Annons

Frågor om batteriladdare till AA nihm batterier!

Produkter
(logga in för att koppla)

DSProtection

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Håller på att kolla upp vilken laddare jag ska köpa till uppladdningsbara AA nihm batterier. Jag har förstått att varje batteri bör laddas för sig och att laddaren bör ha microprocessor?
Jag har hört att Lacrosse bc-900 och Maha MH-C9000 ska vara mycket bra laddare enligt många fotografer. BC-900 verkar dock vara omöjlig att få tag på i sverige och Maha MH-C9000 är för tillfället slut.
Kan denna laddare vara något att ha?
http://www.conrad.se/?article=200012
Är det någon som provat den?

Eller har någon några andra tips på bra laddare som går att få tag på i sverige?
Jag kommer att använda Eneloop batterier.

Tack på förhand.
MVH/Danne

Den från Conrad verkade vettig tycker jag.
Det man vill titta efter är att inte ladda batterierna för snabbt. Det finns typ 15min laddare och de minskar batteriets livslängd men den du valde laddade på 4timmar vilket är bra.
Sen så laddade den ju separat så att batterierna kan vara olika mycke urladdade. Att den även går på 12V är ju perfekt för resor osv.

Jag valde en Powerbase från Kjell med plats för 4 batterier och deras Powerbase Instant batterier som verkar vara samma typ som dom du valt.

Kan förövrigt tipsa om att cyberphoto har grymmt smidiga plastaskar med plats för 4batterier för 20:-.

Så länge laddaren inte laddar med FÖR hög ström, är mikroprocessorstyrd och har individuella laddkanaler med avstängning vid negativ spänning så spelar det ingen roll vad du väljer egentligen, förutom om det kanske är några specialfeatures du vill ha.
http://www.conrad.se/?article=200012 är ju exempelvis trevligt eftersom man får lite extra status på batterierna.
Annars finns det ju http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1396&iItemId=153442 som har allt man behöver och lite till för en billig peng.

7000mA i laddström förlänger ju inte batteriernas livslängd direkt, även om den där laddaren nu använder fläkt...

7000mA i laddström förlänger ju inte batteriernas livslängd direkt, även om den där laddaren nu använder fläkt...

GP lovar ju 1000 laddningar och varför inte..
Köper man skit får man skit :)

Jag tror då inte ett dugg på laddare från Kjell & Co.
GP har f.ö. funnits i...låt se min första digikamera (tänker högt...) 2001.
Då hade GP sina på max 1200 mAh.
Då redan hade jag en snabbladdare från GP som faktiskt funkar än i dag.

som skrivet.. köper man skit får man skit och det tyvärr prislappen som talar.

Jag har själv en Maha MH-C9000 och kan stark rekommenderade den.. man får full kontroll över laddningen.. fast om du inte behöver den avancerade funktionerna så tycker jag att du ska kolla på Maha laddare som kan ladda 8 batteri samtidig.. oavsett vilken Maha laddare du väljer kommer du att bli nöjd.. jag köpte min hos Chargeit.se tror dem är general agenten i Sverige.. dem har bra priser oxå..

Inte för att starta något flameware eller liknande men man måste se de två olika delarna.

Laddaren: Funkar nog bra med vilken som helst. Man betalar för märke och funktioner. Microprosessor är bra för att kunna ladda batterier av olika typ samtidigt. Somliga klarar att ladda på 15min. Andra på 24tim. Lysdioder eller Display. Det är en smaksak. Välj en som känns bra. Men det laddaren gör är att förse batterier med energi.

Batterier: Batterier är färskvara. Håller ett visst antal laddning beroende på kvalitet. Märkesbatterier är säkert bättre. Men de antal laddningarna avser normal laddning och inte snabbladdning på 15min och kanske även 1tim. Snabbladdning påverkar batterier negativt även märkesbatterier. Men har de lovat 1000 laddningar så kan man kanske få sina batterier utbytta. Sen har ju batterier utvecklats över tiden. De klarar att lagra mer energi nu än förr. Den senaste generationen har även blivit bättre på att behålla energin över en längre tid. T.ex. Eneloop eller Powerbase Instant. GP har säkert något motsvarande

Det vore intressant om vi som har köpt olika batterier kunde göra någon standardiserad test för att se hur snabbt batterierna klarar att leverera energi som är viktigt i t.ex. en blixt. Kan vara bra att veta när nya batterier ska inhandlas.

GP lovar ju 1000 laddningar och varför inte..
Köper man skit får man skit :)

Jag tror då inte ett dugg på laddare från Kjell & Co.
GP har f.ö. funnits i...låt se min första digikamera (tänker högt...) 2001.
Då hade GP sina på max 1200 mAh.
Då redan hade jag en snabbladdare från GP som faktiskt funkar än i dag.

som skrivet.. köper man skit får man skit och det tyvärr prislappen som talar.

Visst lovar de x antal laddningar, men skriver de något om att den typen av laddning faktiskt gör att kapaciteten sjunker snabbare än om man använder långsammare laddning? Nä, trodde inte det.

Sen brukar GP knappast ses som speciellt bra i de kretsar som faktiskt sätter sig in i batteri-världen. Kommer ihåg när elektroniktidningen(?) gjorde sina batteritester, och år efter år så visade det sig att biltemas batterier med lägre utskriven kapacitet och under halva priset klådde GP's batterier med högre utskriven kapacitet vid faktisk användning.
Så när det gäller laddare så gäller det jag skrev tidigare i tråden om vad som behövs, och det har inte det minsta med pris eller märke att göra!

smaken är som baken och själv kör jag just 4 st 2700 mAh batterier av märket GP och X-power från Teknikmagasinet just för att du får 4 st för 129 kr.
Dessa är under test och än så länge verkar dom leverera.

Hejsan!
Håller på att kolla upp vilken laddare jag ska köpa till uppladdningsbara AA nihm batterier. Jag har förstått att varje batteri bör laddas för sig och att laddaren bör ha microprocessor?
Jag har hört att Lacrosse bc-900 och Maha MH-C9000 ska vara mycket bra laddare enligt många fotografer. BC-900 verkar dock vara omöjlig att få tag på i sverige och Maha MH-C9000 är för tillfället slut.
Kan denna laddare vara något att ha?
http://www.conrad.se/?article=200012
Är det någon som provat den?
Eller har någon några andra tips på bra laddare som går att få tag på i sverige?
Jag kommer att använda Eneloop batterier.
Tack på förhand.
MVH/Danne

Angående just AA-batterier till kamerablixtar så är nedanstående test från ett svenskt forum värt att läsa. Här en länk direkt till testresultatet:
http://www.nikonforum.se/forum/viewthread.php?thread_id=8715&rowstart=80

Ja, det är skillnad på batterier och batterier. Huruvida det även är någon skillnad på olika laddare förtäljer tyvärr inte detta test.

Citat från NikonForum Sverige

Asch, jag märker nu att länken här ovanför inte går direkt till testresultatet, så jag tar mig friheten att klippa in texten om själva resultatet direkt här nedanför.

Från NikonForum Sverige:

Duracell Ultra:
Från att initialt med full effekt ha laddtider på dryga 8 sekunder gav halv effekt laddtider från ca 2,5 sekunder som sedan linjärt steg tills dess att blixtens laddtider översteg 10 sekunder vilket skedde efter ca 350 blixtar. Batterierna var bra varma i blixthuset under testen. Duracell marknadsför dessa batterier som de bästa de någonsin har gjort. I sällskapet måste det framföras att dessa batterier presterade rent uselt. Liten kraft för strömleverans och usel kapacitet för antalet blixtar gör att dessa batterier bör undvikas helt i dessa sammanhang.

Gruppen laddbara batterier:
Genomgående för de laddbara NiMH-batterierna är att de är goda strömleverantörer vilket gav bra laddtider. De tre med låg självurladdning var ett litet snäppe bättre än GP 2700 som hamnade sist i kvartetten. Bäst var Varta med laddtider på ca 1 sekund genom hela testen ända till det bittra slutet ca 600 blixtar senare. Först de sista ca 25 laddningarna visade på en liten fördröjning av laddtiderna innan batteriet tackade för sig helt. GP Recyko hade laddtider på ca 1,5 sekunder genom testet och levererade ca 535 blixtar. Även här med de ca 50 sista blixtarna med lite förlängda laddtider. Sanyos Eneloop visade sig ha ett beteende som var en kopia av GP:s Recyko, så intill lika att man kan misstänka släktskap? 525 blixtar levererades allt som allt från dessa. GP 2700 NiMH gav 560 blixtar med laddtider från ca 2 sekunder förutom de sista 75 blixtarna som gav laddtider över ca 3 sekunder. Imponerande var att samtliga laddbara batterier höll sig lite småljumma under hela testen. Ingen fara för några härdsmältor här inte.

Energizer Lithium:
Dessa batterier har några udda egenskaper. Det första är vikten. Batterierna väger bara ca hälften av de andra batterierna, en nästan så låg vikt att man undrar om det lilla metallhöljet verkligen innehåller någonting. Den andra egenskapen är en som måste beaktas, och det är värmeproduktionen från dessa batterier. De blir ruskigt varma. Så varma att det bränns att hålla dem i handen efter testen. Ett tag under testen var jag orolig att dess SB-800 skulle smälta samman i batterikammaren, men den verkar ha klarat sig utan några större men. Den sista anmärkningsvärda egenskapen är förmågan att leverera blixtar. Hela 975 stycken fick jag ut ur dessa små lättviktare vilket är imponerande. Laddtiderna höll sig runt ca 1,5 sekunder genom hela testen förutom för de sista ca 50 blixtarna då det segade till sig.

Sammanfattning:
  1. Duracell Ultra skall undvikas. Om jag har fått måndagsex eller vad nu orsaken var vet jag inte, men i detta test var de helt enkelt usla med långa laddtider och låg kapacitet.
  2. Skäl för att välja laddbara batterier UTAN låg självurladdning finns inte. Vare sig sett till laddtider eller antal levererade blixtar.
  3. Bäst av de laddbara batterierna är Varta Ready2Use som ger bäst strömleverans (dvs korta laddtider) och har bäst kapacitet. Dessutom kan den handlas till lägst pris av de fyra laddbara batterierna.
  4. Energizer Lithium orkar inte leverera högre strömmar för laddningen, men är istället ena sega rackare på att kunna hålla ut. 50% fler blixtar än de näst bästa i testen är värt att beakta, men värmealstringen? SB-800 har ingen temperaturbegränsare inbyggd i blixten men SB-900 har det. Om den temperaturbegränsningen gäller blixthuvudet endast eller hela blixten inklusive batterikammaren vet jag inte, men om det sista är fallet skall man vara orolig om man använder dessa värmepaket till batterier. En jämförande test mellan SB-800 och SB-900 kan vara på sin plats.
Vinnare!

Här får mitt subjektiva omdöme grundat på utfallet ovan resultera i följande deklaration av vinnaren:
  1. Varta Ready2Use är bäst i test. Lägst pris, laddbart med låg självurladdning, bäst på strömleverans och svalt driftläge ger förstapriset.
  2. På andra plats kommer Energizers Lithium för de tillfällen laddbarheten inte lämpar sig (resebatteri?), värmealstringen inte är en faktor att beakta och bästa kapacitet är ett krav.

Asch, jag märker nu att länken här ovanför inte går direkt till testresultatet, så jag tar mig friheten att klippa in texten om själva resultatet direkt här nedanför.

Äntligen lite ljus i mörkret.

Förpackningar med kapacitetsbeteckningar som "75timmar mp3" säger inte så mycket. Trodde till att börja med att mp3 var ett data-format och inte en mätform för strömmängd ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto