Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om ProShow Gold...

Produkter
(logga in för att koppla)

Seldén/N

Aktiv medlem
Hej!
Jag har precis köpt ProShow Gold och ska göra ett bildspel. Jag tänker blanda filmsnuttar med bilder till musik samt att jag under vissa delar av bildspelet ska bläddra fram bilderna själv och prata till.
Detta ska presenteras "live" med projektor direkt från datorn, jag ska alltså inte bränna nån DVD eller så.
Hur gör man när man vill delvis köra ett förprogrammerat bildspel och delvis ska bläddra fram manuellt utan att behöva växla mellan olika programvaror?
Jag skulle alltså vilja köra allt i Proshow.
Sen har jag en fråga till, vad ska jag välja för format, 16:9 eller annat?
Jag ska visa med en Full-HD projektor. Alla stillbilder som ingår i bildspelet är i storlek 1920 pixlar på längsta sidan.
Tacksam för svar!

Hej!
Detta ska presenteras "live" med projektor direkt från datorn, jag ska alltså inte bränna nån DVD eller så.
Hur gör man när man vill delvis köra ett förprogrammerat bildspel och delvis ska bläddra fram manuellt utan att behöva växla mellan olika programvaror?
Jag skulle alltså vilja köra allt i Proshow.

Är inte säker på att jag förstår dig helt och hållet. Men även om du inte tänker bränna någon DVD så måste du väl ändå skapa ett färdigt bildspel av ditt projekt. För du tänker väl inte göra publik visning av projektet i arbetsläget?

Jag kollade med en av mina exe-filer, och där var det inget problem att pausa och fortsätta uppspelningen, eller att bara mata fram en bild i taget med hjälp av högerklick.

Jag har redan fått svar via en duktig ProShow användare här på Fotosidan, och första svaret på min fråga var att man ska göra en Exe-fil av bildspelet. Då går det utmärkt att köra direkt från en dator.Det hade jag inte en aning om innan Att istället bränna en DVD och köra den via datorn är sämre, då risken att nån typ av komprimering vid bränningen uppstår, vilket försämrar kvalitén.
Så det var aldrig ett alternativ.
Sen visade det sig att den versionen (4) av Gold jag laddat ned, hade inte längre "stopp" funktionen på bilderna (den lilla pilen i bildens vänstra nederhörn i slidelisten), och jag var tvungen att ladda ner och betala för Producer istället. Men nu fungerar det bra, och jag håller på för fullt med att skapa ett levande bildspel med bilder och film lite blandat!
Jag är inte klar än, men jag kanske återkommer med någon mer fråga framöver!
Hoppas du förstod mig nu,
MVH Annette

ANNONS
Götaplatsens Foto