Annons

Framkalla digitalt. A3 och uppåt

Produkter
(logga in för att koppla)

Linus J

Medlem
Jag är riktigt sugen på att framkalla i stora format. A3 och uppåt till Filmaffisher.

Saken är att jag undrar hur man gör det på bästa sätt?

Jag har en Olympus e300 och den kan fota både i raw och TIFF. Men senare när jag lägger in t.ex tiff formaten i photoshop så ser jag att måtten inte är större än ett A4.

TIFF ligger på 3264x2448 med upplösning 314.

--------------------------------------------------

kan jag inte framkalla i så stora format utan att det blir pixligt och dåligt?

Men det kanske finns några tips på hur man kan göra. Kankse att man framkallar bilden på negativ och lämnar in negativet ?

vore snällt om någon kunde hjälpa till här.

tack på förhand.

Labbet Crimson är kanonbra på detta.
Det finns program för att interpolera bilden
men det funkar bra i Photoshop också. Crimson löser detta åt dig besök deras hemsida för vidare info.

Jag gjorde en förstoring från min D70 till formatet 70*100cm och det blev kanonbra, supernöjd är jag.

Jag gjorde en förstoring från min D70 till formatet 70*100cm och det blev kanonbra, supernöjd är jag. [/B][/QUOTE]

vad hade du för upplösning på bilden då när du skickade in den?

tack ås mycket, ska kolla där genast.

Jag har gjort 50x75 från min D70. Jag har då interpolerat bilden till 50x75cm@200ppi i photoshop innan jag skickat bilden. Även jag har gjort på crimson.100kr för 50x75 är inte så blodigt. ;-) Sen tillkommer det dyra och det är ram och passepartout.
Mer än 200ppi är bortkastat då Crimson, vad jag förstått, kör ut de stora förstoringarna i 200ppi. De mindre förstoringarna, typ A4 osv körst i 400ppi.

När jag interpolerat har jag gjort enl. en metod som förespråkas på nätet där man ökar storleken 10% i taget i photoshop. Detta ger ett lite mindre pixligt utseendeom man granskar bilden nära i datorn. Hurvida man ser någon egentlig skillnad i praktiken tänker jag låta vara osagt då jag inte testat.
De separata program jag har testat för att interpolera bilden har inte givit ett skvatt bättre resultat än 10%-metoden.

Jag rekommenderar också Crimon för stora utskrifter (och små också för den delen).
Ändra först DPI i PS till 200 och se vad du får för storlek. Räcker inte det så fyller du i önskad bildstorlek och lämnar DPI på 200. Bilden skalas om och låtsaspixlar fyller ut tomrummen.
Ser det OK ut på skärmen vid 100% förstoring kommer det att se bra ut i pränt också.
Tror att din gräns bör ligga någonstans runt 60X40 för att få bra fotokvalitet. OK affisch kvalitet kan du få på det dubbla.
Du har som tidigare sagts aldrig något för att skicka högre upplösning än 200 DPI till Crimson, dom interpolerar ner det i så fall. Men det är helt tillräckligt för en knivskarp bild.
Läs tråden om deras färgprofil som pågår här också så slipper du obehagliga och självförvållade överraskningar.

Tack för alla svar.
Ska testa att skcika iväg något efter att jag läst igenom lite så att man inte kastar bort pengar.

tack igen :D

ANNONS