Erik_N
Aktiv medlem
Hej, sitter och jobbar och bilder inför en bok och har stött på en sak jag tycker är lite klurig. Anta att jag har en bild med intensiva färger och att jag arbetar i färgrymden AdobeRGB. Bokfirman har sagt att man kan konvertera till en viss CMYK-profil, nämligen Europe ISO Coated Fogra 27 (då går det att gissa vilken firma det är, eller hur...). Jag har också fått tipset att softproofa mot samma Fogra 27-profil för att simulera hur det kommer att se ut. Så långt är jag med (förutom att det väl inte alltid är givet att tryckprofil är samma som softproofprofil?).
Nåja, min huvudfråga så: Om jag duplicerar min bild så får jag två identiska bilder bredvid varandra. Anta att jag konverterar den ena till Fogra 27 och softproofar inkl tryckbarhetsvarning. Den andra softproofar jag inkl tryckbarhetsvarning på samma sätt men utan att konvertera först. Effekten blir då att jag får två till synes mycket lika bilder (=samma färgåtergivning) där den ej konverterade versionen har en massa fält som uppenbarligen inte ryms. För att få till den så att tryckbarhetsvarningarna försvinner måste jag dra ner mättnaden så långt så den skiljer sig dramatiskt från den andra. Varför blir det så? Borde inte slutresultatet kunna bli likadant?
Jag köper att tryckbarhetsvarningarna försvinner om jag konverterar till en profil och sedan softproofar mot samma profil, då är man ju så att säga redan inom vad färgrymden kan återge. Men borde inte mättnaden också vara mer nära den ej konverterade versionen när jag justerat mättnaden på den? Eller är det bara jag som inte tillräckligt väl behärskar hur man justerar mättnad för att få bort tryckbarhetsvarningarna (jag lägger på ett justeringslager nyans/mättnad och drar ner mättnaden för de aktuella färgerna, ev genom att valt färg med pipetten först)?
Eller har jag fattat precis allting fel? MYCKET tacksam för hjälp!
Nåja, min huvudfråga så: Om jag duplicerar min bild så får jag två identiska bilder bredvid varandra. Anta att jag konverterar den ena till Fogra 27 och softproofar inkl tryckbarhetsvarning. Den andra softproofar jag inkl tryckbarhetsvarning på samma sätt men utan att konvertera först. Effekten blir då att jag får två till synes mycket lika bilder (=samma färgåtergivning) där den ej konverterade versionen har en massa fält som uppenbarligen inte ryms. För att få till den så att tryckbarhetsvarningarna försvinner måste jag dra ner mättnaden så långt så den skiljer sig dramatiskt från den andra. Varför blir det så? Borde inte slutresultatet kunna bli likadant?
Jag köper att tryckbarhetsvarningarna försvinner om jag konverterar till en profil och sedan softproofar mot samma profil, då är man ju så att säga redan inom vad färgrymden kan återge. Men borde inte mättnaden också vara mer nära den ej konverterade versionen när jag justerat mättnaden på den? Eller är det bara jag som inte tillräckligt väl behärskar hur man justerar mättnad för att få bort tryckbarhetsvarningarna (jag lägger på ett justeringslager nyans/mättnad och drar ner mättnaden för de aktuella färgerna, ev genom att valt färg med pipetten först)?
Eller har jag fattat precis allting fel? MYCKET tacksam för hjälp!






