Annons

Frågor ang 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

Zaphyr

Avslutat medlemskap
hej alla glada!, har lite nybörjarfrågor om 300D.
Har läs här på forumet att det finns ett "hack" som man kan ladda ner?

Vad exakt gör de här hacket?

och sista frågan: de här med spegeln, har lästa att man vänder eller lyfter? spegeln för att få stadigare bild? kan någon förklara lite närmare för mig.
e som sagt nybörjare men får min 300d i nästa vecka:) och vill ha koll på så mycket som möjligt

Tack på förhand
Mvh
Henrik Jörgensen

Som sagt var finns en del att läsa i ovanstående länk, eller efter en sökning här på forumet.

Vad hacket gör att att aktivera en del funktioner som tagits bort i 300D, men finns kvar i koden (samma program i kameran som i 10D).

Du kan bl.a. välja fokusmetod, fälla upp spegeln (för att minska vibrationer vid långa exponeringar) ändra blixtens styrka (FEC=Flash Exposure Conpensation) fota i ISO 3200 mm.

Zaphyr skrev:
de här med spegeln, har lästa att man vänder eller lyfter? spegeln för att få stadigare bild? kan någon förklara lite närmare för mig.

Spegeln orsakar vibrationer när den i fotoögonblicket slår upp med full kraft, vilket med ogynnsamma slutartider o brännvidder skapar rörelseoskärpa trots att kameran sitter på stativ. Poängen är att först fälla upp spegeln och låta alla vibrationer dö ut, sen öppnas slutaren å bilden tas.

Tänk dig ett rejält teleobjektiv, kanske 300mm eller mer och en slutartid på kanske 1/8, minsta skakning blir förödande. Vid de riktigt långa tiderna, säg 20 sek. då spelar det mindre roll, en initial liten skakning under bråkdelen av en sekund syns i regel inte på en halvminuts exponering.

Annan länk?

Någon som har en annan länk till hacket. Får medelandet att filen är "korrupt" när jag öppnar den i winrar.

ANNONS
Götaplatsens Foto