Annons

Frågor om copyright för Public Domain

Produkter
(logga in för att koppla)

LeifHarald

Ny medlem
Hej alla fotokunniga!

Jag har precis börjat arbeta som frilansskribent inom vetenskap och historia. Jag har märkt att när jag pitchar idéer så undrar många om jag har bilder till texten. I många fall finns det gott om bilder på Wikimedia Commons, men då jag är rätt trög vad gäller juridik så har jag svårt att fatta vad som gäller i vissa fall.

Många bilder jag hittar, t.ex. denna (http://en.wikipedia.org/wiki/File:Beethoven.jpg) har den här texten "This work is in the public domain in the United States, and those countries with a copyright term of life of the author plus 100 years or less. This file has been identified as being free of known restrictions under copyright law, including all related and neighboring rights."

Innebär detta att jag kan bifoga den i mina pitchmail så att tidningen kan publicera bilden utan att ge cred till någon? Eller bör tidningen skriva att fotot är i Public Domain? Eller bör man inte göra såhär över huvud taget?

Jag är medveten om att frågorna möjligen är banala, men jag är i första hand skribent och har dålig koll på det här. :)

Tack på förhand,

Leif!

ANNONS
Götaplatsens Foto