Annons

Fråga om filter och ringar (Scandinavian Photo)

Produkter
(logga in för att koppla)

jkene

Aktiv medlem
Jag är en snål amatör som undrar

1. Är det någon som har erfarenhet av Scandinavian Photos "egna" UV- och polfilter - dom är tusan så billiga, men är det fullständigt obrukbart skit?

2. Hama stepringar. Jag gissar att dom är till för att man ska kunna använda samma filter på olika objektiv med olika filtergängor. Jag utgår då från att strategin är att köpa filter till det objektiv man har som har den största filtergängan. Korrekt?

Jag har Scandinavians Polfilter (Cokin) och mina erfarenheter av detta filter är att det är helt okey. Visst finns det bättre byggda filter men effekten blir densamma, och ett polfilter använder man knappast så ofta att det är värt merkostnaden.

När det gäller UV-filter tycker jag att man bör satsa på det bästa man kan eftersom denna typ av filter används som skydd och alltid sitter på. Ett mycket bra UV-filter är Hoya HMC Super Pro1.

Använd stepring till polfilter och köp UV-filter till alla dina objektiv, detta för att det ska bli så praktiskt som möjligt att använda.

Mer om skillnader mellan olika filterfabrikat:
http://www.2filter.com/faq/facts.html

Mitt POL-filter från Scandinavian photo gick i två delar utan att utsättas för några större påfrestningar. När jag sedan köpte ett nytt Heliopan, så gav upplevde jag att Heliopan filteret gav mycket bättre effekt.

Jag köpte ett billigt polfilter till mitt 50, tror aldrig jag har använt det, men när jag testade det fungerade det bra.

Till min dyrare optik körde jag med B+W som är byggda i mässing, grymt sköna även om dom är dyra. Har ett 72mm och sedan stepring ner till 67mm för att kunna använda det på flera objektiv.
B+W är bra, men man vill helst inte köpa mer än ett filter av dom då kostnaden är rätt ordentlig.

ANNONS
Götaplatsens Foto