Annons

Fråga gällande antal exponeringar innan service

Produkter
(logga in för att koppla)

Alex Wayne

Medlem
Hej

Jag har en D300 som jag köpte förra året, sen sommar. Räknare på kameran har gått om 4 ggr, dvs. från 0001 till 9999. Om jag har räknat rätt innebär det att jag har gjort över 40.000 exponeringar.

Nu till min fråga. Hur många exponeringar ska det gå innan den bör lämnas in för service? Efter hur många exponeringar anses en kamera vara "gammal"?

är det "dåligt" att ta "för många" bilder i serie?

Kom gärna med tips och råd. Är en glad hobbyfotograf i början på en spännande resa till att bli en duktig fotograf :)

Hej

Jag har en D300 som jag köpte förra året, sen sommar. Räknare på kameran har gått om 4 ggr, dvs. från 0001 till 9999. Om jag har räknat rätt innebär det att jag har gjort över 40.000 exponeringar.

Nu till min fråga. Hur många exponeringar ska det gå innan den bör lämnas in för service? Efter hur många exponeringar anses en kamera vara "gammal"?

är det "dåligt" att ta "för många" bilder i serie?

Kom gärna med tips och råd. Är en glad hobbyfotograf i början på en spännande resa till att bli en duktig fotograf :)

Om man tänker så här:

En D300 påstås hålla för 150K exponeringar. Under denna tid kan man tänka sig att en del saker som rör sig kan slitas, i en del fall finns justeringar att göra, andra grejor måste kanske ersättas om de krånglar (men det lärt man ju märka, t e x om blixten slutar fungera. Det man inte lär märka är om slutaren börjar sega eller om bländarmekanismen kanske inte fungerar fullt ut och behöver ställas i grundläge igen. Det jag kan tänka mig som helt naturligt kan röra sig litet med tiden är spegelmekanismen (med AF-speglarna) och kanske sensorn för AF (som är justerbar). Sedan samlas oundvikligen gojamoja på sensorn om man byter optik över huvud taget. Det finns en liten "packning" mellan spegel och mattskiva som slits med tiden och litet mer sådant.

Att då lämna in kameran efter en tredjedel av antalet arbetsscykler kan ju vara vettigt.

Då får man en genomgången och kollad kamera och sliter på den ca 50K exponeringar mellan var service (vi vill väl tro&hoppas att den är OK då den är ny). När den sedan snurrat 150k exponeringar kanske man skall serva igen, om man använder kameran så mycket som du gör, mer timida fotografer kanske byter kamera långt innan den gått så långt. Men det har också med åldern att göra. Normalt får man ut mer ur kameran om man fotograferar mycket på kort tid, för det sker åldersförändringar också.

Vad tar Nikon för en service om inget behöver bytas ?

Tack för ditt svar. Oerhört hjälpsam. Tack sp mycket.

Jag har ingen anning hur mycket det kostar men ka ta reda på det :)

jag såg en annons där en D700 bytes mot en D300. D700:an hade "gått" c:a 25.000 exponeringar. Är det ett bra byte?

Annanonsen ligger under sälj här på fotosidan. Synpunkter på det?

Brukar inte Nikon ha gratis "Check & Clean" vid större fotomässor? De hade det förra året i Göteborg.
Bara att lämna in, och hämta en till två timmar senare....

De gjorde C&C på D700 senast. Ser ingen anledning till att de inte skulle göra det på FX-hus även denna gång.

Va? När jag försökte lämna in min D700 på Fotomässan i GBG så sa de att de inte gjorde FX-hus på mässan annat än för NPS-medlemmar?

Jag ringde idag Nikon Nordic för att kolla hur de gör på Mässan 2010

En Malin sa att Ja, de kör Check och Clean på GBG-mässan, men inte för FX-hus.

Senast ändrad:
ANNONS