + 85 1.8 än 400D + 85 1.8, ställd på 1.8 i bländare?

Isåfall, är det svårare att få oändligt skärpedjup med en FF-sensor?

Hermanssson skrev:
Min fråga är; får man mycket kortare skärpedjup med kombinationen Canon EOS 5D + 85 1.8 än 400D + 85 1.8, ställd på 1.8 i bländare?
Skärpedjupet blir exakt lika eftersom det är samma objektiv. Däremot får du helt olika utsnitt. Bilden från 400D motsvarar att beskära bilden från 5D (bortsett från upplösningen).

Varför snackas det ständigt om att FF-sensorer kan vara något för de som vill ha kortare skärpedjup då? Upplevs det så, iom det du skrev?

Hermanssson skrev:
Varför snackas det ständigt om att FF-sensorer kan vara något för de som vill ha kortare skärpedjup då? Upplevs det så, iom det du skrev?
För att man inte använder samma brännvidd vid samma typ av fotografering med de olika sensorstorlekarna. Det är ju bildvinkeln du söker, inte brännvidden. Alltså väljer du en längre brännvidd på FF, och kan därmed få kortare skärpedjup.
85 mm ger helt olika bildvinkel på respektive kamera.

Den skillnad man upplever i din ursprungsfråga med samma glugg och utsnitt är dock ganska stor.

Man får tänka om ordentligt vad ens invanda objektiv kan göra.

Man kan uttrycka det så här också.
Om man använder en 5D + 85/1.8 på bländare 1.8 och vill få samma utsnitt på bilden och samma skärpedjup med en 30D, får du använda en 50/1.0.

Skärpedjupet blir faktiskt kortare på en 400D med en 85mm jämfört med en 5D. Men om man jämför för att få ungefär samma utsnitt med kamerorna, med 135mm + 5D och 400D + 85mm så blir skärpedjupet kortare med 5D.

Senast ändrad:
Säg så här...

Rftersom brännviden inte har någon som helst betydelse för skärpedjupet (vid samma utsnitt/avbildningsskala) så kan en bättre förklaring vara denna:
Vill du ha samma utsnitt (förutsatt samma objektiv och bländare på båda kamerorna) så måste du backa då du använder en kamera med mindre sensor. Härigenom få du ett större skärpedjup med denna kamera. Jämför du med en kompaktkamera som har en väldigt liten sensor så skulle man få stå väldigt långt i från om man hade ett 85mm objektiv på denna. Skärpedjupet skulle bli grymt.
Det blir en ganska stor skillnad då man använder en 1,6 crop sensor, speciellt vid macrofoto märker man detta. Tycker själv det är betydligt svårare att få till det med min MK11:a jämfört med 20D då jag vill ha små objekt helt skarpa. Har t.o.m funderat på att gå över till 4/3 systemet för macrofotografering (det har cropfaktor 2)

ANNONS
Götaplatsens Foto