Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fråga om klack

Produkter
(logga in för att koppla)

digitell

Aktiv medlem
Hej!

Trästickan pekar på en klack. Vilken uppgift har den? Hur länge har objektiv från Nikon haft denna klack?

per

Bilagor

• fåglar.jpg
    fåglar.jpg
    54 KB · Visningar: 516
digitell skrev:
Hej!

Trästickan pekar på en klack. Vilken uppgift har den? Hur länge har objektiv från Nikon haft denna klack?

per

Den talar om för ljusmätningen i huset vilken bländare som objektivet ställts på.
Har för mig att den kom i slutet av 70-talet(1977?).
Har ett par Nikkorgluggar från den tiden, varav det ena modifierades för att passa på mitt då nyinköpta Nikkormat EL2-hus. Tidigare kopplades bländarinställningen till huset via en "gaffel" på bländarringen.
Det finns många här på fotosidan som har detaljkunskaper om Nikonprylar, och diskuterar dessa frågor, så kör en sökning i forumen!

/prylnissen

Edit:

Jag plockade fram mina "antika" Nikonprylar, och får ta tillbaka mitt påstående. Det finns ingenting på mina gamla Nikonhus, som passar ihop med den klacken!(som oxo finns på mina gamla Nikkorgluggar!)
Väntar med spänning på svar från någon som kan....
Marcus: Jag tror inte att det fanns någon elektronik i dessa antika gluggar!

Senast ändrad:
Är väl den klacken som ska dra tillbaka en fjäderbelastad pinne på huset. På objektiv med bländarring så ställer man in minsta bländaren på ringen och sen kan man styra bländaren elektroniskt via huset.

EDIT: Jag var lite slow..

Re: Re: fråga om klack

Bo skrev:

Jag plockade fram mina "antika" Nikonprylar, och får ta tillbaka mitt påstående. Det finns ingenting på mina gamla Nikonhus, som passar ihop med den klacken!(som oxo finns på mina gamla Nikkorgluggar!)
Väntar med spänning på svar från någon som kan....

Jag har gjort samma iakttagelse och därför frågan.

Hur gamla är Dina äldsta nikongluggar med klack?

per

Per:

Hmmm.......

Svåra frågor till en gammal man, det känns som om jag köpte dom igår! :)

Men:
- mitt Micro-Nikkor-P Auto 1:3.5 f=55mm köptes nytt 1973 (Det modifierades 1977 i samband med köp av "state-of-the-art"-hus Nikkormat EL2, med slutarautomatik!!!) Det hade bara "gaffel" i original.
- Nikkor 1:2.5 f=105 köptes nytt 1977 med Nikkormat EL2 (Med "klacken" i original!)

Det finns oxo några trådar om det här på något av fotosidans forum, där några kunniga Nikon-afacinados diskuterar dessa detaljer. (Orkar inte leta just nu....)

mvh,
/prylnissen

P.S:
Jag undrar om de gamla Nikon F-husen kan ha haft nå't som läste av bländaren m.h.a. denna klack!
D.S.

P.P.S.
Jag Googlade just fram detta: http://www.aiconversions.com/
D.D.S.

Senast ändrad:
Att klacken har med F4 och FA att göra har jag förstått, däremot begriper jag inte hur det fungerar.

Ännu mindre förstår jag varför D40 har en "mottagare" som påverkas av AIs objektiv, men som inte tycks ha någon uppgift vid montering av AF-S-objektiv.

Kan ingen av Er svara på den här frågan, jag har väckt den tidigare, och är det kanske så, att ingen av Er vet svaret?

per

digitell skrev:
Att klacken har med F4 och FA att göra har jag förstått, däremot begriper jag inte hur det fungerar.

Ännu mindre förstår jag varför D40 har en "mottagare" som påverkas av AIs objektiv, men som inte tycks ha någon uppgift vid montering av AF-S-objektiv.

Kan ingen av Er svara på den här frågan, jag har väckt den tidigare, och är det kanske så, att ingen av Er vet svaret?

per

Den talar bara om för huset att minsta bländare är inställd. På de vanliga AF-s objektiven är ju även G-objektiv och de har ju ingen bländarring.

M

Klacken finns där för att kameror med S- eller P-läge skall veta att minsta bländaren är inställd. Om inte minsta bländare är inställd talar kameran om det för användaren så hon inte blir besviken efter att filmen är framkallad.

Melker Humala skrev:
Den talar bara om för huset att minsta bländare är inställd. På de vanliga AF-s objektiven är ju även G-objektiv och de har ju ingen bländarring.

M

Innehållet i första meningen förstår jag om det gäller exempelvis FA. Hur det sedan fungerar förstår jag däremot inte.

Innehållet i andra meningen förstår jag inte alls.

Önskar att fler försöker lösa mysteriet.

per

Den andra meningen förstår inte jag heller.

Däremot behöver ju även D40 veta om minsta bländare är inställd precis som andra moderna lågprisnikon. Men den har en enklare brytare som enligt uppgift inte skall ta skada av att montera icke-AI-objektiv,

jimh skrev:
Den andra meningen förstår inte jag heller.

Däremot behöver ju även D40 veta om minsta bländare är inställd precis som andra moderna lågprisnikon. Men den har en enklare brytare som enligt uppgift inte skall ta skada av att montera icke-AI-objektiv,

Nu kanske det löser sig eftersom jag har fått någon att prata med, tidigare har ju ingen behagat svara.

Första meningen.. av vilken anledning behöver D40 veta? Det stämmer inte, jag, och även Du, kan utan vidare ta bilder utan att ge D40 någon förhandsinformation genom att vrida till minsta bl-öppning vid användning av AIs-objektiv.

Och en fråga utanför sammanhanget, har icke AI objektiv klack? Saknas klack kan ju inte objektivet påverka kameran.

Besvärliga frågor, hoppas att Du av vänlighet vill svara. Och främst på frågan varför D40 har en mottagare som inte påverkas av AF-S objektiv. Och inte heller av AI-s objektiv i exempelvis bl-läge 5,6.

per

D40 behöver veta för att ge ljusmätning.

Med icke ai får du ingen ljusmätning oavsett vad du gör - D40 behöver en elektrisk kompis att prata med för att släppa till på den biten.

Däremot får man ljusmätning med D40 med autofokusobjektiv som har bländarring - men de måste vara inställda på minsta bländare.

Trycka av kan man göra helt utan objektiv på alla Nikons kameror.

Icke AI har ingen klack. De har en helt slät skört.

Det sista stycket förstår jag inte riktigt.

Ja vanliga icke AF-s objektiv har ju en bländarring. För att tex D40 ska veta att bländarringen på de objektiven är inställd på minsta öppning så finns klacken där. Alla AF icke G objektiv är ju AI-s också. G-objektiven har ju ingen bländarring och de behöver ju inte använda klacken/brytaren för att tala om för huset att de har minsta bländare inställd då de sas alltid har det. Huset får ju reda på att det är ett G-objektiv genom data-kontakterna.

Klacken kom med AI objektiven 1977 har jag för mig men finns även på äldre objektiv som modifierats. Klacken behövs på alla kameror som inte har ai-"meter coupling lever" som för över inställt bländartal till kameran. På dessa kameror är man hänvisad till att ställa in bländaren på kamerahusets rattar/knappar (F50/F60/F70 mm)

På F4 och FA används klacken INTE. Det unika med AIs (kom 1983) på dessa kameror är den klack inne på objektivfattningen som kan ses markerad med 5 på denna sidan:
http://rick_oleson.tripod.com/index-153.html

Vad denna klack gör med FA vet jag inte men på F4 påverkar den en spak som aktiverar Matrixmätningen och talar om objektivets största bländare. Var denna klacken sitter skiljer nämligen beroende på max bländare. Troligen är det samma med FA då F4 och FA är de enda hus som matrixmäter med manuella objektiv. Jo jag vet att F6 och D2 serien gör det också men då måsta man manuellt mata in uppgifter om objektivet.

Det andra som är markerat med 5 är en liten urfräsning som talar om för kameran om objektivet har en bränvidd längre än 135mm eller inte. Detta eftersom vissa kameror tar hänsyn till det i programläge.

M

digitell skrev:
Och främst på frågan varför D40 har en mottagare som inte påverkas av AF-S objektiv. Och inte heller av AI-s objektiv i exempelvis bl-läge 5,6.

per

Den finns där för AF optik som inte är AF-s kort och gott. Eller ännu mer exakt CPU-objektiv dvs alla AF plus en del manuella AI-P objektiv tex 45/2.8P

M

jimh skrev:
D40 behöver veta för att ge ljusmätning.

Med icke ai får du ingen ljusmätning oavsett vad du gör - D40 behöver en elektrisk kompis att prata med för att släppa till på den biten.

Däremot får man ljusmätning med D40 med autofokusobjektiv som har bländarring - men de måste vara inställda på minsta bländare.

Trycka av kan man göra helt utan objektiv på alla Nikons kameror.

Icke AI har ingen klack. De har en helt slät skört.

Det sista stycket förstår jag inte riktigt.

Hoppas att Du har krafter att fortsätta...

Första stycket, jag monterade ett AIs objektiv vridet till bl. 5,6 på D40. Tid 1/40, ingen bl. värde. Tydligen behöver kameran inte veta ett dugg.

Med hänvisning till ovanstående ifrågasätter jag vad Du skriver i andra stycket.

Tredje stycket - saknar kunskap.

Fjärde stycket - stämmer konstigt nog.

Sista stycket... D40, och förmodligen andra nikonkameror har, om Du tittar MOT objektivet, en liten påverkbar mojäng i läge klockan åtta, och den påverkas aldrig av annat objektiv än AIs, då det vrids till minsta bl. Och då går det ju inte att fota.

Och då är frågan, vilken funktion har mojängen på D40? Den har ju ingen uppgift i samband med att man sätter på ett AF-S.

per

digitell skrev:
Första stycket, jag monterade ett AIs objektiv vridet till bl. 5,6 på D40. Tid 1/40, ingen bl. värde. Tydligen behöver kameran inte veta ett dugg.
Med hänvisning till ovanstående ifrågasätter jag vad Du skriver i andra stycket.
Kameran behöver inte veta någonting för att inget du gör kan hjälpa den. Ljusmätaren är avstängd och förblir avstängd tills du skruvar av objektivet och skruvar på ett AF(-S/I)- eller AI-P-objektiv. För D40 så är ett icke-AI-/AI-/AI-S-objektiv exakt samma sak som att INGET objektiv är monterat.

digitell skrev:
Sista stycket... D40, och förmodligen andra nikonkameror har, om Du tittar MOT objektivet, en liten påverkbar mojäng i läge klockan åtta, och den påverkas aldrig av annat objektiv än AIs, då det vrids till minsta bl. Och då går det ju inte att fota.
Och då är frågan, vilken funktion har mojängen på D40? Den har ju ingen uppgift i samband med att man sätter på ett AF-S.
Med ett AF-objektiv så känner det av att minsta bländare är inställd så att ljusmätaren törs sparka igång. Samma sak med AF-S och AF-I. Däremot är de senaste AF-S-objektiven av typen AF-S G som saknar bländarring. Då talar säkert objektivet om att det är ett G-objektiv och då struntar kameran i strömbrytaren - eftersom ett objektiv utan bländarring inte kan vara inställt på annat än minsta bländare.

jimh skrev:
Jo - om du använder P eller S. Är inte bländaren inställd på minsta får man ett 'fee' uppkört i nunan precis som med dagens kameror.

Ja så är det MEN på F4 finns det ingen brytare som svarar mot den klacken så den klacken används inte. Informationen överförs elektroniskt tror jag.

M

Det har du rätt i - sorry. Inte på FA heller. Inte på andra kameror med AI-koppling heller.

Då var det F401 och efterföljarna som de planerade 1977.

jimh skrev:
Kameran behöver inte veta någonting för att inget du gör kan hjälpa den. Ljusmätaren är avstängd och förblir avstängd tills du skruvar av objektivet och skruvar på ett AF(-S/I)- eller AI-P-objektiv. För D40 så är ett icke-AI-/AI-/AI-S-objektiv exakt samma sak som att INGET objektiv är monterat.

Med ett AF-objektiv så känner det av att minsta bländare är inställd så att ljusmätaren törs sparka igång. Samma sak med AF-S och AF-I. Däremot är de senaste AF-S-objektiven av typen AF-S G som saknar bländarring. Då talar säkert objektivet om att det är ett G-objektiv och då struntar kameran i strömbrytaren - eftersom ett objektiv utan bländarring inte kan vara inställt på annat än minsta bländare.

Jag skrev ju att jag monterade på ett AIs objektiv och att tiden visades till 1/40. Jag får alltså en angivelse på lämplig tid med det AIs objektiv som är monterat. Kameran talar å andra sidan inte om vilken bländare som är vald.
Ljusmäteriet är alltså inte avstängt.

Nu har jag kollat en gång till och kan berätta, att ljusmätningen enbart fungerar i läge M, men det visste ingen av oss. Och jag nöjer mig med det, eftersom jag oftast använder just inställningen M.

per

ANNONS
Götaplatsens Foto