Annons

Hasselblad (2000-serien) samt Mamiya 645 1000s/Super

Produkter
(logga in för att koppla)

jpbernhardt

Aktiv medlem
Hej

Nu var det min tur att hamna i mellanformats träsket för en gångs skull xD
Denna tråd skulle kunna ses som köpråd men samtidigt har jag lite frågor gällande Hasselblad och Mamiya systemen som gör att jag hellre placerar min tråd här i Mellanformats kanalen istället

Kort om mig:
Har fotograferat i ett antal år nu både analogt (35mm film) men även digitalt och är väl insatt med att fotografera manuellt.
Gatufotografering samt porträttfotografering är något som jag brinner för. (Tyvärr har jag inte uppdaterat min profil samt portfolio här på FS på många år så ha det i beaktning ifall ni klickar er vidare dit.)
Jag har tidigare fått testa på att fotografera med en Mamiya RZ67 för många år sedan och formatet har inte bitit fast i mig förrän nu.

Mellanformatskameror som jag har tittat på är följande: Mamiya 645 1000S/Super (dock gillar jag inte att de valde ett plasthus), men även Hasselblad 2003 FCW samt 500-serien (CM och uppåt) då jag har sedan tidigare en Carl Zeiss Planar T* f2.8/80mm FE samt en Carl Zeiss Distagon f4/40mm C glugg.

Mina ögon riktat sig in på Hasselblad 2003 FCW huset (203 FE har lite för saftigt pris för min plånbok) eftersom jag kan använda 80mm FE samt 40mm C gluggarna på 200/2000-seriens hus.
Vad som hindrar mig från att gå "all in" på 2003 FCW är just slutaren. Tunn titan slutare som är super känslig för beröring och har en viss livslängd innan den säckar ihop. Tyvärr är det dyrt att få den delen reparerad om ens att det går att göra idag med tanke på att reservdelar är svåra att få tag på.
Fråga: Ni som äger en 2003 FCW har ni haft några problem med eran slutare. Vet ni vad livslängden är innan rep/service måste göras? Känns surt om man lägger en hel del deg på en fin bladare och den håller bara något år.

Därför har jag börjat att titta på Mamiya 645 1000S/Super alt. Hasselblad 500CM (och uppåt i 500-serien) som alternativ då jag upplever att dessa är mer robusta.

Jag är öppen för tips och tankar gällande dessa två kamera märken/modeller.

Gällande 6x4.5/6x6 formatet är jag inte så petig, gillar båda formaten (där Hasselblad har möjligheten till 6x4.5 med A16 bakstycket).


Tack på förhand
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jag körde Mamiya 645 Pro på 90-talet, hade två hus med motorer. Ergonomiska och trevliga kameror att använda, men jag hade problem med kvaliteten. Motorerna orkade inte dra fram filmen ibland, magasinen kunde lossna och ibland låste sig kamerorna.
Jag bytte allt till en Hasselblad 503 CX med Winder CW och en 500 CM istället. Hade aldrig några problem. 503 CX är nog den bästa kameran rent kvalitetsmässigt jag haft.
 

vifra

Aktiv medlem
Egentligen ska jag inte uttala mig om skillnader mellan Mamiya och Hasselblad, eftersom jag aldrig hållit i en Mamiya kamera. Hasselblad har jag dock använt sedan 70-talet och anser mig kunna deras kameror. Rekommenderar dig att titta på en nyare 500CM eller någon av deras senare modeller i serierna 501, 503. Själv har jag en 503CW och en 903SWC som båda är pålitliga kvalitetskameror utan problem. Nackdelen är att du inte kan använda FE objektivet. Hitta en bra 501:a eller 503:a och låt den få en CLA hos en renommerad tekniker, så har du en kamera som antagligen går i 50 år till.
 

Stonos

Aktiv medlem
Titta på Bronica SQ-a/SQ-ai också. Inte samma kvalitétskänsla som HB, men i gengäld billigare. När det gäller optiken så är PS optiken nyare och än S version (PS versionen av 50mm och 150mm är helt omdesignade bland annat).
Ett favorittillbehör är "speed grip" i kombination med prismasökare.
Bronica är inte jättevanlig i Sverige så det är nog till stor del ebay.de som gäller (ebay.co.uk inte lika kull längre...).
 
Senast ändrad:

Sputnik

Aktiv medlem
Har själv haft samtliga 2000-hus i olika skick, några med buckliga slutare, men aldrig haft några problem. Idag kör jag en 201F, där det börjar "fodret" i spegehuset börjar släppa. Med det sagt så tror jag inte att någon 2000- eller 200-kamera går att reparera idag. Långsiktigt är nog 500/501/503 ett bättre val, men samtidigt brukar det gå att fynda 2000-hus emellanåt, just av detta skäl. Det fina är ju att du kan köra både objektiv med centralslutare och objektiv utan slutare på 200/2000-serien. F och FE-gluggarna är väldigt fina. Annars går det ju som sagt att hitta Bronica till vettiga priser fortfarande, där finns ju både 645, 6x6 och 6x7-system att tillgå.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Leta upp en Mamiya C330 så har du en kamera som du är rätt ensam om nu.
Jag testade en sådan för länge sedan och givet att det inte är en HB så var den kul att fota med.

Men en HB, Bronica eller Mamiya SLR är ju smidigare så klart.
 

jpbernhardt

Aktiv medlem
Egentligen ska jag inte uttala mig om skillnader mellan Mamiya och Hasselblad, eftersom jag aldrig hållit i en Mamiya kamera. Hasselblad har jag dock använt sedan 70-talet och anser mig kunna deras kameror. Rekommenderar dig att titta på en nyare 500CM eller någon av deras senare modeller i serierna 501, 503. Själv har jag en 503CW och en 903SWC som båda är pålitliga kvalitetskameror utan problem. Nackdelen är att du inte kan använda FE objektivet. Hitta en bra 501:a eller 503:a och låt den få en CLA hos en renommerad tekniker, så har du en kamera som antagligen går i 50 år till.
Hej vifra
Vet du vad en CLA går på nu för tiden för en HB?


Till er allesammans tack för era svar.

Vad är era synpunkter på dessa C-gluggar? Borde jag titta på CF istället eller annan modell variant? Till min förståelse så kan vissa Sonnar lida av en inte så trevlig chromatic abbreviation. Jag kan ha fel.
Distagon 60/3,5 black T*
S-planar 120/5,6
Sonnar 150/4 chrome
Sonnar 250/5,6 black T*


Jag ska fortsätta att hålla mina ögon öppna och se vad jag hittar där ute på beg. marknaden.
 
ANNONS