Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från 40D till 50D eller skicka in 70-200

Produkter
(logga in för att koppla)

azoapes

Ny medlem
Har felfokus på mitt Canon 70-200 4.0/L USM. Den egna mätningen (med stativ där jag jämförde med mitt 17-40 4.0/L USM) visar att det har bakfokus ca 3-5 cm någonstans. Men poängen är att bilderna blir obrukbara, därav mätningen. Mitt 17-40 hade som väntat perfekt AF-fokus.

Alternativen är att skicka in grejerna till Canon RCC i Göteborg för justering, eller att uppgradera mitt kamerahus till 50D (som har mikrojustering).

Ser två fördelar med att köpa en 50D istället för att skicka in på justering. För det första har det AF micro adjustment, inte bara för mitt problem idag utan även inför framtiden. Självklart kan man ha tur med fokuseringen i alla sina objektiv, men att lita på tursamhet är något jag starkt ogillar. Jag vill ha kontroll över mina egna grejer. För det andra har 50D en bättre display, något jag saknar lite hos min 40D.

Nackdelar med att köpa en 50D... kamerans bildkvalitet är sämre i vissa avseenden (enligt dpreview). Jag tolkar det som att bildkvaliteten inte har ökat från 40D till 50D lika mycket som antalet pixlar har ökat. Känns inte som ett stort problem, trist att filerna blir större än vad som finns detaljer men jag får väl köpa mig ett extra minneskort då. Färgåtergivning och brus vid hög ISO ska vara aningen sämre också, men där tror jag min nivå som nybörjare är till godo. Jag märker helt enkelt säkert ingen skillnad. Det känns som en nackdel att lägga pengar på att uppgradera till i princip samma kamera. Ska jag uppgradera borde det väl vara till 7D, men det kostar och min utrustning är redan dyr i förhållande till min kompetens.

Vad tror ni? Är det bara jag själv som kan avgöra eller har ni några tips?
 
Du kommer inte att se skillnad på bilderna från 40D mot 50D. Det enda som är bättre på 50D är väl egentligen LCD-skärmen. Microjustering är inte någon höjdare på zoomobjektiv.
Lämnar du in huset och objektivet så justeras de tillsammans på flera brännvidder,det gör inte microjusteringen, som bara hanterar en brännvidd på zoomobjektivet.
 
microjustering är bara en nödlösning till dess du hinner lämna in sakerna - det är inte användbart i praktiken och speciellt inte på zoomar. Riktig justerering är det enda som fungerar - tro oss alla som fått gråa hår av att försöka med microjustering. Det som det duger till är på fasta objketiv att justera så att nästa bild på samma avstånd blir rätt focuserad - något annat duger det inte till.
 
7d = gratis

köper du en 7d med kvitto fåt du justera dina objektiv gratis tillsammans med kameran. så gjorde jag
 
Vad som gäller fokuseringen kan du nästan räkna med att få lämna in ditt hus och gluggar för att matchas ifall du är helseriös me ditt plåtande. spelar ingen roll vilket hus su har, 50d 5d eller 1d. Microjusteringen som medföljer är inte lika noggrann, men kan lösa det. Har fått ishack flera linser med den med, men då som sagt fasta gluggar. Det är inget fel på greijerna för att dom front eller bakfokuserar. All utrustning måste trimmas för optimal prestanda. Att byta hus för fokuseringsfel låter låter helroligt.
 
Stort tack för input, vilken tur att jag startade en tråd! Jag visste inte om att microjustering var otillräckligt. Då är det bara att pallra sig till Mölndal och lämna in för kalibrering. Att uppgradera till 7D tar jag först om intresset blir större. Chansen för det ökar nog när jag äntligen får skarpa bilder!
 
köper du en 7d med kvitto fåt du justera dina objektiv gratis tillsammans med kameran. så gjorde jag

gäller de alla märken på objektiv??

ja har en 7d å ett sigmaobjektiv som inte vill gå ihop.. har haft uppe objektivet utanför göteborg på service, de hade kameran oxå då å skulle fixa de,.. de påstod sig hitta ett alvarligt fel på gluggen¨å de sa att de fixa de,.. men kameran missar skärpan ändå.. kameran funkar super me mitt 18-50

går nu i köpetankar på canons 70-200 istället.. är de kanske att föredra eller finns de nått ställe de justerar min canon å sigmat gratis???
 
ANNONS