Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkalla bilder tagna i miljö med hög kontrast (utomhus/skymning/lampor)

Produkter
(logga in för att koppla)

Nååb

Ny medlem
Hej, jag har precis börjat fotografera och valde svartvitt analogt. Jag bestämde mig för att börja framkalla själv.
Jag har nu en exponerad film(fomapan 100) som jag pushade 2 stop. Bilderna togs under skymning fram till kvällen. Jag fotade framförallt byggnader/portar/dörrar upplysta av lampor i anslutning till dessa.

Jag kommer framkalla med rodinal/adonal. Om jag har förstått det rätt som kommer en högre utspädning under längre tid resultera i en bild med högre kontrast. Jag hade tänkt 100 + 1.

Jag antar att bilderna har ganska hög kontrast och undrar därför om jag tänker rätt i att framkalla under en kortare tid med högre utspädning för att bilderna inte ska få allt för hög kontrast, eller att ljuset som kastats på objekten inte ska "blöda över" i de mörkare partierna. Är det någon som har några tips för att framkalla i denna typ av belysning.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Läs inlägg nr9.

Det är alltså inte riktigt så enkelt som du beskriver.
Men Rodinal utspädd 100:1 är väl för stand development?
Och då är det lååånga tider som gäller typ 1h framkallningstid.
 
ANNONS