Annons

Frågor om objektiv; yashica och carl zeiss

Produkter
(logga in för att koppla)

skass

Ny medlem
Jag har två äldre objektiv men som inte verkar passa min Nikon d80:

Yashica 28mm 2,8
Carl zeiss distagon 35mm 2,8

Objektiven är i mycket fint skick, knappt använda. Åldern är okänd.

Vet ni vilket märke de passar till?
Eller bara något allmänt?
Samt om det finns adapters/konverters till dessa lr dylikt?
 

Bilagor

  • carl zeiss distagon 35mm 2,8.jpg
    carl zeiss distagon 35mm 2,8.jpg
    14.9 KB · Visningar: 722
  • carl zeiss distagon 35mm 2,8 bak.jpg
    carl zeiss distagon 35mm 2,8 bak.jpg
    14.6 KB · Visningar: 724
  • carl zeiss distagon 35mm 2,8 front.jpg
    carl zeiss distagon 35mm 2,8 front.jpg
    13.2 KB · Visningar: 704
  • Yashica 28mm 2,8 bak.jpg
    Yashica 28mm 2,8 bak.jpg
    11.9 KB · Visningar: 711
  • Yashica 28mm 2,8 front.jpg
    Yashica 28mm 2,8 front.jpg
    12.4 KB · Visningar: 710
Yashicaobjektivet passar till Yashica- och Contaxkameror. Brukar benämnas Y/C-fattning.
Alltså manuella analoga kameror (ej autofokus)

Ev. passar också Zeissobjektivet till samma kamera, Zeiss är originalobjektiv till Contax.

Det är två väldigt fina objektiv. Zeissobjektiven har hög status.

Jag vet inte om det finns någon adapter att uppbringa till Nikons digitalkameror, men det finns i alla fall till Canons.

MVH J O
 
Finns adapters på Ebay. Jag har själv använt sådana till mitt Yashica 24/2.8 ml. Men jag har ännu inte hittat en bra adapter som gett korrekt fokusering mot oändligheten. Dessa adaptrar måste ha korrektionslins eftersom ”flange focal distance” hos Yashica inte riktigt passar Nikon (se länken nedan: M42=45.46mm, Nikon F-mount=46.50mm). Men detta avstånd överensstämmer med Canons konstruktion, dvs deras Y/C konvertrar behöver ingen korrektionslins för att möjliggöra fokus mot oändligheten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Flange_focal_distance

Jag har en Y/C konverter till Nikon som såldes av link-delight-na på Ebay ”Contax Yashica Lens To Nikon Adapter Focus Infinity L2P” MEN denna ger INTE FOKUS MOT OÄNDLIGHETEN. Så undvik just denna produkt om du tänkt köpa en sådan konverter…
 
En Contax Distagon 35/2,8 till försäljning på eBay med köp nu pris på 368 USD...

På en Nikon är det svårt att göra objektivet rättvisa eftersom de adaptrar som krävs måste ha en korrektionslins. Tyvärr är dessa ofta lite undermåliga optiskt och kommer att förta en del av Zeiss känslan.
Å andra sidan kostar ett nytt Distagon 35/2,0 ZF som passar Nikon drygt 9000 SEK.

Yashican hittade jag inget pris på men enl länken nedan gick det att hitta för en handfull dollar:
http://forum.mflenses.com/yashica-ml-28-2-8-full-frame-shots-t18892.html
Lite exempelbilder finns i länken som verkar vara tagna med Canon 5D mk2 som kan användas med adapter utan korrektionslins.
 
Yashica 28mm 2.8 ml går att fås för omkring 500kr på Ebay. Men detta låga pris behöver inte återspegla dess egenskaper... Zeiss kostar mycket mer till störst del främst pga sitt ryckte, vilket ökar efterfrågan...
 
Yashica 28mm 2.8 ml går att fås för omkring 500kr på Ebay. Men detta låga pris behöver inte återspegla dess egenskaper... Zeiss kostar mycket mer till störst del främst pga sitt ryckte, vilket ökar efterfrågan...

Precis. Det handlar väl mer om de är värda att behålla och förse med en adapter eller om man kan få nåt om man säljer den.
 
En Contax Distagon 35/2,8 till försäljning på eBay med köp nu pris på 368 USD...

Det var lite i överkant, på LP Fotos senaste auktioner gick det ett par Distagoner för 1700 respektive 2000 kr. Annars är väl huvudtipset att sälja objektivet till någon med en Canon, Nex eller 4:3 kamera, då dessa kan använda objektivet med glaslösa adaptrar. En adapter med glas försämrar förmodligen kvaliteten så mycket att poängen med objektivet går förlorat.
 
ANNONS