Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkalla digitala bilder hos labb - papperskvalitet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vapo

Aktiv medlem
Suttit och tittat runt bland både "konsumentlabb" och lite mera proffslabb för att försöka lista ut vad för papperskvalitet man kan tänkas förvänta sig. Har inte hittat något bra svar, så jag ställer frågan här;

Kan man dra slutsatsen att vanliga konsumenlabb 1 - 1,95 kr per kopia har en lägre papperskvalitet mot ett labb som kostar runt 5 kr/kopia?

Är pappret oavsett kvalitet åldersbeständigt xx antal år just för att det är framkallat eller är det pappret som styr huvuddelen av hur länge bilden håller i utskrivet format?

Kan Ni ge rekommendationer på lab mer erkänt bra kvalitet (på framkallning) och papper?

Dit jag vill komma är att mina barnbarn(-s barn) skall kunna njuta av bilderna långt efter att den digitala kopian har försvunnit pga teknikbyte eller förstört lagringsmedia.

Om du går till ett vanligt labb så görs de oftast på Fotopapper, antagligen innebär detta att de har samma livslängd som vanligt, typ 60+ år. Vad du får hoss proffslabbet som du inte får på de andra är nog bättre kopiering, "sannare" färger och liknande.

Jag tycker du ska testa några av dessa, gör samma bilder på varje labb och jämför sedan resultatet.

Tex:
www.proprint.se
www.bildnet.nu
www.colormailer.se
wwwse.kodak.com/SE/sv/consumer/kex/index.shtml
www.fujicolor.se/index2.html
www.vsfl.se
www.odenlab.se

Jag gjorde ett test själv mellan Proprint, Bildnet (VSFL) och Fujicolor. Proprint gör på Agfapapper, Bildnet på Kodak och Fuji på Fujipapper.

Sammanfattningsvis tyckte jag att det var bra resultat överlag men att Bildnet (som använder VSFL som labb) var något bättre på de bilder med utfrätta partier och de bilder som var något underexponerade.

Men, smaken är som baken och jag tycker att du borde test samma bilder hos några stycken.

Alla dessa levererar fotopapper av likvärdig kvalitet, jag undrar om de som tar 5 kr bilden verkligen lägger extra tid på att justera kopieringen jämfört med de som tar 1,75? Det är nog lite för dåligt betalt för att köra flera kopior.

Kanske om du vänder dig till riktiga proffslabb, typ www.bildteknik.com i Malmö, men då blir också priset ett helt annat.

Är det viktigt med hållbarhet skall du välja labb som använder Fujipapper.
Fujis papper har bäst hållbarhet.

Och gärna ett labb med intresse för kvalitet så du är säker på att kemin förnyas på ett korrekt sätt.

ANNONS
Götaplatsens Foto