Annons

Framkalla småbilds färgnegativ själv????

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Önskar jag kunde visa er diat på ljusborder. För att lite illustrera infon som finns i diat så lägger jag upp en delskanning (trädet på piren upptill i mitten). Använder flatbädskanner så jag tappar ändå detaljskärpa. Lägger strax ut en 1024-bild i mina gallerier också.
 

Bilagor

Senast ändrad:

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Edit: Korrigerade röd/magentasticket från skanningen i bilderna ovan. Nu stämmer de bättre med hur diat verkligen ser ut. Gör en reload (tryck F5) för säkerhets skull
 

egaeci

Aktiv medlem
ok, här kommer dagens dummaste (?) fråga:

den termometern som ska vara i dosan, vad ska det vara för termometer? duger det med en inne/ute-termometer från clas ohlson eller ska det vara någon speciell sort? hur får man ner den i dosan utan att det blir "glapp" i locket och kemi läcker ut när man agiterar?

(mycket förvirrad)
 

ulfc

Aktiv medlem
Mät temperaturen på vätskorna i det kärl du mäter upp dem i, innan du slår kemikalierna i dosan. Sätt locket på dosan och agitera "som vanligt" enligt "bruksanvisningen". Länge använde jag "vanliga" glastermometrar fr ett kemilabb. Vilken termometer du behöver beror på vad du framkallar för film.
 

Haraldus

Aktiv medlem
Den metod jag beskrivit bygger på att en digitaltermometer sticks ner i dosan genom ett hål i det elastiska locket. Man kan sticka hål med en spik eller syl. Det funkar både på Jobo- och Patersondosor. Jag kör med en termometer från Clas, 32-5497.
Jag värmer upp framkallaren till ca 41 grader. När jag hällt den i dosan blir temperaturen ca 38 grader och sjunker under framkallningen till ca 37. På tiden 3 minuter och 15 sekunder adderar jag då 10 sekunder. Man ökar tiden med 20 sek om temperaturen är en grad lägre. I detta exempel blir ju genomsnittstemperaturen 37.5 grader.
Se vidare här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=37884
 

egaeci

Aktiv medlem
Haraldus skrev:
Den metod jag beskrivit bygger på att en digitaltermometer sticks ner i dosan genom ett hål i det elastiska locket. Man kan sticka hål med en spik eller syl. Det funkar både på Jobo- och Patersondosor. Jag kör med en termometer från Clas, 32-5497.
hm, men om man gör hål i locket, kommer det inte ut vätska när man agiterar då? den termometern ser rätt tjock ut...
 

Haraldus

Aktiv medlem
Nej, den termometern har ett spröt i rostfritt stål som är 3.5 mm tjockt. Om man gör ett litet hål i locket med en syl eller annat vasst föremål så kan man trycka i sprötet i locket och det tätar fint. Men gör ett hål först i locket. Om man försöker göra hålet med termometern så krävs det sådan kraft att termometern kan skadas. Ett annat tips är att man inte ska dra ur termometern ur locket om man alltså ska ta bort den för att t ex använda den på en annan dosa. Det bästa sättet är att hålla i locket och hålla spetsen mot en träbit eller radergummi och trycka i locket… Gick det där att förstå? Det jag menar är att om man håller i termometerkroppen och drar så kan man knäcka plasten i termometerkroppen för sprötet kan kärva fast ordentligt.
 

egaeci

Aktiv medlem
nu har jag framkallat mina första färgfilmer! väntar spänt på resultatet. vattenbadet höll sig fint vid 38,3- 38,7 grader hela tiden.

en fråga bara: framkallaren blev alldeles grön, och stoppbadet (2%-ig ättika) blev rosa. ska det vara så eller är något fel? jag kan tillägga att jag misstänker att en del av "papperstejpen" som håller fast filmen vid spolen kom med när jag laddade dosorna. och ska verkligen blekfixet se ut som blod? något chockad efter att enbart ha framkallat med klara vätskor tidigare :)

och en fråga till: kan man hälla ut stoppbadet eller ska det lämnas till miljöstation? ättikan i sig är ju inte farlig, men jag tänker på om det är rester av framkallaren...
 

Haraldus

Aktiv medlem
Det är ju ”backside” dvs ljusgårdsskiktet som innehåller färg fast grön brukar inte min framkallare bli. Det beror ju på vilken film man kör med. Fuji brukar ge en brunaktig färg. Stoppbadet brukar bli rosa och blekfixet är alltid magentafärgat.
Papperstejpen gör nog ingen skada annat än att det kan försvåra laddningen i insatsen.
Stoppbadet och allt sköljvatten är bara att hälla ut i avloppet. Framkallare och blekfix lämnas på miljöstation.

Meddela hur filmen blev! Förmodar att du ska skanna den.
 

egaeci

Aktiv medlem
nu har filmen torkat och det är vita streck på den. i felsökningen står det att det kan vara otillräcklig blekfixning, men jag höll på i drygt 4 minuter med fixeringen (angiven tid 3.30), och strecken ser mer ut som rester av de "slamsor" som fanns i fixet (ändå skakade jag flaskan länge för att lösa upp dem). hjälper det om jag tvättar av negativen i varmt vatten? måste jag i så fall lägga dem i stabiliseringsbad igen?

ska scanna in negativen så fort jag kan. har ingen filmscanner men får någorlunda resultat med oh-adaptern till flatbäddsscannern. det är 126-film jag kör så jag är så illa tvungen att göra allt själv om jag inte vill betala 160kr/rulle... :)
 

Haraldus

Aktiv medlem
Om du alltså har kört med färska kemikalier så tror inte jag heller att det kan vara för lite blexfixning.
Är vattnet hårt så det kan vara typ kalkfläckar på baksidan?
Sådana kan tas bort med en bomullspinne doppad i etylalkohol eller isopropanol eller K-sprit.
Om vattnet är hårt bör man använda batterivatten till stabbadet.

Om det är rester av blekfixet så kan du skölja om filmen. Om du sköljer igen så bör du därefter skölja i stabbadet igen. Det minskar bl a statisk uppladdning av filmen.

Förmodar att du inte använt Paterson Photocolor II, C-41 –kit från Photax. Den består av framkallare och blekfix som inte har någon bottensats. Tetenals nyare kit har inte heller bottensats och är lättanvända.
 

egaeci

Aktiv medlem
jag sköljde igen i ljummet vatten och då kunde jag gnida bort resterna av fixet. nu hänger de på tork igen och än så länge ser det bra ut. jag har använt tetenals mono c-41 kit, och det var förvånansvärt enkelt.

en snabb fråga bara medan du är på tråden, vad innehåller stabiliseringsbadet? det känns och beter sig som någon sorts diskmedelblandning.
 

egaeci

Aktiv medlem
kanske är det lite dålig färgmättnad, men ljuset var väldigt "mörkt" och dramatiskt då.
 

mipert

Aktiv medlem
Stabiliseringsbad används för att öka hållbarheten på färgfilm.

Man vill inte att färgpigmenten skall "vandra" mellan skikten och stabiliseringbadet hindfrar just det.

Sedan fungerar det också som ett vätmedel.
 
ANNONS