Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från D50 till D300 eller D90?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carpe Imago

Aktiv medlem
Jag har fotograferat med nikon D50 i 5 år och vill nu gå vidare med vassare bildkvalitet. Jag fotograferar mycket landskapbilder, detaljbilder och även mycket macro (sigma EX 150 2,8 HSM). Jag gillar att fånga det "konstnärliga" ur olika motiv. Jag har varit mycket nöjd med D50, men upplever att viss färgåtergivning inte alltid överensstämmer med verkligheten - detta gäller spec röda färgtoner.

D300: är dyr men är kanske det bästa valet?

D90: kommer jag att märka någon större skillnad mot D50? (så att det är värt omkring 9000:-?). Eftersom jag inte alls är intresserad av videofilmning med kameran, känner jag en viss tvekan här.

Tips o råd mottages tacksamt!

Vad gäller bildkvalitet är D90 och D300 väldigt lika. Det som skiljer de två åt är framför allt autofokus och byggkvalitet. D300 har ett betydligt mer avancerat AF-system och huset är byggt i metall och har bättre tätningar för att stå emot damm och väta. Det bättre AF-systemet ger främst fördel vid fotografering av rörliga motiv.
D90 är ett stort kliv upp från D50, både vad gäller bildkvalitet och prestanda och är väl kanske egentligen det mest "logiska" valet.
Har du inte behov av avancerad AF och hus i metall (som är en del större och väger en hel del mer, om man bryr sig om sånt) så skulle jag hellre köpt en D90 och lagta mer pengar på objektiv och tillbehör istället.

Vad gäller färgåtergivning så är rött en färg som de flesta digitalkameror har mer eller mindre svårt för. Nu vet jag inte vad ditt problem varit, men det är inte helt säkert att problemet löses av ett byte.

Eftersom du inte verkar så intresserad av att fota innebandy /hundagility osv så skulle jag vilja säga att D90 med objektiv för resten av mellanskillnaden är ett bra val. Den är faktiskt aningens vassare (i ren bildkvalitet på lägre ISO) än D300 som är planerad på ett helt annat sätt.

Angående färgproblemet så finns det egentligen bara ett svar, och det är att man får fota i raw, och lära sig vad som ger "rätt" färg. Det finns många vägar dit, och det är egentligen inte speciellt besvärligt...

Steget mellan D50 och D90 är ganska stort i ren bildkvalitet - man får mycket för de utlagda pengarna.

Gjort samma hopp D50-->D90 och är helnöjd :). Visst skulle det vara trevligt med en D300 (säger prylnissen i mig) men om jag skulle stå och väga skulle nog även jag, efter en tids fundering, köpa en D90 och objektiv för de extraslantar jag fick över.

Lycka till!

Nikon D90 är snart utfasad från marknaden, även om den är riktigt bra, en ersättare är på gång, troligen är den ersättaren ännu bättre ...

Jag har fotograferat med nikon D50 i 5 år och vill nu gå vidare med vassare bildkvalitet. Jag fotograferar mycket landskapbilder, detaljbilder och även mycket macro (sigma EX 150 2,8 HSM). Jag gillar att fånga det "konstnärliga" ur olika motiv. Jag har varit mycket nöjd med D50, men upplever att viss färgåtergivning inte alltid överensstämmer med verkligheten - detta gäller spec röda färgtoner.

D300: är dyr men är kanske det bästa valet?

D90: kommer jag att märka någon större skillnad mot D50? (så att det är värt omkring 9000:-?). Eftersom jag inte alls är intresserad av videofilmning med kameran, känner jag en viss tvekan här.

Tips o råd mottages tacksamt!

Med tanke på att du fotograferar motiv som inte behöver supersnabb AF och du kan använda äldre (men fantastiskt bra) manuella objektiv så har D300 den stora fördelen före D90 att du kan utnyttja Ai-koppling som saknas på D90. Jag har gjort det valet och ångrar inte.

Nikon D90 är snart utfasad från marknaden, även om den är riktigt bra, en ersättare är på gång, troligen är den ersättaren ännu bättre ...

Då finns det en sak att tänka på: Har man objektiv med "skruvmejsel-AF", dvs motorlösa AF-objektiv? Det är inte alldeles säkert att en ersättare till D90 kommer att ha stöd för de objektiven. D90 är just nu den "billigaste" nya kameran med den möjligheten. Det kan ju bli så illa att Nikon släpper stödet för även för gamla AF-objektiv om man inte väljer en D300(s). Den som idag har en D50, D80, D100 eller D200 kan gärna tänka på det. Nu kan man hoppas att det inte blir så, t ex med en D90s eller något i den stilen.

Tipset om att gå via RAW (NEF) för att gå runt de äldre kamerornas jpeg-rendering är ett mycket bra råd. Till och med en sur gammal D200 kan man härska över i så fall...

Gick från D80 till D90, och ISO-mässigt var det ett stort steg. Från din D50 kommer det att bli ännu häftigare. Så, idag hade jag inte hoppas på D300, Vill du så kan du ju vänta in D90's efterträdare, men det kommer ju alltid nytt.

Med tanke på det du skriver, så är jag övertygad om att du skulle bli nöjd med en D90!!

Eftersom du inte verkar så intresserad av att fota innebandy /hundagility osv så skulle jag vilja säga att D90 med objektiv för resten av mellanskillnaden är ett bra val. Den är faktiskt aningens vassare (i ren bildkvalitet på lägre ISO) än D300 som är planerad på ett helt annat sätt.

Angående färgproblemet så finns det egentligen bara ett svar, och det är att man får fota i raw, och lära sig vad som ger "rätt" färg. Det finns många vägar dit, och det är egentligen inte speciellt besvärligt...

Steget mellan D50 och D90 är ganska stort i ren bildkvalitet - man får mycket för de utlagda pengarna.

Frågar dig här i Nikonspalten joakim, du har en D90, som trots att jag har 4 objektiv och en KM5D. Så kände jag lust till D90 när den kom ut, för sina fina jpeg-bilder, och den kanske bästa Raw-behandlaren, passande. Hur mycket skilljer det till A550 som du även kollat på bilder med. Af-modulen verkar något bättre på D90 eller. D90 är väl klart mera finessrik än A550, sökaren bättre osv. vad säger du. Tackar på förhand. Vänl. / Bengt.

D90 kommer säkerligen - även om det kommer en ersättare - även fortsättningsvis vara ett "mycket kamera för pengarna" -köp. Den nya modellen kommer ju kosta någon tusenlapp till, och ganska säkerligen inte ha inbyggd fokuseringsmotor. Med en ny modell på marknaden kommer D90 sjunka ännu mer.

Skillnaden från instegsmodellerna ligger mest i känslan i kameran, den bättre sökaren (större sökarbild, ljusare OCH längre okularavlastning. Detta är viktigt för mig, som både använder precisionsmattskiva (mörkare) och glasögon...) och dubbla inställningsrattar. Tum- och pekfingerinställning lärde jag mig uppskatta med proffskamerorna, det jag INTE uppskattade var vikten och storleken. D90 ligger väl här mitt imellan - inte lika liten som de minsta, men ändå betydligt mindre och lättare än t.ex D300. Den lilla skillnaden i gram och mm märks verkligen. Proffs-AF-modulen CAM3500 saknar jag inte, inte till det som min vardagsanvändning belastar kameran med. Funktionerna är välbalanserade, och det enda jag egentligen saknar är ljusgenomsläppet som bara möjliggörs av en FX-sensor, samt "äkta" 1:1 i live-view... Man kan ju zooma till en ganska hög förstoring, men det är en interpolerad sådan - inte den verkliga fullupplösningen på sensorn. Detta saknar jag från att ha använt "verklig" LV på andra kameror. Jag använder LV för finfokusering, inte för att "vifta-trycka" med kameran hejvilt. Detta är kanske den största nackdelen eller bristen i kameran.

MIN konkurrent till D90 är inte A550, snarare isf A450 eller Pentax K-x. De är båda tillräckligt mycket mindre för att det ska märkas, och tillräckligt mycket enklare för att handhavandet ska förändras. Jag ägde ju tidigare D700+D40 som privat kamerauppsättning, och i många sammanhang saknar jag faktiskt D40. Jag väntar med spänning på att något av de många patenten Nikon registrerat det senaste året ska omsättas till något liknande E-P1. Då kan någon få köpa mion D90 billigt, när jag byter tillbaka till D700 (eller eventuell uppföljare) samt en mindre "ta med sig"-kamera.

Utan att ha så mycket tekniskt att tillföra kan jag bara tipsa om att Expert säljer D90 för 6000 just nu. Det är bara huset men med tanke på att du kanske redan har objektiv så är det kanske ändå ett bra alternativ.

Den verkar säljas för runt 9000 på andra ställen så jag tänkte att det kunde vara av intresse att veta detta.

Jag har provat att köpa D90 huset hos expert seden mellandagarna. Dom hade bare några fåtal hus till försäljning. Tycker det var dåligt av expert att inte upplysa om att dom inte hade många till rea pris.Har förövrigt köpt D90 vid fotokungen istället.

Jag tackar så jättemycket för alla läsvärda tips ang min fråga om D90 och D300.
Vikten på kameran blir något att tänka på nu när jag förstått att D300:an är ganska tung. D90 får många lovord när jag läser inläggen - så jag ska ta en närmre titt på denna modell.

Tack!

ANNONS
Götaplatsens Foto