Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från negativ till digital bildfil

Produkter
(logga in för att koppla)

POKI

Aktiv medlem
Jag har alldeles nyligen börjat använda mig av en Minolta Dimage Scan Dual III och är ännu inte helt varm i kläderna... Skulle gärna vilja ha svar på ett par frågor:

1. Det är så att på varje inskannad bild finns det mängder av små, små dammpartiklar synliga.

Finns det nåt sätt att reducera detta på?

Jag vet att den medföljande mjukvaran har en "Auto Dust brush", men den verkar hjälpa föga...

Fungerar VueScan bättre? Eller är det sånt man får räkna med? (Jag använder enbart negativ)

2. Har ett ganska stort arkiv av negativ och min målsättning är digitalisera de viktigaste i motsvarande utskriftstorlek A4.

Vilken upplösning bör jag då ha på utskriften? 300 dpi är max, men går det att pressa denna siffra neråt för att göra den totala bildfilen mindre? (Inskanningen har 2820 dpi som max).

Tacksam för alla svar!

Marcus

Bilagor

• vallmo02.jpg
    vallmo02.jpg
    42.3 KB · Visningar: 407
Senast ändrad:
Blåsning och clonstämpel

Inte heller Vuescan har något verktyg för detta. Det blir att blåsa av negen/diorna ordentlig med tryckluft på burk innan scanning. Därefter får du använda clonstämpeln i något bildprogram för att "pricka" bort dammet. De något dyrare scannrarna har effektiv dammborttagning dock inte dual 3.

POKI skrev:
1. Det är så att på varje inskannad bild finns det mängder av små, små dammpartiklar synliga.
Finns det nåt sätt att reducera detta på?
Fungerar VueScan bättre? Eller är det sånt man får räkna med? (Jag använder enbart negativ)
Det är bara att dutta manuellt i bildbehandlingsprogrammet och se till att hålla filmen ren. Det är den stora skillnaden mellan billiga och lite dyrare skannrar. Dyrare har ICE eller FARE, en automatisk dammborttagning som bygger på en separat kanal med infrarött ljus. Vuescan ger dig inget som inte originalprogramvaran har ur den aspekten.

Det finns diverse mjukvarulösningar och filter för att bli av med damm, men det de har gemensamt är att de inte kan skilja mellan damm och små detaljer med hög kontrast.
POKI skrev:
2. Har ett ganska stort arkiv av negativ och min målsättning är digitalisera de viktigaste i motsvarande utskriftstorlek A4.
Vilken upplösning bör jag då ha på utskriften? 300 dpi är max, men går det att pressa denna siffra neråt för att göra den totala bildfilen mindre? (Inskanningen har 2820 dpi som max).
Är det skanningens eller utskriftens upplösning du undrar över? Du bör skanna i 2820 ppi. Nästa steg neråt är 1440 ppi och då får du bara 160 ppi om du skall skriva ut i A4-storlek.

Re: Re: Från negativ till digital bildfil

jimh skrev:

Är det skanningens eller utskriftens upplösning du undrar över? Du bör skanna i 2820 ppi. Nästa steg neråt är 1440 ppi och då får du bara 160 ppi om du skall skriva ut i A4-storlek.

Ja, alltså. Min fråga är snarare: Hur lågt dpi kan man ha för att få utskrifter av bra kvalité? 300 är som sagt max. Men om man skriver ut tex. 160dpi, hur blir det då? Hur lågngt ner kan man pressa och ändå bevara bra kvalité?

Tack för förra svaret!

160 ppi innebär en klart märkbar försämring på papper. Och då är nästa steg att skanna i full upplösning, så mitt råd kvarstår.

Bara en fråga till...

Ok, jag bara undrar över hur stor en bildfil normalt ska va?

Bilden är inskannad i 2820dpi och ett slutresultat av bilden på 3800x2500 pixlar i 300dpi. Min bild är sparad i .jpg och blir ca. 3,5-5 MB stor.

Är det normalt? (Jag tycker det är en väldigt stor fil...)

Tack på förhand!

Marcus

Re: Bara en fråga till...

POKI skrev:
Ok, jag bara undrar över hur stor en bildfil normalt ska va?

Bilden är inskannad i 2820dpi och ett slutresultat av bilden på 3800x2500 pixlar i 300dpi. Min bild är sparad i .jpg och blir ca. 3,5-5 MB stor.

Är det normalt? (Jag tycker det är en väldigt stor fil...)

Det beror ju på vad du ska ha bilderna till. Mina scannade bilder från småbild ligger i TIFF på c a 50-55MB. Från detta görs efterarbeten och storleksjusteringar.

ANNONS
Götaplatsens Foto