Annons

Fråga om hackning vid indrag av zoomobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

eskilphoto

Ny medlem
Hej
Är helt ny amatör sedan 4 veckor. Skaffade Eos 50D m 17-85 och har fått något som gör att zoomen stannat/fastnar vid 55-60mm vid indrag av objektivet. Detta försvinner om jag lutar kameran 180 grader eller lätt lyfter objektivets framkant vid fullt utfälld zoomning och drar in. Eftersom jag vårdar utrustningen bättre än min hustru just nu, är jag rädd för att något allvarligt inträffat.
Någon som har ett gott råd till en vilrådig ?
(ska om inte annat lämna in till butiken jag köpt den, men kan få ta strid för om detta ingår i garanti eller ej).
PS en kanonsida med många tips om mina "kommande gluggar, inspirerande bilder från andra osv, Ska snart lägga upp lite egna bilder :) DS

Låter som ett fel som borde fixas på garantin.

Under garantitiden är det butiken som har bevisbördan men det har ju hänt förut att de trilskas.
Men är det en Canon kanske du kan vända dig till Canon egna servicecenter direkt.

Hej!
Jag har exakt samma problem på mitt 18-200 objektiv och jag skickade in det på lagning alldeles nyss.
Väldigt tråkigt men snart kommer din nog få svårt att fokusera osv, min fick det.

Hur som helst, bara att skicka in på lagning tråkigt nog :(

Hej!
Jag har exakt samma problem på mitt 18-200 objektiv och jag skickade in det på lagning alldeles nyss.
Väldigt tråkigt men snart kommer din nog få svårt att fokusera osv, min fick det.

Hur som helst, bara att skicka in på lagning tråkigt nog :(

Tack för svaret :)
Det värmer en frusen kropp som nu står utan objektiv för första dagen sedan jag köpte systemkamera (5 veckor sedan). Har inte gått en dag utan att jag fotat. De sa idag att det kunde ta från ett par dagar till "obestämd" tid. Jag ryser vid tanken...
/Daniel

Tack för svaret :)
Det värmer en frusen kropp som nu står utan objektiv för första dagen sedan jag köpte systemkamera (5 veckor sedan). Har inte gått en dag utan att jag fotat. De sa idag att det kunde ta från ett par dagar till "obestämd" tid. Jag ryser vid tanken...
/Daniel

- Det kan vara läge att fundera på om budgeten räcker till ett "reservobjektiv".
Det är ju en del av konceptet med systemkamera, man kan byta objektiv.

Ett objektiv som ger mycket för pengarna är 50mm 1.8. Det kan dock vara lite långt till en halv-sensor. Jag klarade mig å andra sidan bra med 70-210 mm och en separat kompaktkamera med 35mm under 80- och 90-talet. Bytte nästan aldrig objektiv på systemkameran. Så vad vad som är rätt brännvidd, är subjektivt...

ANNONS
Götaplatsens Foto