Annons

Fråga om objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

Nikz87

Medlem
Hej. Är ny börjare på detta med foto.
Köpte mig nyligen en Nikon D90 med AF-S Nikkor 18-55 mm objektiv.
Och är inne på att köpa ett till men funderar på vilket är iaf ute efter zoom iaf och har kollat på dessa Nikon AF-S DX 55-200/4.0-5.6 G ED VR II Nikon AF-P DX 70-300/4,5-5,6 G ED
Vilket skulle ni rekomendera av dessa 2?
 

larsol

Aktiv medlem
Hej. Är ny börjare på detta med foto.
Köpte mig nyligen en Nikon D90 med AF-S Nikkor 18-55 mm objektiv.
Och är inne på att köpa ett till men funderar på vilket är iaf ute efter zoom iaf och har kollat på dessa Nikon AF-S DX 55-200/4.0-5.6 G ED VR II Nikon AF-P DX 70-300/4,5-5,6 G ED
Vilket skulle ni rekomendera av dessa 2?
Objektiv AF-P är inte kompatibla med D90, du måste använda AF-S
 

pdahlen

Aktiv medlem
Föreslår ett Tamron 70-300VC eller Nikon 70-300 AF-S, ett begagnat ligger i området 1500-2500 och det finns många. Titta tex på ScandinavienPhoto begagnat
 

Nikz87

Medlem
Tack för svar då är jag lite mer.
Lite inne på AF-S DX Nikkor 18-200mm f/3,5-5,6G ED VR II så här lagom till semester tider så verkar detta vara väldigt mångsidigt
 

cardazio

Aktiv medlem
Tack för svar då är jag lite mer.
Lite inne på AF-S DX Nikkor 18-200mm f/3,5-5,6G ED VR II så här lagom till semester tider så verkar detta vara väldigt mångsidigt
Optiskt är superzoomar de största kompromisserna man kan hitta i objektivväg. Du kan köra fx objektiv på din dx kamera tex 70-300 4.5-5.6 vr som är billig begagnad -från 1500. 85 1.8g är grym för pengarna 3000 kr. Köper du fx optik blir det lättare att uppgradera mha nytt hus framöver också, så är du inte låst till dx.
 

Ventures

Aktiv medlem
För "nybörjaren" blir nog 18-200 perfekt. Inga objektivbyten, bara fota på.
Fastnar du för denna hobby kommer du att komma på själv vilka eventuella brister objektivet har för ditt fotande.
 

pdahlen

Aktiv medlem
För att vara en allroundzoom så är nikons 18-200 ett bra val. Köp den begagnad då är den prisvärd, nypriset känns dock för dyrt
 

cardazio

Aktiv medlem
För "nybörjaren" blir nog 18-200 perfekt. Inga objektivbyten, bara fota på.
Fastnar du för denna hobby kommer du att komma på själv vilka eventuella brister objektivet har för ditt fotande.

D90 har väl skruvautofokus inbyggt förresten..? Varför inte AF180mm f/2.8 IF ED (2-3k) och AF50 f/1.8D för 500-800 kr). Vill man bli mer intresserad av fotografering tror jag inte att extrem kompromissoptik (som 18-200) är vägen dit. Då är nog en kompaktkamera bättre - mer portabelt etc..

https://www.flickr.com/groups/nikon180mm/pool/
https://www.flickr.com/groups/1073871@N20/pool/
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om man inte skall göra stora förstoringar kommer man långt med 18-200 som allroundobjektiv. Nikons varianter är bland de mest välbyggda i klassen. Men, som sagt, köp begagnat.

Skall man däremot göra stora förstoringar och egentligen bara vill ha ett tele är ett dedikerat tele eller en telezoom bättre.
 
ANNONS