Annons

frågor ang Phase One P20

Produkter
(logga in för att koppla)

boon

Aktiv medlem
tänkte höra om nån här använder sig av detta bakstycke?
min igentliga fråga är hur mycket och om det beskär på mamiya rz67.
har förstått att det är kvadratiskt (rätta mig om jag har fel) så lite borde det beskära.
om tex använder ett fisheye, är det som att köra fisheye på en 1x6 crop småbilds digitalare?

tack på förhand.

såg att det var 1.5 crop på det.
finns det nåt fullformats bakstycke?

Senast ändrad:
Det finns inga bakstycken som fungerar riktigt bra med en 67:a, i alla fall inte om du behöver supervidvinkel.

P20 har en liten sensor som motsvarar ca. 50 % av negativets långsida och 70 % av kortsidan.

Jag är usel på att räkna men det blir i alla fall ännu mindre kvar av ett fisheye än på en 1.6x för småbild.

Om du vill köra en digital mellis så är Mamiya ZD med deras 645-fisheye ett rimligt alternativ. Men då får du pålåta nedbländat, vilket är mörkt och trist att jobba med.

Hur mycket jag än gillar mellanformat så känns en Canon 5D med deras fisheye som ett bättre alternativ just nu.

ok, man får väl köra film på fisheye bilderna och bakstycke på dom andra.
får se, lär nog dröja innan det införskaffas ett sånt.
får se, hyr nog ett på yfo och testar först.

tack för svaret.

Stiffneck skrev:

Om du vill köra en digital mellis så är Mamiya ZD med deras 645-fisheye ett rimligt alternativ. Men då får du pålåta nedbländat, vilket är mörkt och trist att jobba med.

Hur mycket jag än gillar mellanformat så känns en Canon 5D med deras fisheye som ett bättre alternativ just nu.

Hm.. Ja om man inte har kan se någon skillnad på 12 och 16 bitars färgdjup, inte bryr sig om utbrända himlar så fort man inte fotar i medljus och gillar halvsuddiga bilder som alla behöver efterbehandlas i minst en halvtimme/st för att se någorlunda vettiga ut, då ska man skaffa en 5D istället för ett digitalbakstycke.. That´s it, kvalitéts skillnaden är enorm!

ANNONS