Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om färgrymd

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du konverterar till svartvitt kan det vara bra att använda en gråskaleprofil med samma gammavärde som din arbetsfärgrymd. Adobe RGB och sRGB är 2,2 medan t ex Prophoto RGB är 1,8. Gammavärdet styr hur ljusa mellantonerna blir och genom att använda profiler med samma gammakurva när du konverterar från färg till svartvitt förlorar du färre nivåer i själva konverteringen.

Som färghanteringsprincip bör du bevara (Preserve) den färgrymd bilden befinner sig i. Om du kryssar i alla rutorna under, får du frågor i alla lägen, vilket kanske är onödigt. Om din arbetsfärgrymd är Adobe RGB men du öppnar en bild i sRGB ska den väl förmodligen vara kvar i sRGB och då kan frågan tyckas onödig. Du måste däremot kryssa i att PS frågar om bilden saknar profil eftersom PS inte vet hur en sådan bild ska visas på rätt sätt.

Under konverteringsalternativ bör stå Relativ kolorimetrisk och inte Perceptuell. Skillnaden består i hur färger som ligger utanför den färgrymd som den profil man konverterar till har och hur övriga färger påverkas eller ej. Sök så hittar du beskrivningar.

Kollar du på det olika bilderna som ligger i tråden så står det även olika under Gray. "Gray gamma 2.2" inställt och den andra "Dot Gain"
Gray Gamma använder du om du ska publicera svartvita bilder på skärm eller skriva ut svartvita bilder på en skrivare. Dot Gain använder du om du ska trycka dina svartvita bilder. Då måste du veta hur stor punktförstoringen är i trycket. Eftersom man oftast inte vet detta använder jag gärna Gray Gamma 2.2 fram till dess att jag faktiskt vet hur bilden ska tryckas. Då konverterar jag bilden till den punktförstoring som min bild ska ha.
Svårigheten med detta är ju att de flesta tryckare har ganska dålig koll på hur stor deras punktförstoring faktiskt är. Jag använder därför en punktförstoring på 15% om jag ska trycka på ett bestruket papper, 22% om jag trycker på ett obestruket papper och 25% på dagstidningspapper.

Under färghanteringsprincip ser jag också skillnad samt under Konverteringsalternativ.
Vilken färghanteringsprincip du väljer spelar kanske inte så stor roll. Det viktigaste är att du klickar för Fråga vid öppna och Fråga vid klistra in. Då får du upp en dialogruta där du kan bestämma hur du ska arbeta.

Konverteringsalternativ kräver ett så långt svar att jag bara kan hänvisa till mina artiklar om färghantering här på Fotosidan http://www.fotosidan.se/cldoc/4471.htm.htm Men mitt val är att använda Relativ kolorimetrisk återgivning med svartpunktskompensation.

Stefan

Stort tack till er båda.

Stefan: Det du förklarade om punktförstoring är helt bortom min kunskap, vart ändrar man det? Jag får läsa dina fina artiklar när jag blir betalande medlem, än sålänge får jag leta och luska runt i forumen.

Stort tack till er båda.

Stefan: Det du förklarade om punktförstoring är helt bortom min kunskap, vart ändrar man det?
Enklast är att du använder ett gamma på 2,2 här i färginställningar och sedan konverterar till den punktförstoring som ditt tryck kräver.

Och vad är då punktförstoring? När du trycker en bild så skapas ju ett antal små punkter, rasterpunkter. Om du vill göra en mellangrå ton så skapar du en punkt som har en storlek på 50% av max-storlek. Men då visar det sig att en punkt på 50% på tryckplåten sväller när den träffar pappret som du trycker på. Procentvärdet anger hur stor denna ökning är. Sväller punkten upp till 65% har du en 15% punktförstoring (65%-50%=15%). Därför gör man punkten mindre så att rasterpunkten på pappret blir 50%. Enkelt, eller hur?

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto