Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkalla gammal svartvit film

Produkter
(logga in för att koppla)

Urr

Aktiv medlem
I två av mina gamla loppiskameror har jag hittat två exponerade svartvita filmrullar. Jag har ingen aning om vem som fotograferat eller vad kameran riktats mot. Spännande! Vad jag nu behöver är framkallningstider (mellan tummen och pekfingret) för Adox R21 och Ferrania P30.

D76 eller Fujinol är de filmframallare jag har hemma.

Knepigt detta! MIna rådgivare lyser med sin frånvaro! Filmerna sitter i sina spiraler, men jag har inget svar vad gäller framkallningstiderna. Efter ivrigt sökande på nätet har jag hittat en uppgift som säger att 100 asa-filmen från Efke ska vara i stort sett samma film som Adox R21. Enligt Efke själva ska deras film framkallas i 8 min i koncentrerad D76. Med tanke på filmernas ålder kanske jag ska lägga på en minut eller två? Att filmerna lär vara slöjade räknar jag kallt med.

Tumregeln är väl ett steg extra för varje årtionde som passerat sedan utgångsdatum, har jag för mig, men det kanske räcker med ett stegs push? Mindre risk för slöjor lär det väl kanske bli om du dessutom framkallar det i lägre temperatur (vilket ju också ökar tiden).

Jag tittade på Massive Dev Chart, men hittade inte de här filmerna tyvärr.

Du förresten, klipp av några centimeter och provframkalla. Då får du en utgångspunkt för hur du ska framkalla resten.

Eller ställ frågan på APUG.ORG. Där får man svar på precis alla frågor som har med film att göra.

Knepigt detta! MIna rådgivare lyser med sin frånvaro! Filmerna sitter i sina spiraler, men jag har inget svar vad gäller framkallningstiderna. Efter ivrigt sökande på nätet har jag hittat en uppgift som säger att 100 asa-filmen från Efke ska vara i stort sett samma film som Adox R21. Enligt Efke själva ska deras film framkallas i 8 min i koncentrerad D76. Med tanke på filmernas ålder kanske jag ska lägga på en minut eller två? Att filmerna lär vara slöjade räknar jag kallt med.

Kör på tio minuter med koncentrerad D-76. Det är ju säkert slöjade och kontrasten kanske inte blir perfekt, men resten bör ju gå att kompensera vid kopieringen eller inskanningen till åtminstone hyfsat resultat.

Filmerna är framkallade 12 min i Fujidol. Förvätte filmen med vatten, plus lite diskmedel, enl råd på en annan tråd jag hittade. Det skulle förlänga tiden något. När jag hällde ut detta vatten var det starkt blåfärgat! Märkligt!

Båda filmerna var slöjade. Båda verkar vara exponerade på 50.talet, möjligen 60-talet. Den ena är nästan helt svart, medan den andra var i betydligt bättre skick, med 3-4 bilder som skulle kunna vara värda att åtminstone kontaktkopiera. Scanna kan jag inte göra, det är dessutom 6x9 negativ som det handlar om.

Trevligt att det blev resultat. Den filmen som blev "svart", är det bildrutorna som är svarta eller hela rullen? Om det bara är bildrutorna så går de säkert att kontaktkopiera med lång exponeringstid.

Den blå färgen är antiljusgårdsskiktet. De flesta moderna filmers sådant brukar bli klart och ofärgat i D-76 och liknande framkallare, men vissa äldre kan behålla färgen och färga framkallaren.

Det är hela rullen som är svart. Det finns svaga bildspår om man tittar noga, men eftersom jag inte har någon relation till bilderna så nöjer mig med att ha framkallat filmen. Det var Adox-filmen som var i detta usla skick. Ferrania-filmen var bättre. Den ena filmen satt i en Agfa Synchro Box, i vilken kamera den andra har suttit kan jag inte komma på...

ANNONS
Götaplatsens Foto