Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fråga om trådutlösare..

Produkter
(logga in för att koppla)

roypeter

Aktiv medlem
Hejsan!

Det där med trådutlösare är något nytt för mig, har aldrig använt mig av en sådan förut. Därför kommer här en ganska korkad fråga.

I min manual till kameran står det att man slutartiden bestäms av hur länge man håller knappen intryckt. Bra! Det är ju aktuellt när man behöver slutartider längre än 30 sek som annars ju är automatikens maxgräns.. Men jag undrar om det också går att använda trådutlösaren som en förlängning på avtryckaren, dvs su trycker på trådutlösaren istället och kameran exponerar i enlighet med vad som uppmätts till en korrekt exponering enligt kameran.. Jag menar, om du behöver en slutartid på 1/2 sek vill du förmodligen använda ett stativ. Och för att slippa skakningsoskärpa vill du ju slippa trycka ner avtryckaren. Hittills har jag använt mig av självutlösaren för att åstadkomma detta. Min fråga är om du kan använda trådlösaren på samma sätt??

Puh, väl långt för en så pass enkel fråga kanske..

De dom menar är antagligen i B (bulb) läget som slutaren är öppen så länge avtryckaren hålls inne. Är kameran inställd på någon annan slutartid än B så fungerar den alltså precis som en förlängd avtryckarknapp. Lite mer långfattat :)
MVH Erik Å

Ja, du har alldeles rätt. Trådutlösaren är bra för längre slutartider och när du har slutaren i bulb-läget.

Kuriosa:
På vissa kameror kan man använda en trådutlösare för att fotografera enklare utan skakningsproblem. T.ex. med bälgkameror med mekanisk överföring från avtryckaren till slutaren längst ut på bälgen.

"B"="Bulb"= det läget när slutaren öppnar då du trycker ner avtryckaren (oavsett om den sitter på en sladd) och då slutaren stänger när du frigör knappen igen.

Du kan givetvis använda en trådutlösare för att utlösa slutaren och exponera filmen oavsett vilken inställnig du har på kameran.
Har du en mauell funktion på kameran och ställt in kameran på f(bländare)8 och 1/250 dels sekunds slutartid så blir det givetvis det.
Osv

ANNONS
Götaplatsens Foto