Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Från 40D till Eos 5 Mark2 eller 1D Mark3?

Produkter
(logga in för att koppla)

plenty1

Aktiv medlem
Hej.
Har letat runt lite och sökt för och nackdelar mellan 5 Mark2 och 1 Mark3.
Fotar natur och djur, gärna fågel. Just nu använder jag en Eod 40D men vill gärna klättra upp i bildkvalité som kamerorna levererar.

* Kommer man sakna brännvidsförlängningen i en fullformatskamera då man skall fota fågel?
* kommer man sakna bildupplösningen i en 1D Mark3 jämfört med en fullformatskamera.

* Har någon av er erfarenhet av uppgradering från en 40D till någon ovanstående av kamerorna att dela med sig?

//Jens

Tack för länken.
Av länken att döma så är 5:an Mark2 bra till natur, porträtt mm. Men sämre när det gäller att kunna fota mer rörliga bilder, som fågel.

Njae, 5DM2 är också bra att plåta rörliga objekt med men inte lika bra som 1D. Ryktet om dess begränsningar är rejält överdrivet. Det låter ändå som en 1D vore ett något bättre val om du ska plåta fåglar. Om inte annat är den lite bättre tätad för att dras med i skogen.

Jag har kollat lite på 1D mark3 för dess snabbhet men sedan tänkte jag på att bildkvalitén är bättre hod 5:an Mark2.
//Jens

Det finns minst två olika situationer att fota fåglar, stillasittande eller simmande som är lätta att låsa fokus på. Här fungerar 5D Mk II utmärkt.

Flygande fågel är en helt annan sak, här krävs snabb autofokus med intelligent logik som styr den, och många bilder per sekund för att öka chansen att få vingarna i "rätt" position. Här krävs en snabb kamera som 7D eller 1D Mk III. 5D tar för få bilder per sekund och dess autofokus om än "snabb", är inte tillräckligt intelligent om man ska välja bland dessa tre.

Brännviddsförlängningen är också viktig, det känns nästan alltid som om man inte har tillräckligt med tele för motivet. Brutus Östling fotar ofta med fullformat, men han har också det bästa objektiven, 600mm eller 800mm. Vad jag menar är att du kommer billigare undan med billigare objektiv om du inte har fullformat. Ett skäl att välja 7D framför 1D Mk III.

Angående bildkvalité tycker jag alla duger fint under normala situationer. Fotograferar du under mulet väder, skymning eller regn med dåligt ljus finns det dock potential för förbättring och 5D Mk II är den som fungerar bäst. Dock har många fina bilder tagits med övriga ovan nämnda kameror under dåliga ljusförhållanden. Jag har själv ett flertal bilder tagna med iso 3200 med min 1D Mk III som jag är nöjd med.

Slutligen, vädertätade hus, har du vädertätade objektiv? Om inte, är detta inget skäl att välja 1D Mk III.

Det jag tänker ang. 5 Mark2 är att den brännvidsförlängningen man missar jämfört med 1:an kanske går att kompensera med delförstoring när man fotar med tele.
Filerna är ju större och borde tåla mer delförstoring än 1D mark3´s filer.

Eller byta upp mig från 300/4 till ett 400/5,6 om jag skulle välja 5 mark2.
Fast då drar det iväg med ännu mer pengar...

Jag använder nu Canons objektiv 17-40/4 och 300/4 + konverter 1,4.

//Jens

Det jag tänker ang. 5 Mark2 är att den brännvidsförlängningen man missar jämfört med 1:an kanske går att kompensera med delförstoring när man fotar med tele.
Filerna är ju större och borde tåla mer delförstoring än 1D mark3´s filer.

Eller byta upp mig från 300/4 till ett 400/5,6 om jag skulle välja 5 mark2.
Fast då drar det iväg med ännu mer pengar...

Jag använder nu Canons objektiv 17-40/4 och 300/4 + konverter 1,4.

//Jens
Satt i exakt samma situation i somras, och valde mellan 5DMkII och 1DMkIII begagnad. För min del slutade det med en 5DMkII, valde "kvaliteten"/modernare kamera före snabbheten. Båda två är jättefina kameror, men så fick jag även HD filmning med 5D mm. som jag uppskattade.

Lycka till med ditt köp!

Senast ändrad:
Det verkar som om flera tycker att 1d mark3 är lite föråldrad. Just nu lutar det åt en 5 Mark2. Tanken är att testa fullformat med mina objektiv för att se hur jag trivs med det formatet. Har sett många bilder från 5:an och de är fantastiska, skulle man inte trivas med formatet kanske man får tänka på byte av objektiv eller en 1D Mark3 hus.
//Jens

Nu fotar jag inte fåglar men väl hundar, barn och fotboll. Jag uppgraderade mig till en 5D mkII MEN jag behöll min gamla 40D. Man får inte så många kronor för den så den fick vara kvar för att användas när det behövs lite mer snabbhet.
Det är ju ett sätt att äta kakan och ändå ha den kvar...

Det verkar som om flera tycker att 1d mark3 är lite föråldrad. Just nu lutar det åt en 5 Mark2. Tanken är att testa fullformat med mina objektiv för att se hur jag trivs med det formatet. Har sett många bilder från 5:an och de är fantastiska, skulle man inte trivas med formatet kanske man får tänka på byte av objektiv eller en 1D Mark3 hus.
//Jens

ANNONS
Götaplatsens Foto