Annons

Frågor om stativ och tillbehör!

Produkter
(logga in för att koppla)

at1981

Aktiv medlem
Hejsan allesammans!
(Är inte så insatt, därför kanske en del frågor verkar konstiga)

- - -
Min första fundering är att om man köper en kulled separat! Måste fabrikatet på kulleden och tillhörande stativ vara densamma?
Är det lätt att avmontera ev. befintlig kulled och byta ut mot en ny? Eller levereras kulleden tillsammans med stativstång?

- - -
Min andra fundering är ju att det specificeras information om maxvikt på kulleder!

Då antar jag att tillhörande stativ ska klara av att hantera minst samma maxvikt som kulleden gör under förutsättning att man har tung fotoutrustning som t.ex. Nikon Z7 II, FTZ-adapter och Nikon 200-400mm. Det objektivet är ju mycket stort dessutom.

Stämmer den teorin?

- - -
Jag tänker t.ex. på denna kulled:

* Denna kulled klarar av en vikt på 35 kg vilketlåter mycket bra och sedan benämns detta i beskrivningen också som inte säger mig så speciellt mycket!

- Anslutning mot stativ: 3/8-tumsgänga
- Anslutning mot kamera: 1/4-tumsgänga

* Måste man ha ett stativ från Sirui som också klarar av en maxvikt på 35 kg?

* Sedan innan (ca: 10 år gammalt) har jag detta paketet:

-> Hade ju varit praktiskt om man kunde byta ut kulleden som redan finns på Manfrotto-stativet (enligt länken från Dustins hemsida) mot Sirui K40 II så behövde det inte bli så dyrt! :)

- - -
Med fokus på tyngre fotoutrustning!
Finns det några fördelar/nackdelar med Gimbal gentemot kulled?
-> Eller är det så att en Gimbal motneras på kulleden?

- - -
MVH at1981 !!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nej, stativ och kulled måste inte vara av samma fabrikat.

” Anslutning mot stativ: 3/8-tumsgänga
- Anslutning mot kamera: 1/4-tumsgänga”
Är nog den vanligaste standarden.

Vikten som anges är möjligen ett riktmärke, men det säger inte så mycket om exempelvis stativets stabilitet eller kulledens förmåga att låsa precis i det läget man vill.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kan ge några svar.

Det går bra att välja stativ och huvud från olika tillverkare.

Gimbal har den fördelen att du kan balansera den så att den blir i balans stå still utan att dra åt den. Används ofta för fågelfoto. Monteras på stativet.

De flesta stativ avslutas med en UNC 3/8” gänga och där kan man sätta det huvud man vill ha.

Själv har jag gått över till trevägs och även tvåvägs, detta för att ha kontroll på varje riktning.

Jag har köpt mitt senaste från dext, det är utmärkt kvalité till de priserna och 20% på FS.

Du vet ju vad din utrustning väger, säg 4kg eller vad det blir. Kan vara en fördel att ha lite mer marginal på huvudet än på stativet detta pga att inte den ska nicka när man drar åt kulan
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Eftersom det låter som om du är nybörjare i alla fall vad gäller stativ så berätta gärna vad du har för utrustning, hur mycket du tänker lägga och vilka motiv du tänker fota. Det låter som om du ska köpa stativhuvud. Gimbalen fästes på samma skruv om ditt gamla huvud sitter. Mer info så kanske du får goda råd. Kula är inte alltid det bästa även om det fungerar hjälpligt till det mesta.
 

at1981

Aktiv medlem
Eftersom det låter som om du är nybörjare i alla fall vad gäller stativ så berätta gärna vad du har för utrustning, hur mycket du tänker lägga och vilka motiv du tänker fota. Det låter som om du ska köpa stativhuvud. Gimbalen fästes på samma skruv om ditt gamla huvud sitter. Mer info så kanske du får goda råd. Kula är inte alltid det bästa även om det fungerar hjälpligt till det mesta.
Hej!

- - -
Befintlig utrustning benämnde jag i huvudinlägget! Min befintliga stativutrustning är identiskt med det som jag visade via Dustins hemsida!

Men förutom befintlig stativutrustning har jag Nikon Z7 2, Z70-200mm med 2x Z-telekonverter i nuläget! :)

-> Om kommande Nikon Z200-600mm har ett humant pris så vore detta objektivet intressant att ha! :) Det lär ju vara stort och väga en hel del och då kräver det stadiga stativ! :)

- - -
Jag har ett stativ till som jag inte valde att benämna eftersom det verkar trasigt eftersom knappen som justerar höjden på stativstången har upphört att fungera! :(
-> Det är ett Vanguard Abeo Plus 323CT (stativ) med tillhörande Vanguard BBH-200 (kulled) .

- - -
MVH at1981 !!
 
Senast ändrad:

at1981

Aktiv medlem
Hejsan!

- - -
Mitt mål är att fotoutrustningen ska kunna vara blick stilla på stativ så att jag t.ex. kan fota månen eller laborera med HDR-bilder och sådant kul! :)

- - -
Det vore ju mycket bra om man slipper köpa nytt stativ utan endast kan köpa en ny kulled / Gimbal!

-> När det gäller Gimbal tänker jag på denna:


*** Har några av er detta? Tycker ni att det verkar bra?

- - -
När det gäller kulled verkar jag intresserad avSirui K40 II som klarar av hög vikt
eller kanske detta:

-> Men då produkten inte existerar än så har jag inte kunnat läsa mig till något om maxvikt som denna pryl klarar av att hantera!

- - -
MVH at1981 !!
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ska du filma också hade jag gått på ett bra videohuvud annars en stabil kulled typ sirui eller Leofoto. Funderar du på att köpa längre tele skulle det definitivt bli ett videohuvud om jag satt i valet ock kvalet dock är ett videohuvud som ska klara 600+ mm ganska tungt jämfört med en kula. Gimbal är mer om du ska fota djur i rörelse eller sport och dylikt. Eftersom ett videohuvud bara går att ställa i 2 dimensioner så är ett bra tillbehör en sk. levelling plate som du sätter mellan stativet och huvudet. Då slipper du dessutom att fippla med stativbenen när du ska ställa huvudet i våg.
 

at1981

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag förmedlar härmed en bild på två kulleder som jag har och jag skulle vilja byta plats på dessa då Vanguard (vänster) har ett bättre stativ huvud än Manfrottot (höger) !!

Det ser till synes enkelt ut att montera bort stativhuvudet på manfrottot med tre skruvar på undersidan. Undersidan av Vanguard är inte lika tydligt så att säga och därför är det svårt att veta hur man tar bort detta?

-> När dessa båda stativhuvuden är så olika kanske det i sin tur inte går att montera Vanguard-kulleden på Manfrotto-stativet! :(

( Stativatången från Vanugard går inte att montera på manfrottot )

IMG_20210303_110129.jpg

MVH at1981 !!
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Går det att skruva loss ett stativhuvud så går det att byta. Om det mot förmodan har en annan gänga än 3/8" så får man skaffa/tillverka en adapter.
Inland behövs en förhöjningsadapter om kamera eller själva huvudet slår i stativet innan önskad vinkel kan nås.
 

Ventures

Aktiv medlem
Hejsan!

- - -
Mitt mål är att fotoutrustningen ska kunna vara blick stilla på stativ så att jag t.ex. kan fota månen eller laborera med HDR-bilder och sådant kul! :)

- - -
Det vore ju mycket bra om man slipper köpa nytt stativ utan endast kan köpa en ny kulled / Gimbal!

-> När det gäller Gimbal tänker jag på denna:


*** Har några av er detta? Tycker ni att det verkar bra?

- - -
När det gäller kulled verkar jag intresserad avSirui K40 II som klarar av hög vikt
eller kanske detta:

-> Men då produkten inte existerar än så har jag inte kunnat läsa mig till något om maxvikt som denna pryl klarar av att hantera!

- - -
MVH at1981 !!
Just månen fotar jag på frihand med 200-500/5,6 VR. Man kan ju ha så kort slutartid som 1/250 när den lyser starkt.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
På bilden i inlägg #9 syns tydligt på Vanguard två insexskruvar på stativplattans undersida. Jag förmodar att det finns en tredje som inte syns. Lossar du dessa bör det gå att skruva av kulleden.
 

at1981

Aktiv medlem
På bilden i inlägg #9 syns tydligt på Vanguard två insexskruvar på stativplattans undersida. Jag förmodar att det finns en tredje som inte syns. Lossar du dessa bör det gå att skruva av kulleden.
Hej!

Tack för svar! :)


Den stora frågan är om kulleden från Vanguard sedan går att montera på Manfrottot då Manfrotto och Vanguard verkar ha olika lösningar på hur kulleden fästes på stativet.

MVH at1981 !!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Hej!

Tack för svar! :)


Den stora frågan är om kulleden från Vanguard sedan går att montera på Manfrottot då Manfrotto och Vanguard verkar ha olika lösningar på hur kulleden fästes på stativet.

MVH at1981 !!
Det är bara att skifta. De små skruvarna är bara stoppskruvar för att undvika att kulhuvudet skruvar av sig, om man vrider utan att släppa spärren. Själv byter jag huvud ibland så jag använder inte dessa, men du kan bara skruva in dessa när du har skiftat
 

PMD

Aktiv medlem
Den stora frågan är om kulleden från Vanguard sedan går att montera på Manfrottot då Manfrotto och Vanguard verkar ha olika lösningar på hur kulleden fästes på stativet.
Som pdahlen redan har påpekat så är de tre skruvarna som sitter undertill stoppskruvar som hindrar huvudet att rotera relativt stativet. Det "riktiga" fästet är en 3/8"-skruv som sticker upp från plattan upptill på stativet. Undertill på stativhuvudet sitter en motsvarande muttergänga, så man skruvar fast huvudet på stativet, och sen sätter man dit stoppskruvarna undertill.
 
ANNONS