Annons

Fråga om softproof och konvertering

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik_N

Aktiv medlem
Hej, sitter och jobbar och bilder inför en bok och har stött på en sak jag tycker är lite klurig. Anta att jag har en bild med intensiva färger och att jag arbetar i färgrymden AdobeRGB. Bokfirman har sagt att man kan konvertera till en viss CMYK-profil, nämligen Europe ISO Coated Fogra 27 (då går det att gissa vilken firma det är, eller hur...). Jag har också fått tipset att softproofa mot samma Fogra 27-profil för att simulera hur det kommer att se ut. Så långt är jag med (förutom att det väl inte alltid är givet att tryckprofil är samma som softproofprofil?).

Nåja, min huvudfråga så: Om jag duplicerar min bild så får jag två identiska bilder bredvid varandra. Anta att jag konverterar den ena till Fogra 27 och softproofar inkl tryckbarhetsvarning. Den andra softproofar jag inkl tryckbarhetsvarning på samma sätt men utan att konvertera först. Effekten blir då att jag får två till synes mycket lika bilder (=samma färgåtergivning) där den ej konverterade versionen har en massa fält som uppenbarligen inte ryms. För att få till den så att tryckbarhetsvarningarna försvinner måste jag dra ner mättnaden så långt så den skiljer sig dramatiskt från den andra. Varför blir det så? Borde inte slutresultatet kunna bli likadant?

Jag köper att tryckbarhetsvarningarna försvinner om jag konverterar till en profil och sedan softproofar mot samma profil, då är man ju så att säga redan inom vad färgrymden kan återge. Men borde inte mättnaden också vara mer nära den ej konverterade versionen när jag justerat mättnaden på den? Eller är det bara jag som inte tillräckligt väl behärskar hur man justerar mättnad för att få bort tryckbarhetsvarningarna (jag lägger på ett justeringslager nyans/mättnad och drar ner mättnaden för de aktuella färgerna, ev genom att valt färg med pipetten först)?

Eller har jag fattat precis allting fel? MYCKET tacksam för hjälp!

Om du softproofar den ena bilden och konverterar den andra med samma CMYK profil, så ser du i princip samma bild.

Min uppfattning är att du ska ge fan i gamutvarningen. Den säger dig ändå inget annat än att vissa färger ligger utanför CMYK profilen - och det var ju en överraskning, eller hur?

Softproofa med CMYK profilen och se om någon av färgerna blir helt utan detaljåtergivning eller markant ändrar färg. I så fall, dra försiktigt ner färgmättnaden för just den färgen och prova att softproofa igen.

Gör inte misstaget att dra ner färgmättnaden generellt innan du konverterar. Photoshop är mycket bättre på att konvertera färgerna till en annan profil än vad du är. I många fall kan du konvertera direkt och fullständigt ignorera vad tryckbarhetsvarningen säger, det blir bra ändå.

hej

du skal ljobba med sRGB bilden men visa den i Proofläge då du justerar.
DVS

1 skapa först proof valet under View utan nån bild laddad

2 Ladda sRGB bilden

3 välj Proof (ctrl-Y)

4 Justera tills du är nöjd

5 Konvertera till CMYK

6 Spara

Det är i vart fall vad jag lärt från Kelby o grabbarna.

Men sen e ju frågan hur du skall justera som Lars skriver, det e ju en annan saga. Att i HUE/SAT dra ner ljuset kan ge blått lite mindre klippning, men d sabbar man ju andra färger.

Roine

alfin skrev:

Min uppfattning är att du ska ge fan i gamutvarningen.
Jag håller med om att tryckbarhetsvarningen är ett trubbigt verktyg. Du ska se det som en varning bara. I de områden där du får en markering, där kan det vara problem med färger som blir platta och onyanserade. Om du verkligen får sådan platta färger, då kan du dra ner den färgens mättnad.

Om du t ex får partier i gröna färger som blir onyanserade, prova med ett justeringslager av typen Nyans/mättnad och dra ner mättnaden till dess att partiet får tillbaka valörerna. För att sedan få tillbaka mättnaden i de mindre mättade gröna färgerna kan du lägga på en lagerstil på ditt justeringslager.

Stefan

Bilagor

• lagerstil.jpg
    lagerstil.jpg
    9.2 KB · Visningar: 335
Tack för all hjälp! Det låter i alla fall som att jag inte var ute och cyklade när jag frågade!

Det bästa resultatet tycks jag få om jag justerar med softproof aktiverat tills jag är nöjd, sedan konverterar till CMYK-rymden i fråga. Dvs till samma CMYK-profil som jag softproofat med. Då försvinner alla tryckbarhetsvarningar, som jag förstår det till följd av att man då per definition är inom vad färgrymden kan återge.

Det intressanta är ju att det som på skärmen ser likadant ut ger tryckbarhetsvarning om bildens färgrymd är en RGB-rymd men inte om bilden är konverterad till CMYK-rymden. Min tolkning av det är att det beror på att konverteringen tar hand om bara precis de nyanser som är för intensiva, medan jag om jag försöker göra det med nyans/mättnad så att säga mer skjuter med hagelbössa och drar ner mättnaden för en massa andra nyanser också, även om jag gör det per färg. Och om det t ex är magenta som är för mättat, hur ska jag då kunna få tillbaka nyanserna med en lagerstil som använder RGB-modellen? Det blir ett samspel av färger som jag inte riktigt greppar just nu...

Om du konverterar till Fogra 27 då har du redan förlorat alla färger som inte går att hantera i fogra 27 profilen.
Så om du softproofar med fogra 27 på denna konverterade fil så kommer du få resultat som ser identiskt ut innan du hade på softproof för du har redan gjort en konvertering och tryckbar hets varning kan inte varna för något.

Detta är anledningen till att konvertera till fogra 27 och softproofa direkt ser likadant ut medan softproof på rgb filen ger en massa varningar i tryckbar hets varningen.

Så ska man också veta att inte alla tryckerier har tillgång till samma profil tillverknings paket.
Så om du softproofar något och du får till rgb filen som du vill och skickar in rgb för att de ska skriva ut det i cmyk så kan resultatet komma tillbaks helt annorlunda en vad du har förväntat dig.

Detta har vi råkat ut för, vill inte nämna vilket tryckeri men så har det blivit.

Enda lösningen har då varit att vi konverterat till cmyk hos oss så att tryckeriet har fått filerna i cmyk direkt.

Sedan är ju fogra 27 inte en softproof profil egentligen, det är en Iso standard profil, så om de har gett dig denna profil så är inte det en riktig profil för hur deras utskrifter kommer se ut.
Nu kan det vara så att de kan skriva ut fogra 27 och få ut exakt resultat, men föredrar personligen ändå att ha en riktigt ut profil att jobba med.
Du kan ju fråga och se vad de säger.

Mvh Amin

Erik_N skrev:
Tack för all hjälp! Det låter i alla fall som att jag inte var ute och cyklade när jag frågade!

Det bästa resultatet tycks jag få om jag justerar med softproof aktiverat tills jag är nöjd, sedan konverterar till CMYK-rymden i fråga. Dvs till samma CMYK-profil som jag softproofat med. Då försvinner alla tryckbarhetsvarningar, som jag förstår det till följd av att man då per definition är inom vad färgrymden kan återge.

Det intressanta är ju att det som på skärmen ser likadant ut ger tryckbarhetsvarning om bildens färgrymd är en RGB-rymd men inte om bilden är konverterad till CMYK-rymden. Min tolkning av det är att det beror på att konverteringen tar hand om bara precis de nyanser som är för intensiva, medan jag om jag försöker göra det med nyans/mättnad så att säga mer skjuter med hagelbössa och drar ner mättnaden för en massa andra nyanser också, även om jag gör det per färg. Och om det t ex är magenta som är för mättat, hur ska jag då kunna få tillbaka nyanserna med en lagerstil som använder RGB-modellen? Det blir ett samspel av färger som jag inte riktigt greppar just nu...

Jag har nyligen installerat vista 64bitars och vet nu inte hur jag ska få in crimsons softproof fil i systemet. Beskrivningen som står på crimsons sida stämmer inte. Den stämde bra till xp men jag hittar inte var jag ska göra av filen nu i vista. Någon som vet?

/Jerka

ANNONS
Götaplatsens Foto