Annons

Frågor om Ipad Pro med Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

DubbelEken

Aktiv medlem
Hej. Jag funderar på köpa en begagnad Ipad Pro 11' M1 1TB för att nästan enbart redigera stillbilder, raw, med Lightroom.

Fråga 1.
Om jag inte använder molnfunktionen, kan jag använda Lightroom på paddan utan att behöva vara uppkopplad till internet? Kan jag befinna mig i "radioskugga", fota, överföra bilderna, redigera så länge jag känner för, typ en vecka, utan att Lightroom behöver koppla upp mot ett nät?

Fråga 2. Fungerar det bra/ tillfredställande att använda en Ipad Pro M1 med 8GB ram istället för 16GB eller är det en märkbar skillnad? Blir det ett jämt flöde eller hänger sig paddan eller Lightroom emellanåt med 8GB ram.

Jag använder idag en vanlig Ipad gen 9 från 2021 och jag har upplevt hur det hänger sig och jag fick starta om Lightroom.

Varför jag vill ha en M1 istället för en M2 är rent ekonomiskt.

1 eller 2 TB är främst för att få en padda med 16GB ram men visst är det bra med stort utrymme.

Om det inte är en märkbar skillnad på 16GB eller 8GB för att främst redigera stillbilder på 15-25MB per rawfil är alternativet en padda med 512GB 8GB ram.

Vad tycker ni, vad har ni för erfarenheter av Ipad Pro M1 och Lightroom.

Ps. Jag nybörjare med Lightroom på Ipad så kanske har jagmissat något Ds.

Tacksam för svar.

Vänligen Martin
 

pemrby

Aktiv medlem
Hej. Jag funderar på köpa en begagnad Ipad Pro 11' M1 1TB för att nästan enbart redigera stillbilder, raw, med Lightroom.

Fråga 1.
Om jag inte använder molnfunktionen, kan jag använda Lightroom på paddan utan att behöva vara uppkopplad till internet? Kan jag befinna mig i "radioskugga", fota, överföra bilderna, redigera så länge jag känner för, typ en vecka, utan att Lightroom behöver koppla upp mot ett nät?

Fråga 2. Fungerar det bra/ tillfredställande att använda en Ipad Pro M1 med 8GB ram istället för 16GB eller är det en märkbar skillnad? Blir det ett jämt flöde eller hänger sig paddan eller Lightroom emellanåt med 8GB ram.

Jag använder idag en vanlig Ipad gen 9 från 2021 och jag har upplevt hur det hänger sig och jag fick starta om Lightroom.

Varför jag vill ha en M1 istället för en M2 är rent ekonomiskt.

1 eller 2 TB är främst för att få en padda med 16GB ram men visst är det bra med stort utrymme.

Om det inte är en märkbar skillnad på 16GB eller 8GB för att främst redigera stillbilder på 15-25MB per rawfil är alternativet en padda med 512GB 8GB ram.

Vad tycker ni, vad har ni för erfarenheter av Ipad Pro M1 och Lightroom.

Ps. Jag nybörjare med Lightroom på Ipad så kanske har jagmissat något Ds.

Tacksam för svar.

Vänligen Martin
Ipad Pro M1 2TB (16GB) fungerar mycket bra att redigera på och jag upplever ingen fördröjning eller prestandaproblem alls. Däremot rekommenderar jag verkligen att köpa till pennan. I vilken mån 8GB gör någon skillnad vet jag inte. Det fungerar utmärkt att importera direkt från kamera till Ipad (även raw) när du är i "radioskugga". När du sedan får kontakt (går att begränsa till att bara använda wifi) synkas dina filer med molnet. Om 1TB inte räcker för en veckas fotande kan du köpa en extern disk (förslagsvis en Samsung SSD), då behöver du dock en USB hub och det som läggs på den externa disken vet jag inte hur det synkas (har inte provat).
 
ANNONS